Onko outoa, jos vastaa aina 'kiitos', kun joku kiittää?
Tuntuu niin hölmöltä sanoa 'eipä kestä' tai 'ole hyvä', kun minua kiitetään.
Olen vastannut kiitoksella pitkään ja tänään yksi mummo tokaisi, että 'hassua, kun kiität kiitoksesta', kun autoin sen rollaattorin kanssa kaupan ovesta sisään. Mummo kiitti ja minä vastasin 'kiitos'.
Kommentit (20)
Etkö ole kiittämisen arvoinen? Vai etkö huoli toisen kiitosta?
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan aina noin.
Miten noin?
On se kumma, kun äiti ei viitsi lapselle perusasioita opettaa. Ja koulustakin selviää, osaamatta vastata kiitokseen? Sen ymmärrän, jos lapsi/nuori ei suostu vastaamaan, mutta aikuinen... Minäkin vastasin muuten ennen kiitokseen kiitoksella, ja osoitin sillä hölmöyteni. Nykyään osaan iloita siitä, että voin olla avuksi, sen sijaan että ajattelisin vain omaa napaani kiitostilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kun äiti ei viitsi lapselle perusasioita opettaa. Ja koulustakin selviää, osaamatta vastata kiitokseen? Sen ymmärrän, jos lapsi/nuori ei suostu vastaamaan, mutta aikuinen... Minäkin vastasin muuten ennen kiitokseen kiitoksella, ja osoitin sillä hölmöyteni. Nykyään osaan iloita siitä, että voin olla avuksi, sen sijaan että ajattelisin vain omaa napaani kiitostilanteessa.
Kyse on huonosta minä-kuvasta.
mulla tulee jotenkin vhingossa aina esim. kassalla silleen että kun maksan ja kassahenkilö sanoo kuittia ojentaessa "kiitos" niin vastaan kiitos takaisin. en tiedä miksi, ehkä koska he yleensä ojentaa sitä kuittia samalla niin tulee tarve kiittää siitä ett ojentaa mulle kuittia ja kai siitäkin et palveli mua. en tiiä onko tuo outoa. samoin vahingossa sanom tarjoilijalle "kiitos samoin" kun hän toivottaa hyvää ruokahalua 😂😂 en vaan voi sille mitään, tulee niin selkärangasta tuo samoin ja sit nolottaa kun eihän se tarjoilija mitää siinä syö 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan aina noin.
Miten noin?
Kiitokseen kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on huonosta minä-kuvasta.
Siis kertokaahan mitä sillä sitten viestitään, että vastaa kiitoksella?? "että ajattelisi vain omaa napaa", tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole kiittämisen arvoinen? Vai etkö huoli toisen kiitosta?
Siis mitä, en ymmärrä? Siis kiitän siitä, että minua kiitetään. Enkö silloin osoita olevani kiittämisen arvoinen? Arvostan sitä, että kiitetään ja kiitän siitä, että minua kiitetään.
ap
Vastaan kiitokseen useammin kiittämällä kuin sanomalla "olehyvä". Kyse ei ole siitä, etten kokisi "olevani kiittämisen arvoinen" tms., vaan "olehyvä" ei sanana jostain syystä tunnu luontevalta minusta.
Joskus vastaan "ei mitään", jos joku kiittää minua kohteliaasta pikku vaivannäöstä. Se tarkoittaa samaa kuin "eipä kestä", mutta on vähemmän muodollinen. Myönnän, että "ei mitään" on vähän hölmö vastaus, mutta sanonkin niin vain nopeissa, ohimenevissä tilanteissa, kun olen omissa ajatuksissani ja jotain pitää vastata.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niin hölmöltä sanoa 'eipä kestä' tai 'ole hyvä', kun minua kiitetään.
Olen vastannut kiitoksella pitkään ja tänään yksi mummo tokaisi, että 'hassua, kun kiität kiitoksesta', kun autoin sen rollaattorin kanssa kaupan ovesta sisään. Mummo kiitti ja minä vastasin 'kiitos'.
Olisikohan "yksi mummo" hieman vanhempaa ikäluokkaa kuin sinä, jot aon opetettu ja neuvottu, että kun toine sanoo sinulle kiiton niin siihen vastataan ole hyvä. - Tai sitten hänelle oli yllätys, että jokuvielä kiittääkin saadessaan, kun aina toisinaan huomaa, esimerkiksi kaupan kassalla, ettei (Suomessa) sen paremmin ostaja kuin myyjä kiitä saati sano olehyvä, eikä oikeastaan mittän muutakaan. Ja herravarjele, jos kovin paljon enempi sanot, niin joku pian luulee, että olet aikeissa iskeä toista vaikka itse kuvittelet olevasi tavanomaisen kohtelias, kun aloitat asioinnin tervehtimällä ja toivottomalla hyvää päivää ( tai - huomenta ja tai iltaa) Kiität saadessasi vaihtorahan. / hymyilet tai hymähdät hieman toiselle ja lopuksi huikkaat heipat ja "kääk" menet toivottamaan vielä hyvää päivän jatkoa (tms).
Mitä siis pitäisi sanoa, ettei kuulostaisi hölmöltä näissä tilanteissa:
1. Pomo on myöhässä töistä ja myöhässä tapaamisesta. Pyytää minua menemään vastaan asiakasta ja avaamaan neukkarin oven ja tarjoamaan kahvia odotuksen ajaksi. Myöhemmin pomo tulee huoneeseeni ja sanoo 'kiitos' (koska hoidin aamun). Vastaan..? (Vastaisin kiitos)
2. Leivon suuritöisen kakun kummipojan synttäreille. Synttäreiden jälkeen kummipojan äiti tulee kehumaan kakkua ja sanoo 'kiitos'. Vastaan kiitos, vaikka voisin vastata myös 'ole hyvä'. Se vaan tuntuu niin vanhahtavalta ja teennäiseltä.
Kerro kuinka käy kun tapaat toisen samanlaisen.
Vierailija kirjoitti:
No on hassua tosiaan, ja epäkohteliasta.
Miten kiittäminen on koskaan epäkohteliasta!?!
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi käydä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis pitäisi sanoa, ettei kuulostaisi hölmöltä näissä tilanteissa:
1. Pomo on myöhässä töistä ja myöhässä tapaamisesta. Pyytää minua menemään vastaan asiakasta ja avaamaan neukkarin oven ja tarjoamaan kahvia odotuksen ajaksi. Myöhemmin pomo tulee huoneeseeni ja sanoo 'kiitos' (koska hoidin aamun). Vastaan..? (Vastaisin kiitos)
2. Leivon suuritöisen kakun kummipojan synttäreille. Synttäreiden jälkeen kummipojan äiti tulee kehumaan kakkua ja sanoo 'kiitos'. Vastaan kiitos, vaikka voisin vastata myös 'ole hyvä'. Se vaan tuntuu niin vanhahtavalta ja teennäiseltä.
1. Eipä mittään.
2. Kiva että kelpasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi käydä?
ap
- Kiitos
-Kiitos
-Kiitos
-Kiitos
...
?
Ajattelen itse niin että sen toisenkin tekemisissä on jotain kiitettävää. Kiitän myös häntä.
No on hassua tosiaan, ja epäkohteliasta.