Kaihertaa mieltä tämän aamuinen riita miehen kanssa. Koski lapsen koulukuntoa, että pystyykö menemään vai ei
MInä sanoin että kun itki koko yön korvaansa ja nenäkin vuotaa niin jää kotiin, mies vastasi että no ei kyllä jää kun ahmii tuota puuroa eikä edes kuumetta. Nyt tyttö pelaa tuolla pleikkaa ja nauraa räkättää, mies kun tulee kotiin niin alkaa varmaan pään aukominen että "on tosi kipeä , juu".
Välillä mietin, olenko liian tunteellinen ja vedätettävissä? En tarkoita nyt että tyttö olisi koko yön feikannut korvasärkyä, vaan sitä että esim. mahakivun takia annan lasten helposti jäädä kotiin kun olen työtön eikä minun tarvitse selitellä pomolleni.
Kommentit (25)
Käytä tyttöä terkkarilla, jos se kerran niin kipeä oli.
En jaksanut lukea aloitusta, mutta miehesi on oikeassa.
Jos miehesi olisi nainen hän olisi oikeassa.
Kaikki poissaolot laitetaan wilmaan, oli ne sitten vanhempien mielestä luvallisia tai luvattomia. Kun niitä on tarpeeksi ( kussakin koulussa on omat lukumääränsä ja aikavälinsä) otetaan yhteys kotiin ja selvitetään mistä jatkuvat poissaolot tulevat. Jos lapsi oikeasti on kipeä, on todella hyvä olla lääkärintodistus siitä. Mietipä tätä, kun seuraavan kerran lapsi pyytää olla kotona.
Käytä tyttö lääkärillä. Näkee valehteleeko sairaana olosta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
MInä sanoin että kun itki koko yön korvaansa ja nenäkin vuotaa niin jää kotiin, mies vastasi että no ei kyllä jää kun ahmii tuota puuroa eikä edes kuumetta. Nyt tyttö pelaa tuolla pleikkaa ja nauraa räkättää, mies kun tulee kotiin niin alkaa varmaan pään aukominen että "on tosi kipeä , juu".
Välillä mietin, olenko liian tunteellinen ja vedätettävissä? En tarkoita nyt että tyttö olisi koko yön feikannut korvasärkyä, vaan sitä että esim. mahakivun takia annan lasten helposti jäädä kotiin kun olen työtön eikä minun tarvitse selitellä pomolleni.
Ota selvää kiusataanko tyttöä, se voisi olla syynä, ettei koulu maita.
Meillä saa aika rajattomasti pelata koneella ja pleikalla, mutta sairaana ollessa ehdoton kielto moiselle. Kyllä taisi tyttö vedättää. Olisko ollut tänään liikuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Muistan omista kokemuksistani - mahakipu johtuu usein koulupelosta - kiusataanko lapsiasi?
Korvakoru tuntuu vaaka-ssennossa. Minä käyttäisin lääkärissä ettei seuraava yö mene itkiessä. Korvakipu ei aina nosta kuumetta eikä tee muuten sairaanoloiseksi.
T 6 lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä lapsellasi on joku syy,miksi ei halua mennä kouluun.Yhden päivän voi relata,ei maailma siihen kaadu. Näet varmasti päivän aikana onko kipeä vai ei.Hyvä jos vaiva menee päivässä ohi.
Silloin voi olla huolissaa ja alkaa kyselemään enemmän ,jos tosiaan lintsaa.Kuka kiusaa koulussa ja miksi.
Pistät tekemään läksyt tunnollisesti.
Joo, tosin se syy voi olla ihan vain laiskuus ja mukavuudenhalu. Se voi olla myös halu välttää vaikeita juttuja kuten koetta, esitelmää, jotain oppiainetta tms. Jos poissaoloja on paljon, lapsesta voi tuntua hankalalta palata, koska on pudonnut kärryiltä.
Jos oppilaalla on terveyteen ja vointiin liittyvä syy, ei senkään oikea hoito ole aina vain kotiin jääminen. Moni huoltaja esim. kuittaa näitä mahakipupoissoloja jopa monen työviikon edestä lukukaudessa kertaakaan viemättä lasta lääkäriin. Myöskään esimerkiksi kuukautiskipujen hoito ei ole jättää tyttöä kotiin kiemurtelemaan tuskissaan vaan oikean kipulääkityksen etsiminen mahdollisesti lääkärin avustuksella. Valitettavasti opettajana joudun usein kehottamaan vanhempia viemään lapsen lääkäriin, koska lapsi on oikeutettu hoitoon ja apuun, jos hän on jatkuvasti sairas.
Nykyään jatkuvasti lisääntyy ilmiö, jossa vanhemmat antavat luvan olla poissa jokaisesta mahdollisesta syystä. Pahimmat tapaukset ovat yleensä itse myös kotona, he ovat sairaita, eläkeläisiä tai työttömiä, jotka mielellään viettävät päivää perheen kesken.
Jos lapsi siellä nyt naureskelee ja pelaa, niin siitä voisi ehkä päätellä, ettei tällä kertaa ollut syytä jäädä kotiin. Ap:n kannattaa miettiä sitä, että kun alakoululainen oppii, että aina voi olla poissa, hän saattaa yläkoulaisena ottaa ohjat omiin käsiinsä ja alkaa itse päättää asiasta. Näitä tapauksia on paljon. Lopulta homma ei enää ole vanhempien käsissä. Ei kannata opettaa lasta siihen, että poissaolot ovat pikku juttu.
Jotta pelaamiset, internet ym ei olisi syynä poissaoloihin niin pelit on meillä kiellossa niinä päivinä kun on sairaana.
Riippuu vähän siitä miten paljon näitä tällaisia poissaoloja kertyy. Mut jos lapsellani olisi korvasärkyä, niin veisin lääkäriin, olipa kuumetta tai ei.
Meillä tytär stressaa koulua kauheasti, mutta olen aika tiukka siitä, että kouluun mennään, vaikka särkisi pää, jalka, käsi, maha... Tosin välillä on pakko joustaa, jos vaikka ihottuma on vaivannut puoli yötä. Ei ole mitään järkeä puolinukuksissa mennä kouluun.
Onpa kivaa lapselle, oli sairas tai ei, joutua kuuntelemaan vanhempiensa typerää vinoilua ja jäkättämistä. Ettekö voi puhua asiallisesti?
Ehdottomasti pelikielto ku on sairaana niin ei ole huvikseen pois koulusta.
Meillä mennään lääkäriin jos on kipeä. Lapsi tietää myös, että koulusta poissaolo tarkoittaa lääkärireissua, missä ainakin selviää feikkaus, ja myös kielto kaikenlaiselle huvittelulle ja räkättämiselle. Jos on sairas, silloin lepää eikä heilu pelaamassa ja kikattamassa.
Meillä lapset riehuvat korkeassa kuumeessakin niin, ettei kipeiksi uskoisi! Kerran vein pojan lääkärille joka oli ihmeissään että iloisesti pelleilevällä ja pulisevalla lapsella oli kuumetta 38 sekä keuhkoputkentulehdus.
Minusta tuntuu myös usein siltä, että lapsi tervehtyy silmissä jäädessään päiväksi vaikka edellisenä iltana oli nuhainen. Lapsi lepäilee, juo kuumaa juotavaa, tekee läksyt, katsotaan leffaa yhdessä, saa katsoa padilta tai tv:stä jotain, mutta ei pelata. Voimme jopa ulkoilla hieman, jos vointia riittää. Lapset alakoulussa.
Nyt kun olen kotona lasten kanssa en ota asiasta stressiä. Kun olin töissä, lapsi sai olla kunnolla kipeä jäädessään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mennään lääkäriin jos on kipeä. Lapsi tietää myös, että koulusta poissaolo tarkoittaa lääkärireissua, missä ainakin selviää feikkaus, ja myös kielto kaikenlaiselle huvittelulle ja räkättämiselle. Jos on sairas, silloin lepää eikä heilu pelaamassa ja kikattamassa.
En ymmärrä miksi pitää mennä lääkäriin kun on ensimmäistä päivää kipeä. Ei mitään syytä, poikkeuksena tietysti virtsatie-infektio ja influenssa.
Kyllä sillä lapsellasi on joku syy,miksi ei halua mennä kouluun.Yhden päivän voi relata,ei maailma siihen kaadu. Näet varmasti päivän aikana onko kipeä vai ei.Hyvä jos vaiva menee päivässä ohi.
Silloin voi olla huolissaa ja alkaa kyselemään enemmän ,jos tosiaan lintsaa.Kuka kiusaa koulussa ja miksi.
Pistät tekemään läksyt tunnollisesti.