MOT: Näin työttömillä tienataan 21.1 paljastaa uravalmennuskurssin turhaksi ja nöyryyttäväksi
Olleet Ylen tutkivat journalistit asialla. Tästä roskasta valtio maksaa kymmeniä miljoonia. Odotan iltaa innolla.
Kommentit (70)
Vika ei ole näissä huttua tarjoavissa koulutusfirmoissa, vaan viranomaisissa, joista ei ole valvomaan rahojen käyttöä. "Meillä on miljoona käytettäväksi koulutuksiin, myykää joku meille jotain!"
Monelle vain kova paikka jos aikuista ohjeistaa ja neuvoo kun ollaan niin ylpeitä?
Vierailija kirjoitti:
Monelle vain kova paikka jos aikuista ohjeistaa ja neuvoo kun ollaan niin ylpeitä?
No joo, meille opetettiin mm. powerpointin alkeita. Ei merkitystä, että suurin osa meistä työttömistä oli akateemisia ja käyttänyt powerpointtia jo silloin kun ko. kouluttaja oli vasta päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
No siitä on ylpeys aika kaukana, kun kurssin "opiskelija"(kyykytettävä) tietää asian opettajaa paremmin. Olen tällaisella kurssilla ollut. Mukana oli melkoinen tietäjänero. Tuli aika mitäänsanomaton olo, sellainen voi turhuuksien turhuus-fiilis.
Mulle kustannettiin oikein tällainen kahdenkeskinen tapaaminen työhönvalmentajan kanssa. Ja mitä me sitten tehtiin, tyyppi avasi te-palvelut.fi-sivuston ja alkoi lukea sieltä ääneen ilmoituksia... Aivan valtavan hyödyllistä. Ja tuo sitten maksetaan julkisin verovaroin.
Minä olen toiminut erilaisissa johdon sihteerin tehtävissä yli 15 vuotta. Tasaisin väliajoin minulle ehdotetaan kurssia, josta valmistuu -tadaa- sihteeriksi! Onneksi olen työllistynyt pätkätöihin sen verran tiheästi, ettei vielä ole tarvinnut mennä.
Olin kolmen kuukauden uravalmennuksessa vuonna 2014. Alkupäivien tutustumisleikkien jälkeen lähinnä askartelimme ja pelasimme Aliasta, sekä katsoimme muutaman elokuvan. Kokonaiset KAKSI kertaa kävimme tutustumassa paikallisissa opinahjoissa, "josko sieltä löytyisi se oma suunta" (meille tuolloin 18-35v osanottajille). Välillä kävimme yhdessä kävelyllä kuin mikäkin hoitokotiryhmä, "haukkaamassa vähän raitista ilmaa ettei vain homehduta sisällä 😊".
Yksityisten bisnes josta valtio maksaa tyhjästä.Olihan samantapaisia kursseja jo 1990-luvun lamassa.
Atk-kurssi täynnä it-alan ammattilaisia, kurssilla jossa opiskelijat opettavat kurssin vetäjää joka on pikkasen pihalla?
Abdurdia toimintaa.
Kurssin vetäjälle maksetaan muhevaa palkkaa ja saman aikaisesti toisesta päästä työttömiltä nitistetään perustyöttömyysturvasta eli 518e/kk vielä aktiivimallin 30 pois.
Kansalaispalkka onneksi lopettaa kerrasta nämä kalliit ja turhat cusetukset.
Vierailija kirjoitti:
Olin kolmen kuukauden uravalmennuksessa vuonna 2014. Alkupäivien tutustumisleikkien jälkeen lähinnä askartelimme ja pelasimme Aliasta, sekä katsoimme muutaman elokuvan. Kokonaiset KAKSI kertaa kävimme tutustumassa paikallisissa opinahjoissa, "josko sieltä löytyisi se oma suunta" (meille tuolloin 18-35v osanottajille). Välillä kävimme yhdessä kävelyllä kuin mikäkin hoitokotiryhmä, "haukkaamassa vähän raitista ilmaa ettei vain homehduta sisällä 😊".
Reps 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Pian tulevat taas kouluttajat puolustamaan noita kursseja. Ei siinä mitään, hyviäkin kursseja on, olen ollut sellaisella. Niihin on vain sitten yleensä vaikea päästä ja niitä on vähän. Eikä se, että kurssin järjestää joku tunnettu tai arvostettu instanssi, tee niistä kursseista parempia. Osa opettajista tulee todella ylimielisellä asenteella opettamaan työttömiä. Olen kokenut sen, mutta kun kurssilaiset olivat kaikki koulutettuja työelämässä olleita, niin opettajalle pistettiin luu kurkkuun ja opiskeltiin itse. Samalla kurssilla oli monta opettajaa, yleensä jaksoissa sama opettaja pitkään. Yksi näistä tuli 8-15 -kurssille aina puoli yhdeksän ja lähti kahden maissa pois. Kukaan opiskelija ei lintsaillut.
Minulla on työpaikka. Pidin itseäni työttömänäkin ollessa parempana kuin moni sellainen on, joka ei koskaan ole ole ollut työtön. Edelleenkin näkee työelämässä täysiä torveloita, jotka korvaisi hetkessä jollain työttömällä, joka osaisi paremmin. Sen verran löytyy ammattitaitoista porukkaa. Noita toisten siivellä touhuavia puuhastelijoita on vain vaikea saada pihalle. Noille kursseille on otettu myös opettajaksi saman kurssin käyneitä työttömiä, tiedän ainakin neljä tapausta edelliseltä asuinpaikkakunnalta. Yksi on kuulemma ollut hyvä opettaja. Yhdestä taas kuulemma tullut samanlainen ylimielinen työttömiä halveksia keltanestepää samatien kun opettajaksi muuttui. Kahdesta muusta ei ole tutuilla kokemuksia.
Hah, minullakin on esimies, jonka voisi kuka tahansa vähääkään osaava korvata välittömästi, jos ei olisi pomon poika :D Mies on keski-ikää lähestyvä, mutta sysilaiska paska, jonka ainoa motiivi ottaa työkaveri keikoille mukaan on, että saa itse nostaa kovaa palkkaa, kun muut tekevät. Nollatuntilaisena ei auta napista asiasta, kun lakkaa olemasta töitä helposti. Kovasti hän aina muita pompottelee muka pätevänä ja aivan kuin muut työntekijät olisivat jotain uunoja. Luulee aina, etten osaa tehdä mitään oma-aloitteisesti, kun heti aloittaa sen hyppyyttämisen alusta alkaen. Etenkin sellaiset vähänkään työläämmät hommat hän aina delegoi muille. Rasittava tyyppi. Lisäksi makoilee aina toimistolla koneella ja jopa nukkumassa ja samalla nostaa luultavasti siitäkin palkkaa, kun on kerran "töissä" :D Jos olisi itselläni samanlainen jälkeläinen, niin lähtisi työpaikalta välittömästi.
jahas työttömät taitaa kaivata fyysisesti raskasta TYÖTÄ pupukurssien sijaan..
poliitikko kirjoitti:
Kunhan siitä saa PALKKAA, niin kyllä.
Ja ei, sopiva "palkka" ei ole mikään 600€ kuukaudessa, vaan vähintään 1200€.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö näitä pidetään? Tässä näkee miten vieraantuneita työvoimaviranomaiset ovat työelämästä, eivätkä ihmiset oikeasti edes käsitä kuinka naurettavaa työkkärin tempputyöllistäminen on. Juoksutetaan istumaan kuukauden pituisilla "työnhakukursseilla" ja "elämäntapakursseilla". Kuukauden ajan istut 8 tuntia etsimässä töitä, kuulostaa teoriassa hyvältä, muttei käytännössä toimi, koska työpaikat on käyty parissa tunnissa läpi. Noh kurssilla jossa itse olin itse, olin AINOA joka työllistyi 20 ihmisen joukosta. Sekään työpaikka ei irronnut nettityönhaulla, vaan suhteilla, kun halusin pois nöyryttävältä kurssilta. Voin kuvitella kuinka monta tonnia sekin amiedun kouluttaja sai, käytännössä tyhjästä. Kurssin vetäjä ei edes ilmoittanut työkkärille kun en käynyt siellä kuin kerran viikossa parin tunnin ajan, sen verran että ehti hakemaan kaikki työpaikat, sen kauempaa työnhakuun ei mene viikossa, tiedä sitten syystä miksei ilmoittanut.
Ei varmaan siksi ilmoittanut, kun saa enemmän rahaa siitä, että siellä on aktiivisia kurssilaisia :D
poliitikko kirjoitti:
Työkokeilu nimisen orjuutuksen ajan (4 viikkoa) tein varastotyötä joka vaati voimaa ja kestävyyttä. Ei tietenkään palkattu kun uusi samanlainen kurssi oli alkamassa seuraavalle porukalle. Näinköhän se työttömyys vähenee kun työkkäri tyrkyttää ilmaisia orjia?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö näitä pidetään? Tässä näkee miten vieraantuneita työvoimaviranomaiset ovat työelämästä, eivätkä ihmiset oikeasti edes käsitä kuinka naurettavaa työkkärin tempputyöllistäminen on. Juoksutetaan istumaan kuukauden pituisilla "työnhakukursseilla" ja "elämäntapakursseilla". Kuukauden ajan istut 8 tuntia etsimässä töitä, kuulostaa teoriassa hyvältä, muttei käytännössä toimi, koska työpaikat on käyty parissa tunnissa läpi. Noh kurssilla jossa itse olin itse, olin AINOA joka työllistyi 20 ihmisen joukosta. Sekään työpaikka ei irronnut nettityönhaulla, vaan suhteilla, kun halusin pois nöyryttävältä kurssilta. Voin kuvitella kuinka monta tonnia sekin amiedun kouluttaja sai, käytännössä tyhjästä. Kurssin vetäjä ei edes ilmoittanut työkkärille kun en käynyt siellä kuin kerran viikossa parin tunnin ajan, sen verran että ehti hakemaan kaikki työpaikat, sen kauempaa työnhakuun ei mene viikossa, tiedä sitten syystä miksei ilmoittanut.
No nyt vasta niitä onkin kun on tämä aktiivimalli, niin näihin pallonheittely ja piirileikki kursseille on kova tunku. Kiitos vielä laborantti, olet nero.
Mä olen kurssittanut työttömiä kolmen vuoden ajan. Ensin kursseilla oli laatua. Mutta juuri ketään se ei kiinnosta. Sulle kettuillaan, myöhästellään ja paikan päälle tullaan lähinnä juomaan kahvia ja polttamaan kessua. En mä väitä että järjestelmä on oikein, mutta en minä sitä ole keksinyt. Jos minä en pidä kurssia, niin joku toinen pitää. Ei ne kurssit jää pitämättä.
Todella turhauttavaa edes koittaa auttaa, kun asenne on mikä on. Sitten se valitettavan helposti menee siihen, että tuossa on leegoja - rakentakaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kurssittanut työttömiä kolmen vuoden ajan. Ensin kursseilla oli laatua. Mutta juuri ketään se ei kiinnosta. Sulle kettuillaan, myöhästellään ja paikan päälle tullaan lähinnä juomaan kahvia ja polttamaan kessua. En mä väitä että järjestelmä on oikein, mutta en minä sitä ole keksinyt. Jos minä en pidä kurssia, niin joku toinen pitää. Ei ne kurssit jää pitämättä.
Todella turhauttavaa edes koittaa auttaa, kun asenne on mikä on. Sitten se valitettavan helposti menee siihen, että tuossa on leegoja - rakentakaa jotain.
Saisko tarkennuksen sille mitä tarkoitat laadulla? Olen pitkäaikaistyötön jolla 2 ammattia. Yhteensä olen käynyt 4 kurssia joista hyöty on mennyt ihan muille ilmaisena tehtynä työnä. Kursseista ei ole ikinä kukaan tietämäni työllistynyt. Kaiken huippuna niissä pyöritetään puolikuntoisia jotka kuuluisivat eläkkeelle.
Kurssit on iso ja kallis vitsi. Tai ei se ole vitsi vaan temppuilua jolla voidaan tilastoida muka työttömyys todellisuutta pienemmäksi.
HSEn adonis kirjoitti:
On myös eräs toinen ryhmä joilla on helppo tehdä bisnestä mutta jätettäköön nyt sanomatta.
Tarkoitat varmaan partiksia 👍🏿👺👍🏿
Psykologit ja sosionomit tienaavat hyvät rahat työmien ohjauksella, ja kursseilla:
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/acf0da57-439b-4a07-af3d-792763b…
"Valmennuskurssien pitäjille kyseessä on MOT:n mukaan hyvä bisnes. Valtio maksaa niistä kymmeniä miljoonia euroja. Niillä ei kuitenkaan ole juuri merkitystä työllistymisessä. Niin kertovat tilastot."