Lapsi aiheuttaa taas harmaita hiuksia
Mies soitti taas tänä aamuna, että poika, 11v ei halua mennä eikä mene kouluun. Mies asuu siis lasten kanssa ja on lähivanhempi. Mä turhauduin miehen kasvatuskeinoihin ja jätin sen säätämään yksinään. Koska on niin upea kasvattaja, ei halunnut pakottaa lasta mihinkään. Nyt sitten soittaa mulle, että näin. Edellinen kerta olikin vasta joulukuussa, kun poika oli melkein viikon pois koulusta, ennen kuin meni sinne mun kanssani. Meillä on perheterapeutti, hän silloin neuvoi mua menemään sinne aamulla ja lapsen kanssa yhdessä kouluun.
Mutta minustakin tuntui, ettei syy, miksi lapsi tekee tätä, ratkennut. En tiedä edes, mikä se on tarkalleen ottaen. Lapsella on diagnosoitu toistuva masennus (eli on kausia, ettei sitä ole toisaaalta) ja on erityislapsen piirteitä (as, add).
Onneksi ei tartte olla siellä kotona turhautumassa!
Kommentit (50)
Voisi lapsikin siinä miettiä, että kannattaako isän mahdollista kiltteyttä tai lempeytt käyttää hyväksi. Jos siitä on kyse. Kun ei voi sen vertaa kärsiä, että käy koulussa. Tuskinpa siitä nyt jokainen niin kybällä tykkää siis kaikista tianteista siellä.
Ap
Eiköhän tässä ole se mies ja hänen kasvatustyylinsä, joka niitä harmaita hiuksia tosiasiassa aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kaipaa sua?
Niin. Mä en vain palaa vaikka ei menis kouluun.
Ap
Miksi lapsi ei asu sinun luonasi, avaisitko vähän?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole se mies ja hänen kasvatustyylinsä, joka niitä harmaita hiuksia tosiasiassa aiheuttaa.
No oikeammin näin. Ja oon itsekin tyhmä ja huono vanhempi.
Ap
Lähipiirissäni on as-nuori. Perheen pahin virhe oli, kun poika oli nuori, että tekivät kaiken, kuten as halusi. Se johti tosi pahaan kierteeseen ja lopulta siihen, että poika uhkasi isompanakin tappaa itsensä, jos asiat eivät mene hänen mielensä mukaan. Hän siis kehitti valtakeinon siitä, että reagoi..
Poika on masentunut, koska jätit hänet. Ja mikä helvetin lähivanhempi.
Painu asumaan poikasi luo ja näytä, että välität.
Mä turhautuisin ja hermostuisin lapseen jos asuis mun kanssani. Lisäksi on pikkusisko, joka kiusaa veljeään. Raivostuisin siitä. Ja sitten jos mä turhaudun, mä alan huutaa lapselle, että nyt saatana jumalauta sitä ja tätä. Ja sit lapsi (on nähty jo) romahtaa, että "mä oon niin huono, mä oon niin surkee".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissäni on as-nuori. Perheen pahin virhe oli, kun poika oli nuori, että tekivät kaiken, kuten as halusi. Se johti tosi pahaan kierteeseen ja lopulta siihen, että poika uhkasi isompanakin tappaa itsensä, jos asiat eivät mene hänen mielensä mukaan. Hän siis kehitti valtakeinon siitä, että reagoi..
Jooh. Miehen mielestä niin pitää kohdella toisia. Hyvin. Mua se veetutti jo aikoinaan olla AINA se, jolle ei käy. Pahis. Ilkiövanhempi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi ei tule aikuisena näkemään mua, jos homma menee, kun on aikuinen, tuohon. Tappakoot sitte ittensä, jos aina pitää muiden tehdä, kuten hän haluaa.
Ap
11-vuotias erityislapsi on vielä aivan liian epäkypsä päättämään elämästään. Erityisesti tuon ikäiselle eritysilapselle suurin päätös, minkä saa antaa tehdä on, että mikä leffa tänään katsotaan. Tai mitä pelataan tai puetaan. Ei isoja kysymyksiä.
Lapsi kärsii siitä, jos joutuu vastaamaan liian isoista päätöksistä. Lisäksi lapsista kasvattaa manipuloijia, jos heidän mielialojen mukaan kaikki säädetään. Erityisesti autistit ovat tälle alttiita. Erityslasten kanssa joutuu olemaan kaksin verroin jämäkämpi.
Vierailija kirjoitti:
11-vuotias erityislapsi on vielä aivan liian epäkypsä päättämään elämästään. Erityisesti tuon ikäiselle eritysilapselle suurin päätös, minkä saa antaa tehdä on, että mikä leffa tänään katsotaan. Tai mitä pelataan tai puetaan. Ei isoja kysymyksiä.
Lapsi kärsii siitä, jos joutuu vastaamaan liian isoista päätöksistä. Lisäksi lapsista kasvattaa manipuloijia, jos heidän mielialojen mukaan kaikki säädetään. Erityisesti autistit ovat tälle alttiita. Erityslasten kanssa joutuu olemaan kaksin verroin jämäkämpi.
Niinpä.
Ap
Eipä ihme, että Äitihullun poika on masentunut. Jos narsistinen äiti hylkää, niin eihän siitä juuri muita seuraamuksia voi odottaakaan.
Anteeksi nyt mielipiteeni, mutta minä en vaan voi ymmärtää, miten aikuinen ihminen ei osaa olla aikunen ja käyttäytyä sen mukaisesti. Ei aikuisella ole oikeutta turhautua lapseen. Ei aikuisella ole oikeutta kiroilla ja huutaa lapselle. Siis LAPSELLE!
Aikuisen tehtävä on niellä suuttumuksensa tai ainakin osoittaa se kypsällä tavalla ja keskustelemalla, ja käsitellä se sitten itsekseen/jonkun avulla ilman, että lapsi on sitä kuulemassa.
Kaikenlaisille ihmisille sitä lapsia suodaankin...
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut mieheltä mitään tukea tuohon. Oon ihan hiton katkera siitä. "Joo ei ku tuokaa vaan lattiat pilaavia ja varpaanne murskaavia painavia, teräviä kiviä sisään leikkikaluiksi, ne on niin sopii sisätiloihin! Eihän sitä nyt voi määrätä, että niillä leikitään ulkona, kun TE toisin haluatte."
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt mielipiteeni, mutta minä en vaan voi ymmärtää, miten aikuinen ihminen ei osaa olla aikunen ja käyttäytyä sen mukaisesti. Ei aikuisella ole oikeutta turhautua lapseen. Ei aikuisella ole oikeutta kiroilla ja huutaa lapselle. Siis LAPSELLE!
Aikuisen tehtävä on niellä suuttumuksensa tai ainakin osoittaa se kypsällä tavalla ja keskustelemalla, ja käsitellä se sitten itsekseen/jonkun avulla ilman, että lapsi on sitä kuulemassa.
Kaikenlaisille ihmisille sitä lapsia suodaankin...
No mä nyt turhaudun lapseen, koska muhunkaan ei olla mitään muuta kuin turhauduttu kasvatuksessani, saata.nan ääliö.
Ap
Oletteko harkinneet lapsen sijoitusta, jos ette jaksa olla vanhempia lapselle? Nyt tuntuu, että lapsi oireilee sekavassa ympäristössä. Tiedän, että kuulostaa vaikealta, mutta voisi tuoda suuren avun perheeseenne.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme, että Äitihullun poika on masentunut. Jos narsistinen äiti hylkää, niin eihän siitä juuri muita seuraamuksia voi odottaakaan.
Masennusta on ollut jo nelivuotiaana, sanoi diagnosoiva lääkäri vuosi sitten . Asuin silloin vielä lasten kanssa. Ja eihän tää nyt lapsen masennuksesta johdu tää tilanne, typerys. Siis ettei mene kouluun.
Ap
Se tässä häiritsee eniten, että lapsi ei kerro syitä, ainakaan mitään kovin järkeviä käytökselleen, ja tekee tätä uudelleen. Ei haittaisi vaikka menisi toiseen perheeseen kokonaan kasvatettavaksi. Mies ei halua laittaa minkäänlaisia rajoja. Tai siis jonkinlaisia, muttei riitäviä.
Ap