Lukiolainen ei halua myydä mitään kirjoja, vuoden kirjat nyt ostettuna :O
Kun hän ei tiedä jos voi korottaa tai mitä aikoo kirjottaa. Psykologia ei kiinnosta, mutta sitäkään jo käytyä kirjaa ei saanut laittaa myyntiin :X
Missä vaiheessa te olette myyneet kirjoja? Alkaa lompakossa tuntumaan.
Sanoi, että myydään kaikki sitten kerrallaan, itseäni vain pelottaa jos opetussuunnitelma vaihtuu ja kirjoista ei sitten saakkaan enää mitään
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
MInä taas olen kehottanut säästämään kirjat. Jos menee täydentämään tai korottamaan, on tutut kirjat.
No tämä, mutta myyttekö sitten vasta lukion jälkeen kaikki? Moni näyttää myyvän keskellä vuotta
Meillä ei myyty ensimmäistäkään juuri kirjoitusksia odotellen ja sen jälkeen vaihtuikin se opsi.
Miksi ne pitäisi myydä? Minä ainakin olen säästänyt kaikki lukion kirjat.
Vierailija kirjoitti:
vanhemmat varmaan kiittää :D
No siksi, koska tässäkin jaksossa mennyt kirjoihin yli 180 euroa ja jaksoja on 5 vuodessa, se tekee aika hemmetisti 3 vuoden aikana
Ei se opetussuunnitelma nyt vaihdu, kun just pari vuotta sitten vaihtui. Ei niistä käytetyistä kirjoista saa juuri mitään, sama se myydä kaikki kerralla.
Miksei muksu ole tehnyt muistiinpanoja? Tehostavat oppimista + kirjat voi myydä, kun muistiinpanoissa kerrotaan kaikki oleellinen. Ovat myös nopeampia kertaamiseen kuin monisatasivuiset opukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei se opetussuunnitelma nyt vaihdu, kun just pari vuotta sitten vaihtui. Ei niistä käytetyistä kirjoista saa juuri mitään, sama se myydä kaikki kerralla.
No justiin ostin 26 eurolla kirjan mistä käytettynä pyydetään 20 + postit 5,90, kyllä tuollakin rahalla saa taas melkein yhden uuden kirjan, ainakin käytettynä. Ei ne käytetyt kovin montaa euroa halvempia ole mitä uudet kaupassa. Minä tilaan uutena suurimman osan, koska käytettynä mahdotonta löytää useampaa samalta henkilöltä ja tulee aina sitten 6e per kirja postikuluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhemmat varmaan kiittää :D
No siksi, koska tässäkin jaksossa mennyt kirjoihin yli 180 euroa ja jaksoja on 5 vuodessa, se tekee aika hemmetisti 3 vuoden aikana
En ole se, jota edellä kommentoit, mutta saanen jatkaa.
Onhan tuo lukion kirjoihin menevä raha paljon rahaa, jos on taloudellisesti tiukilla. - Mutta saa sentään, tai ainakin voi ehkä saada muistoksi itselleen kirjat, ellette itse päätä niitä myydä. Itseäni pelottaa ja arveluttaa monta kertaa enemmän se kun kirjoja korvataan ja siirretään yhä enemmän nettiympätistössä käytettäväksi, jolloin se, mistä aiemmin maksettiin kerran saattaa joutua maksamaan useampaan kertaan ilman, että itselle ei jää mitään muuta kuin se, mitä mahdollisesti on tenyt muistiinpanoja ja tietysti se kaikki mitä on jäänyt enemmän ja vähemmän oikein (tai väärin) omaan mieleen.
Esimerkiksi seuraavanlaista etenemistä pidä mahdollsiena. Lukion ekalla ostetaan oikeus suorittaa pakollinen kurssi "A." - Tätä varten puuhastellaan ja tehdään tehtäviä ja harjoituksia noin kuukauden ajan verkkoympräsistössä, jonka lisenssi on voimassa tuon kuukauden ajan, jonka jälkeen se sulkeutuu. (Toki rahalla voi pitää sen voimassa pidemmän ajan).
Parin vuoden päästä on edessä ylioppilaskirjoitukset. Ylioppilaskirjoituksissa edellytetään osattavan myös edellä mainitulla kurssilla "A" käydyt asiat. Mutta koska kurssista on jo aikaa, niin päätetään ostaa käyttöön tuo kurssi ympäristö. Hieman kyllä mietitään, että pitäsikö varmuuden vuoksi hankkia sen päivitetympi versio, vaikka vanhankin pitäisi käydä ja sitä on myös tarjolla hinta ero vain xx €:a
Kirjoitukset menevät ei niin hyvin ja samalla haave unelmien opiskelupaikasta jää saamatta ylioppilaskiintiössä, jossa valittiin ja parhaiten kirjoittanet suoraan yo-kirjoitusten arvosanoilla. Pääsykoekiintiön kautta ei onnistu yhtään paremmin. Tiedossa saattaa olla välivuosi.
Jotta seuraavassa haussa saattaisi onnistua paremmin, niin mietitään, että pitäisikö "taas" ladata ja ostaa käyttöoikeus myös tähän kurssiin ja yrittäsi korottaa ylpääreiden arvosanaa,
Nyt täytyy ostaa jo uudempi päivitetty versio, eikä rinnakkaista halvempaa "vanhaa päivitystä" ole enää saatavilla. Tiedetään kyllä, että paljoa asiat eivät ole muuttuneet. Mutta ovatko omat muistiinpanot ja ehkä joku rinnakkaismateriaali mahdollista löytää lainaksi, vaikka kirjastosta....
Näin laskien "kirjan" ("oppimistyökälun") on voinut joutua ostamaan "jo" ainakin kolmesti. Riittääkö se, vai pitääkö varautua vielä siihen, että ei toisellakaan hakukerralla saa havittelemaansa opiskelupaikkaa, joka ei ainakaan suosituimmille aloille haettaessa ole mtenkään harvinaista ollut viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksesi kävisi melkein malliesimerkiksi osoittamaan, miten eriarvoisuus oppilaiden välillä ilmenee. - Osa vanhemmista (pahmmassa tapauksessa nuori lukiolainen itsekseen) miettii, että voisikohan hän saada jonkun euron itselleen myymällä opinnoissaan tarvitsemansa kirjan ja luottaa siihen, ettei tarvitse sitä enää esimerkiksi ylippialskirjoituksien kokeen uusimisen yhteydessä. Toinen taas ei ymmärrä koko kysymystä, vaikka (jatko-)opiskelupaikka avautusi jo samana keväänä ylioppilaaksi tulon jälkeen ja kirjat jäisi lapsuuden kodin hyllyyn, kun opiskelukämppää varten hankittaisiin uudet kalusteet. Onpahan sitte lapsen lapsilla joskus ihmettelemistä.
Miten ne voisi myydä kun niiden avulla valmistaudutaan kirjoituksiin..?
Tyhmäähän niitä kirjoja on myydä. Ei niistä käytetyistä kirjoista mitään suuria rahoja saa. Ja niitä kirjoja tarvitsee yo-kirjoituksiin valmistautumiseen. Saattaa myös hyvinkin tarvita jos jatko-opintoja varten tarvitset jotain matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa tms. kerrata. Tämä keskustelu on juuri malliesimerkki lasten eriarvoisuudesta; fiksut vanhemmat kannustaa säästämään kirjat tulevaisuuden tarvetta varten, toiset painostava myymään monen sadan euron kirjat muutamalla eurolla.
Meillä kaksi lukiolaista ja vähän on kirjoja eteenpäin myyty. Toki jotain, mut harvoja. Esikoinen (abi) on lainannut kirjoja kavereilleen ja kavereilta, jos on tiennyt, et kirjaa ei kurssin jälkeen tarvita.
Kuopuksen (ekalla) lukiossa reilusti suurin osa kirjoista on digikirjoja. Niistä ei myytävää jää. En tykkää digisuuntauksesta, sillä kusetetaan perheitä ihan 100-0. Mut voin kertoa, et rahaa on mennyt melko lailla.
Lukion opetussuunnitelma muuttuu pian.
https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintoj…
Meidän lukiolainen ei edes osta itselleen kaikkia kirjoja, vaan lainailee parilla eurolla kavereilta kirjoja. On eri lukiossa kuin peruskoulukaverit, niin kurssit menevät vähän eri tahdissa. Siskon vanhat vanhan opsin kirjat kelpaavat hyvin kirjoituksiin kerratessa. Yksittäisten kurssien sisällöt voivat olla muuttuneet, mutta kokonaisuus on suurelta osin sama. Esim. kielet, matematiikka ja luonnontieteet eivät ole niin paljon muuttuneet, että sillä olisi merkitystä, minkä opsin kirjoista kirjoituksiin tai pääsykokeisiin kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voisi myydä kun niiden avulla valmistaudutaan kirjoituksiin..?
Vastauksia lienee yhtä monta kuin on kirjojen myyjiä. Mutta ei sinulle kai uusi tieto ole, että kaikkia lukiossa opiskeltavia pakollisia oppiaineita ei ole välttämätöntä ns, kirjoittaa e. suorittaa niiden osalta ylioppilaskirjoitus koetta.
Esimerkiksi kaikkien lukoissa opiskelevien on suoritettava n. määrä ruotsinkielen kursseja osana lukio-opintoja, mutta mm. ruotsinkielen koetta ei ole pakko suorittaa ylioppilaskirjoituksissa suoritettavien aineiden kokeiden ("kijoitusten") yhteydessä., jotta vosi kirjoittaa ylioppilaaksi e. ts. valmistua ylioppilaaksi
Meillä kolme lasta, jotka kaikki halusivat eri lukioihin. Näillä lukioilla 70-80% kirjoista oli eri kirjasarjoja, joten jouduttiin käytännössä ostamaan kolmeen kertaan kaikki kirjat. Ostettiin uutena, koska oltiin äärettömän laiskoja hankkimaan mistään käytettyinä. Lukiokirjakirppiksellä netissäkin tuli aina varoituksia huijareista, eikä jaksettu lähteä kiireisessä arjessa hakemaankaan niitä jostain 50 kilometrin päästä.
Nyt nuorin lapsi on abi ja meillä on edelleen kaikkien kolmen kirjat, uutena hankittu. On ollut aikamoinen menoerä, eikä noita opsien vaihtumisten takia oikein kukaan varmaan enää osta.
So what. Kun on tarpeeksi vanhoja kirjoja, niin voidaan polttaa saunassa. Tai jättää lapsenlapsille ihmeteltäväksi.
Kaikesta tekin saatte stressiä aikaiseksi.
Lukion opetussuunnitelmaa uudistetaan parhaillaan ja se otetaan käyttöön elokuussa 2021. Yhä useammilla kursseilla on käytössä digimateriaali, joten ”turhat” kirjat kannattaa myydä aika pian. Yo-kokeissa saattaa tarvita äidinkielen lisäksi matikan, ruotsin ja muiden kielten kirjoja, mutta kolmea useampaa reaaliainetta tuskin kukaan kirjoittaa. Eikä kurssien arvosanojakaan hirveästi korotella, lukion päättötodistuksella ei ole mitään merkitystä suomalaisiin yliopistoihin tai ammattikorkeakouluihin pyrkiessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme lasta, jotka kaikki halusivat eri lukioihin. Näillä lukioilla 70-80% kirjoista oli eri kirjasarjoja, joten jouduttiin käytännössä ostamaan kolmeen kertaan kaikki kirjat. Ostettiin uutena, koska oltiin äärettömän laiskoja hankkimaan mistään käytettyinä. Lukiokirjakirppiksellä netissäkin tuli aina varoituksia huijareista, eikä jaksettu lähteä kiireisessä arjessa hakemaankaan niitä jostain 50 kilometrin päästä.
Nyt nuorin lapsi on abi ja meillä on edelleen kaikkien kolmen kirjat, uutena hankittu. On ollut aikamoinen menoerä, eikä noita opsien vaihtumisten takia oikein kukaan varmaan enää osta.
So what. Kun on tarpeeksi vanhoja kirjoja, niin voidaan polttaa saunassa. Tai jättää lapsenlapsille ihmeteltäväksi.
Kaikesta tekin saatte stressiä aikaiseksi.
Kuten joku täällä taisi jo mainitakin. - Lukiokirjojen (tai yleisemmin oppivelvollisuuden jälkeiset) opiskelukulut nuoren ollessa, kuitenkin vielä vanhempiensa elatukseen oikeutettu jakavat heitä hyvin ja heikommin pärjääviin jo siinä, että onko mahdollisuutta hankkia opiskelemista varten tarvittavat kirja (tai lisenssi osaksi oppimisympäritöä) itselle toistaiseksi, vai onko kiire myydä se pois, että saataisin siihen käyetytyst rahasta edes osa takaisin, niin selvittäsiin sen turvin hieman paremmin muistakin pakollisista menoista.
Hamillista on tietysti se, että osa ei pidä opiskelua oppivelvollisuuden (tavallisemmin peruskoulun yläkoulun/ 9 lk.n) jälkeen enää "pakollisena" ,eikä nuorta kannusteta ja tsempata jatkamaan opintoja missään, vaan käyettään enempi aikaa motkottamisen, että kuinka nuori käy kalliiksi kun haluaisi opiskella sitä tai tätä, eikä mennä esimerkiski töihin; ikäänkuin nykyään olisi paljonkin töitä tarjolla, noin 16 keäsiselle, jonka ainoa koulutus on suoritettu oppvelvollisuus. (Hyvä tietysti, että edes se)
MInä taas olen kehottanut säästämään kirjat. Jos menee täydentämään tai korottamaan, on tutut kirjat.