Naapurin koira räkyttää pihalla kelillä kuin kelillä! Mitä tekisit asialle?
Asutaan siis isossa kaupungissa suhteellisen tiheään asutulla alueella keskustan reuna-alueella. Muutettiin tänne viime kesänä, ja heti siitä lähtien on saanut kuunnella naapurin pikkukoiran räksytystä. Koiralle on siis aidattu koko takapiha, joka on vilkkaalle ulkoilupolulle päin. Koira siis räksyttää KAIKKI ohikulkijat (ihmiset, pyörät, koirat) eli käytännössä aina pihalla ollessaan stressissä huutaa kaikille. Surettaa koiran puolesta, että muita aktiviteetteja ei ole kuin vahtia ja räkyttää kaikille :( Lisäksi naapureille todella ärsyttävää kuunnella tuota jatkuvaa räksytystä, ja hankaloittaa alueella koiran kanssa lenkkeilevien toimintaa.
Noh, ajattelin tilanteen kuitenkin parantuvan näin talveksi, kun kyseessä aika ohutkarvainen koira (joku terrieri), mutta mitäpä vielä! Koira on kelillä kuin kelillä pihalla, ja esimerkiksi tänäänkin 25 asteen pakkasessa!! Aivan järkyttävää pitää ohutkarvaista koiraa ominpäin pihalla edes lyhyitä aikoja tälläisellä kelillä. Olin siis oman koiran kanssa lenkillä, joten en voinut heti tehdä asialle mitään (tarkoituksena oli ainakin ottaa kuva koirasta pihalla mahd. jatkotoimia varten, ja jos koiraa ei olisi piakkoin otettu sisälle, niin olisin käynyt asiasta sanomassa). Koira olikin kuitenkin jo ehtinyt mennä takaisin sisään, kun pääsin takaisin paikalle.
Mitä siis tekisit tässä tilanteessa? Eläinsuojeluilmoitus taitaa olla turha tässä tilanteessa, kun asiasta ei ole mitään todisteita?
Tällä hetkellä mielessä olisi siis kirjoittaa asiasta lappu, jotta omistajilla olisi mahdollisuus reagoida asiaan. Tiedän, että parhaiten asian saisi hoidettua kasvotusten, mutta olen todella huono kommunikoimaan tälläisissa asioissa (kun raivostuttaa ja ahdistaa), joten alan helposti itkemään. Eli en usko, että itkuinen naapuri oven takana olisi kovin vakuuttava :D Mutta pakko asialle on jotain tehdä!
Onko muilla siis kokemuksia kyseisestä tilanteesta?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristölautakunnalle valitus. Eläinsuojeluun asia kuuluu, jos eläimellä itsellään on hätä, eli esim. tuntikausia kovalla pakkasella ohutturkkinen eläin ilman lämmintä säänsuojaa. Sinällään jos eläin räkyttää vaikka 24/7 aidatussa alueessa jossa sillä on vettä ja ruokaa sekä asianmukainen säänsuoja, se ei ole laitonta.
No nähtävästi toi koira pääsee sisään.
Niin, no koirahan ei ovea osaa itse avata eli ei pääse sisälle halutessaan.
Tästä meillä ei ole tietoa, voi hyvinkin päästä.
Koirat pääsevät sitten sisälle, kun omistaja suvaitsee ne päästää. Ap
Oletko sitten nähnyt niiden palelevan ulkona pitkiä aikoja? Tuo olisi ainoa peruste josta eläinsuojeluilmoitusta voi tehdä. Muuten ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä juttelemaan naapurin kanssa, itkulla tai ilman.
Pitää alkaa nyt tarkemmin seuraamaan ajallisesti, kauanko koira pihalla on. Räksytys kuuluu tänne meidän asunnolle asti, ja sitä kyllä kuuluu tosi usein.
Tämä siis ap. Lisäksi koira on usein terassioven vieressä odottamassa sisälle pääsyä, mutta omistajahan tätä ei näe, kun on pieni koira kyseessä. Siitä ovelta sitten pinkaisee aina ohikulkijan nähdessään aidan viereen räkyttämään. Ap
Meidän koira ja varmaan suurin osa koirista osaa rapsuttaa oveen ja pyytää sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristölautakunnalle valitus. Eläinsuojeluun asia kuuluu, jos eläimellä itsellään on hätä, eli esim. tuntikausia kovalla pakkasella ohutturkkinen eläin ilman lämmintä säänsuojaa. Sinällään jos eläin räkyttää vaikka 24/7 aidatussa alueessa jossa sillä on vettä ja ruokaa sekä asianmukainen säänsuoja, se ei ole laitonta.
Oletko sitten nähnyt niiden palelevan ulkona pitkiä aikoja? Tuo olisi ainoa peruste josta eläinsuojeluilmoitusta voi tehdä. Muuten ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä juttelemaan naapurin kanssa, itkulla tai ilman.
Pitää alkaa nyt tarkemmin seuraamaan ajallisesti, kauanko koira pihalla on. Räksytys kuuluu tänne meidän asunnolle asti, ja sitä kyllä kuuluu tosi usein.
Tämä siis ap. Lisäksi koira on usein terassioven vieressä odottamassa sisälle pääsyä, mutta omistajahan tätä ei näe, kun on pieni koira kyseessä. Siitä ovelta sitten pinkaisee aina ohikulkijan nähdessään aidan viereen räkyttämään. Ap
Meidän koira ja varmaan suurin osa koirista osaa rapsuttaa oveen ja pyytää sisään.
Meidän oma koira ei rapsuta oveen, vaan istua töröttää parvekkeen oven takana ja odottaa :D
Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, tämä pikkukoira on usein oven vieressä odottamassa eli en usko, että sekään osaa pyytää sisälle pääsyä. Ja vaikka osaisikin pyytää sisälle, niin näyttävästi omistaja ei sitä kuule / halua kuulla. Ap
No eiköhän aikuisen ihmisen olisi paras mennä juttelemaan ihan ystävällisesti asiasta. Voi hyvin olla, että olet tehnyt omia tulkintoja tilanteesta ja paljon on mukana omaa kuvitelmaasi. Mutta jos naapurille jutteleminen on mahdotonta, niin kirjoita kirje, mutta laita nyt ihmeessä siihen omat yhteystietosi mukaan.
Minä sain pari vuotta sitten samasta asiasta nimettömän kirjeen postilaatikkooni ja se oli kyllä aika omituinen ja epä-aikuismainen tapa lähestyä asiaa. Kirjeessä mm. neuvottiin minua viemään koirani lenkille (mitä teen päivittäin, ilmeisesti naapuri ei ole ollut riittävän tarkka). Tiedän, kuka naapureistani kirjeen lähetti ja on aika vaikea suhtautua asiallisesti heihin tuollaisen jälkeen.
AI mistäkö tiedän? Siitä, että olen kaikkien muiden naapurieni kanssa keskustellut asiasta, ja kysynyt ovatko koirani häiriöksi. Samalla tavoin olisin voinut puhua heidän kanssaan, jos olisivat uskaltaneet tulla juttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän aikuisen ihmisen olisi paras mennä juttelemaan ihan ystävällisesti asiasta. Voi hyvin olla, että olet tehnyt omia tulkintoja tilanteesta ja paljon on mukana omaa kuvitelmaasi. Mutta jos naapurille jutteleminen on mahdotonta, niin kirjoita kirje, mutta laita nyt ihmeessä siihen omat yhteystietosi mukaan.
Minä sain pari vuotta sitten samasta asiasta nimettömän kirjeen postilaatikkooni ja se oli kyllä aika omituinen ja epä-aikuismainen tapa lähestyä asiaa. Kirjeessä mm. neuvottiin minua viemään koirani lenkille (mitä teen päivittäin, ilmeisesti naapuri ei ole ollut riittävän tarkka). Tiedän, kuka naapureistani kirjeen lähetti ja on aika vaikea suhtautua asiallisesti heihin tuollaisen jälkeen.
AI mistäkö tiedän? Siitä, että olen kaikkien muiden naapurieni kanssa keskustellut asiasta, ja kysynyt ovatko koirani häiriöksi. Samalla tavoin olisin voinut puhua heidän kanssaan, jos olisivat uskaltaneet tulla juttelemaan.
Ilman muuta olisi paras vaihtoehto käydä kasvokkain juttelemassa, se vaan itselle on hankalaa johtuen omista kokemuksista. Etenkin jos vastapuoli on hyökkäävä, niin menen käytännössä paniikkiin.
Olenkin seuraillut tätä tilannetta jo pitempään, jotta ei tule tehtyä omia tulkintoja. En siis oleta, etteikö koiraa lenkitettäisi tms, vaan perustan oman näkökulman pelkästään siihen, mitä itse näen ja kuulen. En myöskään asu ihan heidän naapurissa, vaan hieman etäämmällä, mutta näkö- ja kuulomatkan päässä, joten en esimerkiksi tiedä omistajaa entuudestaan (jolloin voisi ollakin helpompi asiasta puhua).
Tämä tilanne on vain surullista katseltavaa, eikä missään nimessä ole oikeutettua pitää ohutkarvaista koiraa ulkona pihalla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta olisi paras vaihtoehto käydä kasvokkain juttelemassa, se vaan itselle on hankalaa johtuen omista kokemuksista. Etenkin jos vastapuoli on hyökkäävä, niin menen käytännössä paniikkiin.
Olenkin seuraillut tätä tilannetta jo pitempään, jotta ei tule tehtyä omia tulkintoja. En siis oleta, etteikö koiraa lenkitettäisi tms, vaan perustan oman näkökulman pelkästään siihen, mitä itse näen ja kuulen. En myöskään asu ihan heidän naapurissa, vaan hieman etäämmällä, mutta näkö- ja kuulomatkan päässä, joten en esimerkiksi tiedä omistajaa entuudestaan (jolloin voisi ollakin helpompi asiasta puhua).
Tämä tilanne on vain surullista katseltavaa, eikä missään nimessä ole oikeutettua pitää ohutkarvaista koiraa ulkona pihalla yksin.
Tähän vielä lisäyksenä se, että seurasin tilannetta alunperin senkin vuoksi pitempään, jotta näkisin tekeekö omistaja asialle mitään, eli voisiko tilanne olla se, että omistaja ei kuule koiransa haukkuvan pihalla. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, niin olen nähnyt useamman kerran, kun omistaja päästää haukkuvan, terassiovea vasten hyppivän koiran pihalle, joka sitten säntää suoraan aidan viereen huutamaan. Eli omistaja on tietoinen koiransa haukkumisesta / käytöksestä. Ap
Koska asut rivitalossa, ota yhteys isännöitsijään. Isännöitsijä on yhteydessä asukkaaseen. Palaute tulee silloin ns. neutraalilta maaperältä. Jos menet suoraan naapurille sanomaan, saat sontaa niskaasi. Nimimerkillä Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on naapurissa kaksi pientä koiraa, jotka kiljuvat rumalla vinkuvalla äänellä aamusta iltaan, koko ajan. Naapurin puolen pihalle ei ole mitään asiaa, ja vaikka kävelisi toisella puolella taloa olevalla etupihalla, niin jokainen rasahdus saa koirat sekoamaan. Jokainen auto, ohikulkija tai ääni palkitaan minuutin hysteerisellä kiljumisella.
Tykkään eläimistä ja koirista, mutta vuosia tämmöistä, niin tekisi mieli kuristaa ne koirat. Ujona ihmisenä ei tietenkään kehtaa naapureille asiasta mitään sanoa.
Just sama meininki täällä! Pihalla on välillä myös toinen koira, mutta en ole varma, onko se heidän oma vai useasti hoidossa oleva. Tuo toinen koira on useammin yksin pihalla. Ja juurikin tuo, että pikkunenkin rasahdus saa koirat sekoamaan ja sitten kiljutaan kuin hullut. Argh! Nyt on viimeistään menny kuppi nurin, kun koiria pidetään pihalla näin kovalla pakkasella.
Jos minulla olisi naapurissa tuollainen räkyyttävä koira, olisin soittanut jo aikoja sitten poliisit paikalle, tuollaisesta jatkuvasta melustahan ihan sekoaa eikä takuulla ole laillista!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän oma koira ei rapsuta oveen, vaan istua töröttää parvekkeen oven takana ja odottaa :D
Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, tämä pikkukoira on usein oven vieressä odottamassa eli en usko, että sekään osaa pyytää sisälle pääsyä. Ja vaikka osaisikin pyytää sisälle, niin näyttävästi omistaja ei sitä kuule / halua kuulla. Ap
Et asu näköetäisyyden päässä, mutta kuitenkin teet päätelmän että koiraa ei lasketa sisälle?
Vierailija kirjoitti:
Koska asut rivitalossa, ota yhteys isännöitsijään. Isännöitsijä on yhteydessä asukkaaseen. Palaute tulee silloin ns. neutraalilta maaperältä. Jos menet suoraan naapurille sanomaan, saat sontaa niskaasi. Nimimerkillä Kokemusta on
En siis itse asu kyseisellä rivitalossa, vaan naapurustossa ns. kivenheiton päässä. Lenkkeillään paljon oman koiran kanssa, ja kyseinen räksyttäjä näkee meidät aina kun lähdetään / tullaan lenkiltä eli ja haukkuu meille. Räksytys kuuluu myös meidän asuntoon asti, vaikka ei ihan vieressä asutakaan. Eli senkin puolesta hankala tilanne, kun en itse koiran omistajaa tiedä enkä tunne yhtään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et asu näköetäisyyden päässä, mutta kuitenkin teet päätelmän että koiraa ei lasketa sisälle?
Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin lenkkeilen oman koiran kanssa tässä alueella useita kertoja päivässä, jolloin näin, mitä koira pihalle tekee. Meidän asunnosta ei siis ole suoraa näköyhteyttä asuntoon, mutta taloyhtiön pihalta ja pyörätieltä on.
No sieltä pihaltako sitten seuraat että lasketaanko sitä koiraa sisään vai ei?
Vierailija kirjoitti:
"Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin lenkkeilen oman koiran kanssa tässä alueella useita kertoja päivässä, jolloin näin, mitä koira pihalle tekee." Miten tämän nyt vielä paremmin selittäisi :D
Aloitusviestissä jo kerroin, että takapiha on ulkoilureitin vieressä eli kyseessä pieni metsämäinen kaistale, jossa menee polkuja. Ja tämä kaistale siis heti meidän talon vieressä. Poluilla oman koiran kanssa lenkkeillessä näkee, mitä tuo naapurin koira tekee, ja olen useasti nähnyt, että koira istuu oven vieressä odottamassa. Sitten se hoksaakin meidät tai jonkun muun ohikulkijan, ja säntää aidan viereen räksyttämään.
En tietenkään voi tietää, kauanko koira on oven vieressä odottanut, mutta selvästi hakeutunut seinän viereen suojaan odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tätä juttua nyt vaikea uskoa? Suomen pientaloalueet ovat täynnä pihalla aikaansa viettävä pihavahteja, jotka räköttävät lämpimikseen ja saavat liikuntaa sännätessään aidan viereen haukkumaan reviirillä tunkeutuvat tiellä liikkujan tai naapurin. Kesät talvet.
Eihän tuossa ole mitään epäselvää mitä tehdä. Koira pois tuollaisesta paikasta jossa kesät talvet joutuu olemaan pihalla yksinään.
Kuka voi vielä tänä päivänä seurata tilannetta jos koira, kissa ym sisälle kuuleva eläin on jätetty pakkasilla ulos.
Yhteys eläinvalvojaan joka tekee kotikäynnin
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään epäselvää mitä tehdä. Koira pois tuollaisesta paikasta jossa kesät talvet joutuu olemaan pihalla yksinään.
Kuka voi vielä tänä päivänä seurata tilannetta jos koira, kissa ym sisälle kuuleva eläin on jätetty pakkasilla ulos.
Yhteys eläinvalvojaan joka tekee kotikäynnin
Tilannehan on hankala siinä suhteessa, että omistaja on kuitenkin kotona koiran ollessa pihalla, ja kun itsellä ei suoraa näköyhteyttä pihalle ole omasta asunnosta, niin en voi tietää, kuinka pitkiä aikoja koira pihalla on kerrallaan. Kesällä oli takapihalla jatkuvasti, mutta kelien kylmetessä väheni, ja oletinkin että pakkasilla viimeistään loppuu koiran yksinään pihalla oleskelu. Nyt kovemmilla pakkasilla olen tilanteeseen kiinnittänyt taas huomiota tarkemmin.
Koira kuitenkin aina jossain vaiheessa sisälle pääsee (äänten loppumisesta päätellen), joten ei se kuitenkaan yhteen putkeen pihalla ole jatkuvasti, vaikka hyvin usein pihalla onkin. Kuten joku jo kysyikin, niin en osaa tarkkaan sanoa, kuinka pitkiä aikoja on pihalla kerrallaan, joten virallista ilmoitusta näiden tietojen perusteella on hankala tehdä. Toki on kyseenalaista, että koira on pihalla yksin ollenkaan näin kylmillä keleillä.
Luultavasti koira itse pyytää pihalle ja viihtyy siellä. Kyllähän useimmat koirat viihtyvät pakkasessa lenkilläkin, kunhan siellä nyt ei tuntikausia olla.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti koira itse pyytää pihalle ja viihtyy siellä. Kyllähän useimmat koirat viihtyvät pakkasessa lenkilläkin, kunhan siellä nyt ei tuntikausia olla.
Edes paksuturkkisia koiria ei jätetä yksin ulos ilman mahdollisuutta siirtyä lämpimään! Nyt valoja päälle ihmiset!
https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meista/uutiset/kovat-pakkaset-koette…