Mihin helmikuussa kaupunkilomalle? Wien, Köpis, Pariisi?
Pitäisi päättää äkkiä, mihin lähdetään romanttiselle talvilomareissulle. Vaihtoehdot ovat Wien, Kööpenhamina ja Pariisi, joista Pariisi on tuttu vuosien takaa. Tykkäämme hyvin simppelistä kaupungista (emme ihan hirveästi pitäneet mm. Lontoosta, Barcelonasta tai Berliinistä) , jossa olisi mahdollista kulkea mahdollisimman paljon kävellen ja jossa olisi suht huoletonta turvallisuuden suhteen. Pariisi kiehtoo, mutta tuntuu vähän ei-meidän-mestalta ison kantakaupunkialueen ja valtavien turistimassojen ja mellakoiden sekä taskuvarkaiden vuoksi. Wienistä en tiedä mitään mutta siitä on jotenkin romanttinen kuva. Köpis kiehtoisi, kun vaikuttaa melko pieneltä, viehättävältä ja helposti haltuunotettavalta, ainoastaan helmikuu ajankohtana on vähän nihkeä, onko liian kylmä ja talvinen?
Heittäkää ideoita tai mielipiteitä!
Kommentit (36)
Ap, missään noista ei ole vielä helmikuussa keväistä. Jos keväitä kaipaatte, menkää vaikkapa Lissaboniin tai Roomaan. Tai Ateenaan. Tosin niissäkin voi olla vielä kylmää silloin. Keväisiä kelejä eurooppalaisissa pääkaupungeissa on vasta varmuudella huhtikuussa.
Mutta kaikki nuo ovat mukavia kaupunkeja. Kööpenhaminassa meren läheisyyden takia voi olla tuulista ja sateista, joten jos kaipaatte hyviä kävelykelejä, menkää Wieniin.
Olen ollut Pariisissa kolmasti, Wienissä kuudesti ja Kööpenhaminassa kahdeksan kertaa. Pariisi on ihana taiteenharrastajalle ja nähtävyyksien katseluun, Wien nähtävyyksiin ja puistoissa vaelteluun, Kööpenhamina baareissa ja ravintoloissa oleiluun ja taiteen katseluun (ehdottomasti suosittelen nykytaiteen ystävälle kaupungin pohjoispuolella sijaitsevaa Louisianan modernin taiteen museota).
Talvistahan noissa kaikissa on helmikuussa. Wien tai Köpis olisivat minun suosikkini, molemmat ihania. Jos olette taiteen ja musiikin ystäviä, valitsisin Wienin: siellä ovat vaikuttaneet niin monet säveltäjät, taiteilijat ja muut merkkihenkilöt - Mozart, Schubert, Beethoven, Mahler; Klimt, Schiele, Freud...! Hienoja museoita, upeaa arkkitehtuuria, hyvää ruokaa ja ihania kahviloita.
Köpis on minusta todella kaunis kaupunki - jopa ihmiset ovat naurettavan hyvännäköisiä. Scandi-chic. Pidän moderneista pohjoismaisista ravintoloista, ja Köpiksessäkin löytyy aivan ihania kahviloita - tosin siellä on aika kallista. Ehkä merellinen Köpis on kesällä enemmän edukseen.
(Ohis, mutta miten voi olla pitämättä Barcelonasta, Berliinistä ja Lontoosta!?!?)
Köpis, koska siellä vähiten r a i s k a reita.
Missään ei ole keväistä helmikuussa. Mä olen ollut Wienissä lumimyrskyssä helmikuussa
Budapest on meillä kohteena. Käymme syömässä hyvin ja Sissin Gödöllön palatsi myös ohjelmassa.
Et ole vissiin Pariisin mellakoista ja muusta viime aikoina lukenut? Välttäisin kuin ruttoa
Olen itse menossa Lissaboniin miehen kanssa.
Toinen vaihtoehto olisi ollut Porto, mutta sinne on hankalaa päästä tähän aikaan vuodesta, halvalla ja ilman monia välilaskuja.
Barcelona oli liian kallis, ja kiinnostaa enemmän viikonloppukohteena.
Itäeurooppasta olisin valinnut Budapestin. Haluttiin kuitenkin jonnekin, missä on keväisempää eikä niin "Tallinnaa."
Wienistä voi löytä nyt ihan edullisia hotelleja :)
Vierailija kirjoitti:
Wienistä voi löytä nyt ihan edullisia hotelleja :)
En uskalla mennä
Hölömö. Eurooppa on vielä kiinni tuohon aikaan. Et pääse edes sinne, jos on lock down päällä.
Vierailija kirjoitti:
Siis lähinnä noita taskuvarkaita ja muita huijausjuttuja haluan kaihtaa, jotain terrori-iskuja tms. en jaksa pelätä.
Joo
Vierailija kirjoitti:
Hölömö. Eurooppa on vielä kiinni tuohon aikaan. Et pääse edes sinne, jos on lock down päällä.
Hölömö, tuo matkahan on jo tehty.
Kööpenhamina oli joulukuussa 2019 tosi yllättävän lämmin ja viehättävä. Hinnat halpoja, hyvää ruokaa ja junalla pääsi Saksaan pikkuiselle retkelle.
Miksi joku nostelee näitä matkustusketjuja koronaa ed. ajalta?
Niin on maailma muuttunut vuodessa :(
Minä olen käynyt Pariisissa 1-2 kertaa vuodessa yhtäjaksoisesti vuodesta 2005 ja voin rehellisesti sanoa, etten ole ikinä törmännyt mihinkään edes etäisesti vaaralliselta tuntuvaan. Ja liikun paljon ilta- ja yöaikaankin, tosin vain keskustan alueella (päiväsaikaan muuallakin). Siksi tuntuu vähän kummalliselta nämä puheet sen vaarallisuudesta. Turistimassoihinkaan siellä ei törmää kuin museojonossa tai eiffel-tonnilla.