auton lasit umpijäässä
Eka talvi oman auton kanssa. Millä keinoilla saatte auton ikkunoista jäät pois näillä talvi kelelillä? Ei ole tallipaikkaa eikä tolppaa, ja tarvin autoakin vain satunnaisesti. En haluaisi pitää vavvaa kaukalossa palelemassa kun raavin 10 minuuttia jäitä ja lumia igluksi muuttuneesta autosta.
Kommentit (21)
Iglun kuljettaja kirjoitti:
Eka talvi oman auton kanssa. Millä keinoilla saatte auton ikkunoista jäät pois näillä talvi kelelillä? Ei ole tallipaikkaa eikä tolppaa, ja tarvin autoakin vain satunnaisesti. En haluaisi pitää vavvaa kaukalossa palelemassa kun raavin 10 minuuttia jäitä ja lumia igluksi muuttuneesta autosta.
Laita vavva raapimaan jäitä ja mene itse sisälle juomaan kahvia. Eipä tarvitse palella kaukalossa ja oppii jo aikaisin tekemään työtä!
Tilaa taksi. Säästät samalla
t: Jani.T
Riittävästi vaatetta vauvalle, niin pärjää kyllä. Voithan vaikka laittaa kaukalon etupenkille siksi aikaa kun skrapaat, lähempänä puhaltimia pysyy paremmin lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Riittävästi vaatetta vauvalle, niin pärjää kyllä. Voithan vaikka laittaa kaukalon etupenkille siksi aikaa kun skrapaat, lähempänä puhaltimia pysyy paremmin lämpimänä.
Puhallus onkin tosi lämmintä kun auto käynnistetään kylmiltään ilman lisälämmityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhallus onkin tosi lämmintä kun auto käynnistetään kylmiltään ilman lisälämmityksiä.
Kyllä se aika nopeasti alkaa lämmetä. Peitto kaukalon päälle on tietysti toinen vaihtoehto, ja lisäksi peite myös auton päälle.
Polttoainelämmittimen pitäisi olla Suomessa pakollinen.
Mulla jäätyy sisäpuolelta. Ja jos laitan taaperon siks aikaa etupenkille, niin en ikinä enää saa takapenkille omaan istuimeen, kun edessä paljon paljon kivempaa.
Webasto on onni näillä järkkypakkasilla :) tosin kun ajaa aika pieniä matkoja, voi olla riskinä ettei akku ehdi latautua ajon aikana.
Mutta suojapeittoa suosittelen minäkin
Kahdet avaimet, toinen virtalukkoon ja moottori käymään, toisella ovet lukkoon ja sisälle juomaan kahvia tms. Puolessa tunnissa auto on hyvin lämmennyt ja sulanut joka puolelta.
Uudemmissa autoissa tuo lukitseminen moottorin käydessä voi olla estetty, yksi tapa miten voi toimia on kuljettajan ikkunan kautta jos ylettää lukitsemisnappiin ja ikkunan sulku nappiin, minulla nämä on kuskin ovessa niin toimii.
Myös remote start laitteita on olemassa joilla auton saa käymään vaikka itse makaisi vielä sängyssä. En tiedä voiko niitä tosin laittaa manuaalivaihteiseen, mutta ainakin automaattiin käy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäätyy sisäpuolelta. Ja jos laitan taaperon siks aikaa etupenkille, niin en ikinä enää saa takapenkille omaan istuimeen, kun edessä paljon paljon kivempaa.
Sisäpuolelta saa kosteuden pois kristallihiekalla. Kyse on siis kissanhiekasta, sitä esim. sukan sisään ja sukka autoon.
Auton voi käydä kaivamassa lumen alta jo ennen lähtöä. Ja muutenkin lumisateen jälkeen, vaikkei olisi lähdössä mihinkään.
Hae tämmöinen:
https://www.tokmanni.fi/tuulilasinsuoja-80-x-150-cm-6438114344675
Toimii, myös ilman lämppäriä, kunhan vaan laittaa sen lasin päälle heti ajon lopussa niin, että ikkuna on kuiva. Et ikinä enää skrapaa tuulilasia, eikä tarvi edes uskoa mua, on halpa itsekin kokeilla kun maksaa alle vitosen.
Ja jos ikkunaan jäätyvää kosteutta on auton sisällä, niin hae säkki silikonikissanhiekkaa, tunge sitä sukkahousuihin (™ Niksipirkka 😜), solmi pää ettei valu ulos, ja viskaa auton lattialle sopivan harmittomaan kohtaa ettei ole tiellä, tai takahyllylle, se imee kosteutta todella hyvin.
Peitto. Kylmän lasin raapiminen pilaa sen.
Auton raitisilmasuodatin tukossa tai ilmastoinnin kylmäaineet loppu, jos sisäikkuna kostuu ja sitten tietysti jäätyy.
Vierailija kirjoitti:
Kahdet avaimet, toinen virtalukkoon ja moottori käymään, toisella ovet lukkoon ja sisälle juomaan kahvia tms. Puolessa tunnissa auto on hyvin lämmennyt ja sulanut joka puolelta.
Uudemmissa autoissa tuo lukitseminen moottorin käydessä voi olla estetty, yksi tapa miten voi toimia on kuljettajan ikkunan kautta jos ylettää lukitsemisnappiin ja ikkunan sulku nappiin, minulla nämä on kuskin ovessa niin toimii.
Myös remote start laitteita on olemassa joilla auton saa käymään vaikka itse makaisi vielä sängyssä. En tiedä voiko niitä tosin laittaa manuaalivaihteiseen, mutta ainakin automaattiin käy.
Tossa hommassa vaan ei ole mitään järkeä säännöllisesti käytettynä. Kylmän koneen tyhjäkäyttö puoli tuntia kuluttaa polttoainetta helposti 1-2 litraa tai enemmänkin jos autossa iso moottori. Tuolla polttoaine/rahamäärällä auton lämmittää lohko- ja sisätilalämppärillä tai webastolla viikon joka aamu.
Jos nyt muutaman kerran talvessa pitää kylmänä lähteä niin silloin se on ihan OK mutta jos jokapäiväinen auton lämmitystaktiikka on moottorin tyhjäkäyttö lämmittämiseksi niin kannattaisi ihan oikeasti harkita tolppapaikan hankkimista, se maksaa itsensä takaisin säästyneinä polttoainekuluina varmaan eka talvessa.
Ja ympäristöpäästöt vähentyy myös samalla merkittävästi mikä on ilmastonmuutoksen kannalta tärkeä asia.
Isäntä osti minulle joululahjaksi tällaisen Stormforce-autopeitteen: https://tuningstudio.fi/CCC667/ekauppa/p0017093/
On ollut kätevä tänä talvena. Koko peitto pienen kuskin käsissä helposti auton päälle, kun löytää siihen tekniikan. Sisätilalämmitin on peitteen kanssa käytettynä tosi tehokas ja auto kuiva. Beetle sen kuski tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku olla oikeasti noin uusavuton? Ja vielä oot lapsen hankkinut?
Vai uusavuton? Avuton on se joka ei osaa kysyä. Autokoulu ei opeta muuta kuin ajamaan autoa. Kysyin tästä palstalta neuvoja, ja heti tuli hyviä vinkkejä. Jos armon viisastelija lukisi viestiketjun, niin voisi ehkä itsekin oppia. Kissanhiekka kikkaa koitin het ja toimi: se vei kosteuden sisältä. Ja autopeitteen tilasin kanssa. Kiitos hyvistä neuvoista neuvojille.
Osta peite auton päälle. On myös olemassa sellasia jäätä sulattavia suihkeita tuulilasiin mutta kyllä siinä hetki menee että se sulaa ja se täytyy muistaa pyyhkiä pois koska muuten se tekee kalvon