Outo tunne toisessa rinnassa
Olisiko kenelläkään kokemusta?
Olen juuri 30 vuotta täyttänyt kahden lapsen (1,5v ja 4,5) äiti. Imetys meni molempien lasten kanssa plörinäksi, jälkimmäisen kanssakestäen vain vajaan kuukauden. Maidontulo loppui, kunnes alkoi uudestaan lapsen ollessa 7kk ikäinen. Maitoa alkoi siis tulla vain toisesta rinnasta, ja vain hennosti puristamalla. Näyttäisi, että sitä tulee vain yhdestä kohtaa nänniä.
Tämän oireen vuoksi ja sen vuoksi, että rinta oli sellainen kipeä (samalla tavalla kun maito olisi nousemassa), tehtiin 06/2018 mammografia, joka kaikinpuolin kunnossa. Samalla erikoistuva lääkäri teki myös hätäisen ultran tuohon vuotavaan rintaan, eikä siinäkään poikkeavaa. Ja sitten tutkittiin myös prolaktiini-hormoni, joka myöskin kunnossa.
Maitoa tulee edelleen puristamalla (kokeilen puristaa ehkä n. kerran kahdessa vkossa) ja lisäksi nyt viikon ajan joka päivä tämän samaisen rinnan kainalonpuoleisessa reunassa käy sellainen polttava aalto. Ko. tunne käy useita kertoja päivässä, kestäen aina vain sekunteja.
Ulkoisesti rinnassa tai kainalossa ei näy tai tunnu mitään. Ei kyhmyä, ei ihomuutoksia, ei vetäymiä, ei punoitusta. Rinta ei myöskään ole kuumempi kuin toinen, edes sen polttavan tuntemuksen aikana. Rinta on kylläkin isompi kuin toinen, mutta en osaa sanoa onko aina ollut. Muoto kuitenkin suht symmetrinen.
Polttava aalto käy kuitenkin nimenomaan rinnassa- siis tississä. Ei kyljessä tai muuallakaan.
Minulla on pahat niska/hartiajumit päällä ja lapojen välistä rintaranka oiennut jne, jotka aiheuttavat kipuja. Myös rintakehä sellainen paineluarka.
Sain ajan ensi vkolle yksityiselle gynekologille (asumme pienellä paikkakunnalla), mutta asia kalvaa mieltä.
Onko kenelläkään ollut samanlaista vaivaa? Rintasyöpä tietenkin mietityttää.
Kommentit (15)
Mulla se tissi ei ole kipeä sanan varsinaisessa merkityksessä lainkaan. Välillä vaan huomaan, että siinä kävi sellainen ”leimahdus”, siis sellainen polttava tunne. Se tuntuu melko pinnallisesti, mutta kuitenkin erittäin selvästi. Lähtee tosta rinnan päältä ja polttaa kainalonmyötäistä sivua pitkin lähes rinnan alle saakka.
Tuskin on syöpää jos kerran mammo ja ultra tehty vasta.
Nostan vielä, jos löytyisi muita...
Ensimmäistä kertaa luen tuosta polttavasta tunteesta - ja itse koin saman n. 10 päivää sitten, ensimmäistä kertaa elämässäni, ja huolestuin tietysti koska ainoa mitä keksin oli rintasyöpä. Mitään kyhmyjä ja ihomuutoksia ei näkynyt.
Tunne tuli siinä yhteydessä, kuin join paljon kahvia. Rintani yläpuolella, kainaloon päin, noin kämmenen kokoisella alueella, tuntui kuin olisin sähkölaite jossa on pieni sähköpurkaus... Tuntemus kesti vain muutaman sekunnin. Kesti ehkä muutaman päivän, kun join taas kahvia ja tuntui samassa kohtaa kuin neulalla olisi hyvin kevyesti pistelty vähän sinne tänne, oli samalla jotain muutakin lievää kipua siinä. Lopetin kahvin juonnin kokonaan, eikä tunnetta ole sen jälkeen enää tullut.
Lääkäri ei löytänyt kyhmyä, odotan mammografiaan pääsyä. Tuntuu, että vaikka mitään ei löytyisi, elimistöni on varoittanut minua... Viime vuonna terveys oli mennä kahvista, se vaikutti hormonitoimintaan. Ja rintasyöpähän on hormonaalinen syöpä. Mitään ei kannata liikaa syödä/juoda, tiedän.
Mutta kiinnostaisi saada selville, mistä tuntemus johtui.
mie ajattelisin että siulla on tissi tulehtunut, jos maitoa tulee vain yhdestä tiehyestä siinä voi olla useampi tiehyt tukossa ja maito pakkaantuu rintaan aiheuttaen vaikka millaisia poltteluita, kuumotuksia ja painetta. se voidaan avata pienellä toimenpiteellä ja antibiootit kaupan tekiäisiksi. itse kärsin vasemman tissin tulehtumisesta 4 kertaa kuopusta imettäessä, kun just joku pikkutiehyt sivulla oli tukossa ja maito pakkautui kainosta nänniin asti siltä reunalta.
Mulla tuli jossain kohtaa "maitoa" (hyvin vähän) vielä pitkän ajan päästä imetyksen lopettamisesta. En muista tuliko vain toisesta rinnasta.
Mulla on tosiaan maanantaina aika gynelle, joten se puoli hoidossa.
Tuo maidontulo alkoi tosiaan joskus viime keväänä, ja heti alkaessaan vain yhdestä tiehyestä. Ja vain puristamalla. Tämän jälkeen tosiaan tehty mammografia ja siihen päälle minusta hätäisen tuntuinen uä (joskaan mulle ei ole koskaan aiemmin sitä tehty, joten en tiedä oliko hätäisyys vain mun tunne). Molemmat siis ok, ei kuulemma näkynyt edes laajentuneita tiehyeitä.
Tuo tuntemus on outo, ehkä tarkemmin sanottuna se tuntuu eniten tuossa kohtaa, missä ikäänkuin rintakehä loppuu ja varsinainen rinta alkaa. Ja tuossa rintakehällä minulla on kipupisteitä ja tulehdusta, ihan lääkärin ja fyssarin toteamana. Voisikohan tuo polttava tunne johtua siitä?
Äh, onpa ahdistavaa miettiä ja tuskailla tätä asiaa kotona sitä lääkärinaikaa odotellessa... :/
Hyvä että lääkärinaika varattu. Itselläni otettiin ct-kuvaus sekä isotooppikuvaus mammografian lisäksi. Syöpäkasvain löytyi, onneksi paikallinen eikä herkkä leviämään. Hormooniherkkä joten niilä hodetaan.
Sellaisia polttavia "sähköiskuja" oli, sekä kova kutina välillä. Ehdottomasti pitää tutkituttaa kunnolla! Rintasyöpä on yleisin syöpätyyppi naisilla ja sitä on paljon!
Vastaajalle 11/11. Minkä ikäinen olet? Ei ollut kyhmyä?
Näkyikö mammografiassa jo jotain? Ja sen jälkeen ct- ja isotooppikuvaus?
Kovin kynsin hampain teki gynepolilta viimeksi lähetteen tuohon mammoon ja ultraan, vedoten siihen, että olet niin nuori (tuolloin 29) ja ei ole kyhmyä.
Veikkaan, että nytkään ei lähetettä kyllä kovin helpolla heru. :( Ja toisaalta, saan ison määrän säteilyä jos taas tehdään mammo. Ja käsitykseni mukaan se mammografiakin usein tehtynä nostaa rintasyöpäriskiä.
Voi että mikä huoli!
^ edeltävä viesti siis aloittajalta.
Olen 52-vuotias ja samoja oireita on edelleen kuin nuorempana. Vasemman rinnan vasen puoli. Aivan kuin joku kiristäisi kovasti kuminauhaa muutaman sekunnin ajan, tuntuu polttavana ,"juovamaisena" kipuna. Rinta oli "erilaisen" oloinen jo imettäessä 3 lasta ( alle kolmikymppisenä ). Viimeisimmän imetyksen jälkeen rinta eritti maitomaista nestettä vielä reilun vuoden jolloin kävin privaatisti mammografiassa puhtain paperein. Nyt viime vuoden puolella rinta kipeytyi pahasti ja tuntui turvonneelle ja siitä löytyi nastura, jolloin otettiin mammografia ja uä. Taas puhtaat tulokset, nastura oli joku rasvalohkon ärtyminen tms. Mutta kyllä tämä jatkuva sähköiskuilu pitää varpaillaan, eikä varma voi olla mitä siellä tapahtuu. Ei kai se auta kuin seurata ja käydä kontrolleissa.
Minullakin on toista päivää tissi kipeä. Epäilen tosin, että olen litistänyt sen unissani.