Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko helikopterivanhemmuus yleinenkin vanhemmuuden muoto Suomessa?

Vierailija
24.01.2019 |

Tarkoitan lapsen elämän kontrolloimista ja lapsen puolesta asioiden hoitamista. Tärkeissä elämänpäätöksissä liiaksi ohjaamista jne. Tämänlaisen kasvatuksen saaneet usein päätyvät "peräkammarin pojiksi/tytöiksi", joita Suomessa tuntuu riittävän. Toisaalta sillä voi olla myös päinvastainen vaikutus, jolloin lapsi ei halua olla missään tekemisissä lapsuudenkotinsa kanssa. Sivusta seurannut ko kuviota lähipiirissä ja tällä palstallakin aika ajoin äidit kyselevät esimerkiksi lukioikäisen opinnoista asioita, jotka lapsen tulisi ihan itse selvittää koulun kautta. Mielipiteitä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan yksi helikopterimamma valitti Hesarissa, kun ei ole lämmintä ruokaa pienillä kultamussukkapojilla intissä 😂

Vierailija
22/25 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se typerää sekin että missään asiassa ei voi yhtään neuvoa tai käydä keskustelua. Ihan älytön kommentti että lukiolaisen pitää hoitaa jatko-opintoihin liittyvät asiat täysin yksin. Joo. Monelta osin kyllä mutta normaali vanhempi voi tavalla tai toisella olla tarvittaessa tukena.

Kai nyt normaali terve vanhemmuus yhä sallitaan.

Todellakin minäkin olen itsenäinen aikuinen mutta ryhtyessäni yrittäjäksi 42-vuotiaana kävin paljonkin keskusteluja yrittäjäisäni kanssa. Sain hyviä neuvoja. Helikopterit on kyllä kaukana meidän perheestä. Olen itse hankkinut työpaikkani 13-vuotiaasta alkaen. Ja hoitanut kouluni ym.

Mun lapset myös hoitaa koulun ja lukemiset itsenäisesti. Jos pyytävät kyselemään kokeisiin, teen sen mielelläni. Kun tulee jatko-opintojen päättämisen aika, käymme varmasti valinnoista keskusteluja. Silti en heitä holhoa enkä yhtäkään kesätyöpaikkaa tule heille kyselemään. Mutta vanhempi heille olen ja aion olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on asunut useampi vaihtari ja kyllä väitän että suomalaiset lapset ja nuoret on poikkeuksellisen itsenäisiä ja pärjääviä kv vertailussa.

Minusta Suomessa ihaillaan jopa liikaa sitä lasten itsenäisyyttä.

Tää on niin totta. Meille tuli ranskalaistyttö, jonka äiti sekaantui ihan kaikkeen meidän perheessämme. Sen hänen lumihiutaleensa mukaan olisi pitänyt muuttaa mm päivärytmi ranskalaiseksi.

Vierailija
24/25 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa ole mitään ongelmaa. Hyysätään, ja sitten kun ikää tulee joku 14 - 15 niin se loppuu.

Vierailija
25/25 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuossa ole mitään ongelmaa. Hyysätään, ja sitten kun ikää tulee joku 14 - 15 niin se loppuu.

Lisäys: minusta rikosoikeudellisen vastuun ikäraja on tuossa hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi