TET:tiläisten vanhemmat, millaisiin paikkoihin lapsenne haluaa?
Toisessa ketjussa tuskailtiin TET-paikan löytymisen vaikeutta. Itse teen ns. asiantuntijatöitä, eli pääasiassa pohdin ja selvittelen asioita, luen, istun palaverissa, laadin esityksiä, teen taulukoita, juttelen ihmisten kanssa jne. Eli ns. siisti sisätyö, mutta näissä ei tettiläinen pysty tekemään muuta kuin ehkä auttamaan jonkun taulukon tai esityksen laadinnassa. Voisin silti ihan hyvin ottaa tettiläisen vaikka päiväksi mukaan seuraamaan millaista asiantuntijatyön tekeminen on ja siinä ohessa kertoa työstäni sen mitä nyt pystyn ja ehdin.
Olen itse teininä ollut tutustumassa myös tuon tyyppisiin töihin ja 14-vuotiaana oikean työpaikan näkeminen, minne ei normaalisti pääsisi, oli mielenkiintoista vaikka välillä menikin aika peukaloiden pyörittämiseksi.
Mutta haluavaisitko tettiläisenne tutustumaan tuon tyyppiseen työhön? Vai tulisiko liian tylsää?
Kommentit (15)
Muita tettiläisten vanhempia linjoilla?
Vierailija kirjoitti:
Sopisi kyllä, vaikka tylsää kun on tekemättä mitään. TET jaksot on yleensä viikon kaksi
Meillä seiskalla 1 päivä, kasilla 1 vko ja ysillä 7 pv.
Meillä hakeutuivat työpaikkoihin, mitkä oikeasti heitä kiinnostivat. Ja se ei kummallakaan ollut kummankaan vanhemman työpaikka.
Olivat paloasemalla ja radioasemalla sekä alakoulussa ja hammaslääkärissä muistaakseni.
Meillä lapsi halusi sellaiseen paikkaan, jossa pääsee katsomaan itseä kiinnostavaa työtä. Eli pankkiin. No ei päässyt, koska katsottiin, että siellä ei ole mitään ei-salaista.
Lapsi marssi seuraavana päivänä pankkiin huoltajan kanssa ja siirsi tilinsä ja sijoituksensa muualle. Pankinjohtaja soitti seuraavana päivänä, että ehkä olisi mahdollista löytää jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tietty juristiksi se ois siistii.
Mä olin itse yhdessä tetissä asianajotoimistossa! Se oli mielenkiintoista vaikka tosiaan välillä tylsää. Mutta ei tullut musta juristia, joten siihen en voi ottaa tutustumaan.
t. ap
Oma teini oli tetissä yhden artistin managerilla, tosin hän pääsi sinne suhteilla koska manageri oli mieheni tuttu. Tyttö piti paljon ja sai vielä tavata laulajan :). Kannattaa tosiaan käyttää kaikki suhteet hyödykseen ja nämä tetit on loistava tapa tutusta mielenkiintoisiin ammatteihin.
Olen itse 8lk, ja olen menossa yhteen musiikkialan paikkaan töihin eri paikkakunnalle :)
Omani meni päiväkotiin, koska siellä pystyi oikeasti tekemään jotakin hyödyllistä. Ei ole kiinnostunut päiväkodista ammattina, mutta kaikki kiinnostavat ammatit ovat sellaisia, ettei niihin oteta tettiläisiä. Ei ole kiinnostunut pyörittämään peukaloita jossain toimiston nurkassa kahta viikkoa. Olen itse asiantuntijatyössä ja nuori on käynyt meillä toimistossa monta kertaa ja nähnyt minun tekevän etätöitä kotona.
Toi sopis hyvin 9. luokkalaiselle ja lyhyeksi aikaa, esim. kaksi päivää. Harmi että 9. luokkalaisten TeT on useimmiten se viikko ja se on ehkä vähän pitkä aika.
Esikoiseni oli 9. luokan TET:n maakuntalehden toimituksessa ja siellä oli asiaan oikeen systeemi. Ottavat pari kerrallaan ja pääsevät tekemään ihan oman jutun, jota työstetään se viikko toimittajan ohjauksessa. Lisäksi pääsevät mukaan juttukeikoille, tutustuvat lyhyesti painoon, jakeluun, myyntiin jne. Olin tosi vaikuttunut miten hyvin tuolla oli homma hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Toi sopis hyvin 9. luokkalaiselle ja lyhyeksi aikaa, esim. kaksi päivää. Harmi että 9. luokkalaisten TeT on useimmiten se viikko ja se on ehkä vähän pitkä aika.
Esikoiseni oli 9. luokan TET:n maakuntalehden toimituksessa ja siellä oli asiaan oikeen systeemi. Ottavat pari kerrallaan ja pääsevät tekemään ihan oman jutun, jota työstetään se viikko toimittajan ohjauksessa. Lisäksi pääsevät mukaan juttukeikoille, tutustuvat lyhyesti painoon, jakeluun, myyntiin jne. Olin tosi vaikuttunut miten hyvin tuolla oli homma hoidossa.
Olen isossa firmassa, joten ei varmasti tarvitsisi koko viikkoa minun perässäni kulkea, vaan varmasti järjestyisi muutakin töitä tutustuttavaksi. Ainakaan minulta ei vaan ole koskaan firmassa edes kysytty, pääsisikö tettiläinen tutustumaan, eikä sinne monien lukittujen ovien taakse pääse tettiläiset itse edes kysymään itsekään.
t. ap
Tuttavan teini oli kasvihuoneella, tykkäs kovasti. Kurkkuja istutteli ja jotain kukkia. Meillä parin vuoden päästä pitää miettiä minne, voi olla että kysyy sinne kasvihuoneelle.
Meidän tyttö oli viime vuonna ysillä ollessaan tetissä syksyllä päiväkodissa ja keväällä vanhainkodissa.
Oli siis selvää että sossupuolelle aikoo hakea, joten sai hiukan työstä esimakua, sekä tietenkin tuokin työkokemus kouluun hakiessa plussaa.
Tykkäsi kovasti molemmista paikoista. Oli saanut aktiivisesti osallistua, paitsi itse hoitotoimiin. Eli juttelua, syöttämistä, lehdenlukua, ulkoilua, ryhmien pitämistä ym.
Hoitajat oli vielä olleet oikein ystävällisiä ja kertoneet paljon alasta.
Sopisi kyllä, vaikka tylsää kun on tekemättä mitään. TET jaksot on yleensä viikon kaksi