Nina Mikkonen omaishoitajana aikuistuville pojilleen?
Siis mitä ihmettä?
Nina Mikkonen kertoo Seiskan nettisivuilla olevansa onaishoitajana molemmille pian aikuistuville pojilleen. Ei sanojensa mukaan voi olla täyspäiväisesti töissäkään poikiensa vuoksi.
Kuinka paljon vastoinkäymisiä voi yhdellä perheellä olla? Ensin miehensä omaishoitajuus, nyt MOLEMMAT pojat. Mitä ihmettä, oikeasti?!
Entä kun pojat siirtyvät, toivottavasti ainakin, omiin elämiinsä - tuleeko uudesta puolisosta automaattisesti omaishoitaja? Tuskin se äiti sellainen enää siinä vaiheessa on.
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pojathan on ihan just aikuisia? 17- ja 16-vuotiaita kai jo nyt? Pian itsenäistyvät mamman helmoista.
Kohta olis aika mennä myös armeijaan, vai menevätkö? Timolle ainakin olis varmasti ollut ihan kauhea paikka jos pojat ei armeijaa valitsisi....Pojat varmasti haluaisivat valita armeijan, mutta näillä diagnooseilla sinne ei ole mitään menemistä. Ovet eivät aukene.
Ehkä on vaan parempi, etteivät mene sinne heilumaan aseiden kanssa, jos yhtään tulevat sotahulluun isäänsä. Ja joku sanoi että on porttikieltoja jo jaeltu muuallekin käytöksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette te sieluttomia haaskoja. Kaikki shitti mitä pojista ja heille rakkaasta äidistä ja heidän elämästään tänne ruodittekin, jää tänne poikien luettaviksi. Tajuatteko te, miten te satutatte ehkä heitä noilla älyttömillä toisten elämän asioiden rääviskelyillänne? Eikö teillä ole omaa elämää, ennen kaikkea eikö teillä ole mitään moraalia, mitään hyvyyttä, sydämen sivistystä?
Niin sinun, kuin Ninankin on hyvä oppia, että elämässä aika usein niittää just sitä samaa mitä kylvää!
Sun olis hyvä oppia kohtuullisuutta ja suhteellisuudentajua.
Ei ole normaalia levitellä julkisisesti törkypuheita toisen perheestä, jos tämä joskus >10 vuotta sitten sattui kritisoimaan jotain omaa valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nina on kyllä todella vienyt tämän ideologisen kotiäitiyden korkealle tasolle.
Tämä. Pojat olisivat voineet ajoissa aloitetuilla tukitoimilla kuntoutua, mutta kun kotiäitiys on parasta lapsille. Kotiolot olleet varmasti vähintäänkin erikoiset. Onkohan pojilla ollut koskaan perheen ulkopuolisia kavereita tai muita kontakteja? Pelkään poikien mielenterveyden puolesta, kun on vielä nuo diagnoositkin häiritsemässä kontaktia ulkopuoliseen maailmaan. Pelkkä äiti ei aikuistuville miehille riitä, vaikka äiti itse sitä mieltä olisikin.
Tuossa kiteytyi aika hyvin minun elämäntarinani. Yksinäiset, itseensä pettyneet vanhemmat, joilla ei ollut selvästikään itsellään kaikki kotona. Siksi minä olen nyt tällainen palstahullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä naurattaa, kun jaksoivat lehdissä sekä televiossa riehua ja paasata siitä, kuinka lapset menevät rikki jos äidit käyvät töissä ja laittavat jälkikasvunsa päiväkotiin.. Miten sitten kävi? Nyt Nina valittaa, ettei ole rahaa, lapsillakaan ei ole kaikki hyvin ja mies kuollut. Miten esim. eläke muutaman vuoden päästä, miten sitten kun ei saakaan omaishoitajanapuja? Miksei naiset (ei kaikki HUOM) eivät ajattele sitä, ettei se mies välttämättä ole siinä loppuelämää auttamassa taloudellisesti ja lapsillekin voi jotain tapahtua.
Tällä hetkellä on takuueläke ja kelasta ja asumistuki jonka kaikki saavat jotka ei saa työeläkettä ja en tiedä jos omaisuutta miten vaikuttaa
Ja minä olin Ninan mielestä aivan järkyttävän huono ihminen, kun opiskelin lasten ollessa pieniä yliopistossa, menin töihin ja lapset päiväkotiin, jotta sain maksettu asuntolainan jne. Päivääkään en ole tukia nostanut ja lapset voivat hyvin ja pärjäävät itsenäisesti elämässä. :)
Ja nyt on sitten lupa toisten nettikiusaamiseen, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei vaan halua käydä töissä
Nina tekee osa-aikasta työtä.
No kyllä nää viimeiset 20 vuotta ovat olleet työnvieroksunnan riemuvoitto.
Ninahan oli miehensä omaishoitaja. Joku muu olisi laittanut laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pojilla on?
1.5 vuotta sitten Iltalehden jutusta:
15-vuotiaalla Mikaelilla on diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä sekä aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö ADHD.
14-vuotiaalla Matiaksella ADHD ja sen lisäksi tarkkaavaisuushäiriö ADD, paniikkihäiriö sekä laaja-alainen oppimis- ja hahmottamisvaikeus.
Lisähaastetta arkeen tuo poikien murrosikä. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/201707202200275889
Aika jännää, j aeriarvoista, että itse saan add/paniikkihäiriöisen JA somaattisesti sairaan teinin hoitoon vain perusvammaistuen, ja jotkut saa sitten omaishoidon tuet siihen päälle. Heh. Näin me ollaan samanarvoisia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä naurattaa, kun jaksoivat lehdissä sekä televiossa riehua ja paasata siitä, kuinka lapset menevät rikki jos äidit käyvät töissä ja laittavat jälkikasvunsa päiväkotiin.. Miten sitten kävi? Nyt Nina valittaa, ettei ole rahaa, lapsillakaan ei ole kaikki hyvin ja mies kuollut. Miten esim. eläke muutaman vuoden päästä, miten sitten kun ei saakaan omaishoitajanapuja? Miksei naiset (ei kaikki HUOM) eivät ajattele sitä, ettei se mies välttämättä ole siinä loppuelämää auttamassa taloudellisesti ja lapsillekin voi jotain tapahtua.
Tällä hetkellä on takuueläke ja kelasta ja asumistuki jonka kaikki saavat jotka ei saa työeläkettä ja en tiedä jos omaisuutta miten vaikuttaa
Ja minä olin Ninan mielestä aivan järkyttävän huono ihminen, kun opiskelin lasten ollessa pieniä yliopistossa, menin töihin ja lapset päiväkotiin, jotta sain maksettu asuntolainan jne. Päivääkään en ole tukia nostanut ja lapset voivat hyvin ja pärjäävät itsenäisesti elämässä. :)
En kyllä itse koe että olisin mitenkään nettikiusannut. Kunhan vain huomioin miten ylimielisesti Nina ja Timo kohtelivat meitä monia äitejä jotka menivät töihin lasten ollessa pieniä ja nyt vain mietin, että kannattiko sitä niin kovasti toitottaa jokaisessa lehdessä ja ohjelmassa, kun elämästä ei ikinä tiedä, aina pitää olla backup plan, eikä koskaan saisi tukeutua taloudellisesti kumppaniin, koska niin kuin Ninalle kävi - kumppani voi kuolla yllättäen.
Niina aika rajusti vertasi lasten päivähoitoa mm. na*si saksaan ja s*alinin venäjään. En kutsuisi sitä normaaliksi kritiikiksi. Käytöstapojen puutteeksi ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa pätevä Nina-äiti ei oikein luota poikiinsa, etää osaavat, tai pärjäävät? Höösääkö ja pumpuloiko liikaa poikiaan?
Vaikuttaa siltä, että Nina itse pelkää yksin jäämistä ja haluaa tuntea itsensä tarpeelliseksi samalle saaden kontrolloida lastensa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla poikien "taudit" kasvatuksen tulosta. Mutta tätähän ei saa ääneen sanoa.
Sanon kuitenkin vielä senkin, että edelleenkin näyttää ylpeys käyvän lankeemuksen edellä ja hyvä niin!
Siis iloitset kun toisen lapsilla on sairaus etteivät ehkä ikinä pärjää normaalisti elämässä, koska vanhemmat olivat mielestäsi ylpeitä??
Hyi saatana millaisia "ihmisiä" täälläkin palstalla kirjoittelee.
Nina on varmaan vuosien varrella sanonut jotain niistäkin jotka elävät kelan tukien varassa, ihan siksi kun on pakko. Olen varma, kokoomuslainen kun on ja haukkunut kaiken muunkin aikoinaan pystyyn lehtien palstoilla.
Mites se suu nyt pannaan, yhteiskunnan tuet kelpaa kyllä kokkareellekin kun velan maksut ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Niina aika rajusti vertasi lasten päivähoitoa mm. na*si saksaan ja s*alinin venäjään. En kutsuisi sitä normaaliksi kritiikiksi. Käytöstapojen puutteeksi ehkä.
Ja nyt sitten on lupa nettikiusata ja levittää tärkypuheita? Sekö sitten kuuluu hyviin käytöstapoihin?
Vierailija kirjoitti:
Av'n asiantuntijaraati on taas antanut tuomionsa tietämättä asiasta yhtään mitään. Olipa yllätys 😣
Koska me tiedetään kaikki kaikesta, myös tulevat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tuo haluaa omahoitaja olla, vaikka joutuisi lapset sen uhalla kärsimään.
Omaishoitaja saa kuitenkin rahaa, vapaapäiviä ja eläkekin kertyy. Pesee siis työttömänä kotiäitinä olon milloin vain.Tulee kyllä ihan Münchenin oireyhtymä tuosta naisesta mieleen. Surullista.
Välillistä Münchausenia minäkin ajattelin jo silloin kun Nina ensimmäistä kertaa esiintyi marttyyriäitinä ja keksi että pojilla on jos jonkinlaista sairautta. Olen tuntenut monia Aspergerihmisiä elämässäni eikä yleensä todellakaan edes näe päältäpäin että ovat jollain tapaa sairaita, mitä nyt saattaa sosiaalisissa tilanteissa olla hieman erikoisia. Ei kyllä muuten rajoita samalla tapaa elämää kuin esimerkiksi vaikea autismi jossa 2-vuotiaan tasolle jääneen raivokohtaus tulee siitä että olohuoneen taulu vaihdetaan toiseen tai paita on puettu väärin päälle. ADD/ADHDkin lievenee aikuisiässä oireiltaan ja oikealla lääkityksellä kykenee ihan tavalliseen elämään. Pistää miettimään että olisiko poikien oireilut sittenkin "erikoisesta" lapsuudesta johtuvaa eikä neurologisperäisiä, usein noissa diagnooseissa mennään vanhempien sanelun ehdoilla mikäli pojilla virallista diagnoosia edes on olemassa.
Ja vastahan Nina hehkutti olevansa töissä siellä Krunikan muumikahvilassa, mitä sille oikein tapahtui? Mihin ihmeeseen pojat tarvitsevat äitiä täyspäiväisesti jos ovat koulussa ja harrastavat normaalisti? Taitaa tätä äityliä ensisijaisesti kiinnostaa kotona oleskelu eikä pyyteetön huoli lapsista. Ammattiapua Nina tarvitsisi lapsuudenaikaisten ja Timon sairauden aiheuttamien traumojensa käsittelyyn eikä Seiskan toimittajia.
Seiskahan on tunnetusti totuuden torvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itse koe että olisin mitenkään nettikiusannut. Kunhan vain huomioin miten ylimielisesti Nina ja Timo kohtelivat meitä monia äitejä jotka menivät töihin lasten ollessa pieniä ja nyt vain mietin, että kannattiko sitä niin kovasti toitottaa jokaisessa lehdessä ja ohjelmassa, kun elämästä ei ikinä tiedä, aina pitää olla backup plan, eikä koskaan saisi tukeutua taloudellisesti kumppaniin, koska niin kuin Ninalle kävi - kumppani voi kuolla yllättäen.
Eli vanhingon ilo, paras ilo. Aaah, kyllä nyt saa mammat taas jälkiviisastella oikein koko rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei vaan halua käydä töissä
Nina tekee osa-aikasta työtä.
No kyllä nää viimeiset 20 vuotta ovat olleet työnvieroksunnan riemuvoitto.
Ninahan oli miehensä omaishoitaja. Joku muu olisi laittanut laitokseen.
Mies oli viimeisen vuoden kokonaan laitoksessa ja jo ennen sitä kotona 2vko/kk.
Itse olen poikani omaishoitaja. Kriteerit täyttyi aika helposti alimpaan tukeen mutten tiedä onko kuntahohtaisia eroja. Esim lapsi pärjää hetken yksinään, tarvii tukea ja apua pesuissa ja muissa arjen asioissa. Oli siinä nyt muitakin kriteereitä tietty. Alimmasta tuesta minulle jää käteen alle 300 euroa/kk eli ei nyt mistään jättisummista puhuta. Myös työnteko onnistuisi eikä vaikuta tukeen. Tosin tällä hetkellä en itse ota siitä stressiä vaan palailen työelämään vuoden tai parin päästä.(olin työelämässä muutaman vuoden mutta oli liian stressaavaa ja vaati työnantajalta joustoa) Katson uudestaan mikä tilanne on sitten myöhemmin. Lapseni on 11-vuotias ja on päivät koulussa.
Autismi ja adhd.
Minulla on myös toinenkin erityislapsi mutta hänen kohdalla ei kriteerit täyty mutta hänen takiaan oikeastaan joudun kotona olemaan. On nuorempi mutta myös jo koulussa. Häneltä sujuu kuitenkin pesut sun muut ja kulkee kavereillaan mutta tavitsee minua aamuisin aamutoimissa.
Haaveilen opinnoista ja työelämästä. Nyt arki on ihan lasten ehdoilla menemista ja kuntoutuksiin ja harrastuksiin viemistä. Aika raskasta välillä mutta pahemminkin voisi olla. Ei silti kannata kadehtia.
Kuntoutukset on purreet kuitenkin hyvin ja kotona tehtävät harjoitteet ja uskon että noilla on ihan normaali elämä edessä vielä.
Kaveripiiri(lasten) ei tiedä diagnooseista mitään enkä halua heille sitä leimaa. Ei tulisi mieleenkään kertoa lehden sivuilla arjesta ja diagnoiseista vaikka aihe sellainen onkin josta pitäisi puhua omilla kasvoilla. Siinä Nina on rohkea mutta tekeekö sen silti lasten tulevaisuuden kustannuksella?
Hyi että kun tuli oikein huono olo tästä ketjusta... Tuskin on muuta näin viheliäistä sivustoa missä aikuiset ihmiset iloitsevat ja lällättelevät kun toisen lapset on parantumattomasti sairaita. Pakko pistää selain kiinni. Hävetkää.
Kuten tästäkin ketjusta huomaa, täällä on paljon ihan oikeasti pahoja ihmisiä.