5-v. rattaat mukaan USAn matkalle?
Lapsi täyttää juuri 5-v. ja menemme mukaan puolisoni työmatkalle USAan. Lapsi ei enää käytä enää normaaliarjessa rattaita. Olemme autoton perhe ja tottuneita liikkumaan jalan. Mietin, kannattaisiko rattaat kuitenin ottaa matkalle mukaan? Mietin lähinnä aikaeroa, ja miten lapsi saattaa väsyä poikkeuksellisina aikoina jet-lagin takia, mikä saattaa hankaloittaa arkea. Hän ei nuku enää päiväunia, mutta matkalla saattaa nukkua. Jos vaunut olisi mukana, olisi helpompi katsoa paikkoja ja nähtävyyksiä. Itse näkisin enemmän kaupunkia ja lapsi pysyisi tyytyväisenä. Olisi enemmän lapsentahtista ja itse saisi matkasta enemmän. Matkoilla tulee helposti käveltyä matkoja, joita normaaliarjessa 5-vuotiaamme ei ole tottunut kävelemään. Olisiko kätevää olla vaunut, vai onko sosiaalisesti liian paheksuttavaa kärräillä tuon ikäistä? Enkä tiedä, onko tämän kokoiselle enää taitettavia matkarattaita saatavillakaan?
Kommentit (63)
San Franciscosta löytyy googlettamallakin useita paikkoja, joista rattaita saa vuokrata. Menisin siis ilman ja katsoisin paikan päällä, miten sujuu ilman rattaita. Jos huonosti, vuokraisin.
Osta matkaa varten sopiva kantoreppu varalle, esim Wompatin esikoulukoko. Rattaat saa tarvittaessa vuokrattua Jenkeistä tai ostatte sieltä matkarattaat ja lahjoitatte lähtiessä pois.
No niitä kantoreppujakin saa vuokrata paikan päältä. Mitä järkeä ostaa yhtä reissua varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viisivuotias, tai oikeastaan jo viisi- ja puolivuotias. Eskariuhma on just meneillään, lapsen kanssa pitää taistella liikenteessä kun hän haluaisi suunnilleen kävellä toista puolta tietä kuin nolo äiti. Yritän järjestää hänelle siihen mahdollisuuksia: tyyliin: käytkö viemässä tuon kirjeen laatikkoon niin minä odotan tässä. Joululomalla hän opetteli suutuspäissään lukemaan, kun isosisaruskin osaa.
Ennemmin voisin kuvitella tuon lapsen suostuvan kuurakettiin kuin lastenrattaisiin.
En ymmärrä miten nämä asiat liittyy toisiinsa? Meillä 5v on lukenut kirjoja jo vuoden päivät ja hakee itse postin omakotitalon pihalta tai kaverin naapuripihasta, ja on välillä niin itsenäistä, niin itsenäistä, mutta kun näistä asioista ei tee valtataistelua niin hyvin kelpaa syli ja kelpaisi reissussa rattaat sitten kun väsyttää.
Voi hyvin olla että sinun 5v:lle ei kelpaisi, mutta ehkä moni muu 5v on joustavampi ja sopeutuvampi. Se ei tarkoita vähemmän kypsää tai itsenäistä.
Olisiko lapsesi vielä joustavampi ja sopeutuvampi, jos suostuisi ottamaan tutin suuhun silloin kun hänen juttunsa ärsyttävät?
Vierailija kirjoitti:
Osta matkaa varten sopiva kantoreppu varalle, esim Wompatin esikoulukoko. Rattaat saa tarvittaessa vuokrattua Jenkeistä tai ostatte sieltä matkarattaat ja lahjoitatte lähtiessä pois.
Näin minäkin tekisin, mutta tästähän se riemu palstalla repeää, 5-vuotias kantorepussa 🤣 Kyllä reppuselässä tai olkapäillä voi kantaa, mutta helpommaksi asiaa ei saa tehdä koska pieni lapsi on LIIAN VANHA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuka tahansa normaali 5 vuotias sen verran jaksaa kävellä kun mitä semmoisessa tilanteissa joihin täysipäiset vanhemmat lapsensa vie tarvitsee. Rattaiden rahaaminen mukana on sulaa tyhmyyttä. Jos jotain ylimääräistä tavaraa haluatte mukana kuljettaa, pitäkää mukana vaikka pyörillä varustettua Samsonite matkalaukkua.
Mitä vain kunhan ei rattaita! Vaikka mummokärryt!
Kerrotko vielä miksi? Entä jos täyspäiset vanhemmat haluaa viedä lapsen rattaat mukana jonnekin mihin/missä 5-vuotias ei koko aikaa jaksa kävellä?
AP kysyi kannattaako mukaan ottaa 5-vuotiaalle rattaat USA:han. Vastasin esitettyyn kysymykseen. 5 vuotias on mielestäni liian vanha istumaan rattaissa ja niiden kuljettaminen mukana ei ole ko. maan olosuhteissa järkevää. Siksi niiden mukaan ottaminen on todella typerää. Mikä tässä on sinun mielestäsi vaikeaa ymmärtää?
Oletko monestikin ollut pienen lapsen kanssa esim. New Yorkissa? En tiedä missä sinun lapsesi kasvavat, mutta minun helsinkiläislapseni ei ainakaan ole tottunut sellaisiin väkimääriin tai liikenteen nopeuteen, että osaisi vaivatta pyöriä siellä mukana. On helpompaa olla rattaat kaiken varalta mukana. Matkarattaat eivät paljoa paina vaikka niitä joutuisi välillä rappuja kantaakin. Matkalla tulee katseltua laajalla alueella kaupunkia ja kaupungit ovat suuria. Mikäli mennään vaikkapa museoihin, ovat nekin suuria ja lapsi voi väsyä päivän mittaan kävelemiseen. On helpompaa tuolloin, että käytössä on rattaat kuin kantaa lähes 20kg:sta lasta. Ja tuo onko liian vanha johonkin, on vain sinun päässäsi. Kaikki eivät jaa näkemystäsi.
Minulla on 4 ja 6 vuotiaat lapset. Tiedän kuinka paljon tuon ikäiset jaksavat kävellä ja mitä heidän kanssaan on järkevää aktiviteettia tehdä. Olen käynyt Aasiassa, Australiassa, Amerikassa ja Helsingissä. Mihinkään em. paikoista en ottaisi rattaita, kottikärryjä, matkalaukkua tai muutakaan ylimääräistä mukana raahattavaksi. Ehkä jonkun pienen kivan vyölaukun jossa voisi olla luottokortti, hammasharja, taskulamppu tulenteko välineet ja joku pieni linkkuveitsi.
Millaista tuletekotarvetta ajattelit esim. New York Cityssä tarvittavan?
Ei hyvää päivää. Tarkoitukseni oli vaan sanoa, että vyölaukku olisi harkitsemaan arvoinen hankinta jos ap on menossa San Franciscoon, mutta joku älypää taas tarttuu johonkin epäolennaiseen yksityiskohtaan. On jokaisen henkilökohtainen asia mitä sinne vyölaukkuun laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viisivuotias, tai oikeastaan jo viisi- ja puolivuotias. Eskariuhma on just meneillään, lapsen kanssa pitää taistella liikenteessä kun hän haluaisi suunnilleen kävellä toista puolta tietä kuin nolo äiti. Yritän järjestää hänelle siihen mahdollisuuksia: tyyliin: käytkö viemässä tuon kirjeen laatikkoon niin minä odotan tässä. Joululomalla hän opetteli suutuspäissään lukemaan, kun isosisaruskin osaa.
Ennemmin voisin kuvitella tuon lapsen suostuvan kuurakettiin kuin lastenrattaisiin.
En ymmärrä miten nämä asiat liittyy toisiinsa? Meillä 5v on lukenut kirjoja jo vuoden päivät ja hakee itse postin omakotitalon pihalta tai kaverin naapuripihasta, ja on välillä niin itsenäistä, niin itsenäistä, mutta kun näistä asioista ei tee valtataistelua niin hyvin kelpaa syli ja kelpaisi reissussa rattaat sitten kun väsyttää.
Voi hyvin olla että sinun 5v:lle ei kelpaisi, mutta ehkä moni muu 5v on joustavampi ja sopeutuvampi. Se ei tarkoita vähemmän kypsää tai itsenäistä.
Olisiko lapsesi vielä joustavampi ja sopeutuvampi, jos suostuisi ottamaan tutin suuhun silloin kun hänen juttunsa ärsyttävät?
"Olemme reissussa ja minulla on kerran elämässä mahdollisuus nähdä nähtävyys X mutta emme voi koska 5-vuotias lapsi ei jaksa kävellä ja eikä suostu kulkupelin kyytiin koska ei vaan suostu."
Sellaista lapsentahtisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin tekisin, mutta tästähän se riemu palstalla repeää, 5-vuotias kantorepussa 🤣 Kyllä reppuselässä tai olkapäillä voi kantaa, mutta helpommaksi asiaa ei saa tehdä koska pieni lapsi on LIIAN VANHA.
Jenkeistä ei ole kokemusta lasten kanssa, mutta ainakin eurooppalaisissa suurkaupungeissa saa huomattavasti ystävällisempää kohtelua, kun käyttää julkisissa liinaa tai kantoreppua vs. änkeää rattaiden kanssa esim. Lontoon metroon.
Ison lapsen kanssa tietenkään reppua ei tarvitse edes kaivaa esiin ennen kuin lapselta loppuu totaalisesti puhti. Ja sitä puhtia yleensä riittää reissussa yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ota mukaan tai osta paikan päältä potkulauta, sillä pääsee kulkemaan pitkiä matkoja hyvin ja sopivalla laudalla voi myös vetää lasta perässä jos väsähtää.
Nukkumiseen se ei auta mutta en usko että 5 v kärsii jet lagista yhtään enempää kuin aikuisetkaan. Ja aina voi ottaa torkut kahvilassa tms.
Miten otetaan torkut kahvilassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olemme reissussa ja minulla on kerran elämässä mahdollisuus nähdä nähtävyys X mutta emme voi koska 5-vuotias lapsi ei jaksa kävellä ja eikä suostu kulkupelin kyytiin koska ei vaan suostu."
Sellaista lapsentahtisuutta.
Kyllä mun viisivuotiaani voi kävellä, juosta, pyöräillä, hiihtää, luistella, potkukelkkailla ja uida sekä matkustaa lentokoneella, laivalla, junalla, hevosella, autolla ja raitiovaunulla.
Eli ihan hyvin ollaan päästy paikkoihin eri kulkupeleillä ilman lastenrattaita.
Vierailija kirjoitti:
Matka on San Franciscoon.
Raskas kaupunki rattailla kulkea, kun siellä on se iso mäki. Kokeiltu on, kun lapsi oli 3v. Tietysti jos olette hotellin lähellä koko ajan, niin eiköhän se onnistu. Työreissulla miehelläsi on pitkät päivät. Eli kannattaa varautua olemaan lapsen kanssa kahdestaan koko reissu. Mieheni ollut usein työreissuilla länsirannikolla, samoin olemme asuneet ja matkustelleet siellä.
Vierailija kirjoitti:
On raskasta työntää rattaita jyrkässä mäessä, mutta eipä 5-vuotias ainakaan väsyneenä jaksa sitä kävelläkään ylös. Älä ota rattaita mukaan, hankit sieltä jos tarvitset ja vakavasti mietit, miten ihan realistisesti pystyt siellä lapsen kanssa liikkumaan ilman autoa. Taksi voi olla hyvä vaihtoehto.
San Franciscossa on toimiva ja hyvä joukkoliikenne. On busseja, ratikoita ja metro. Siellä on helppo liikkua, ei tarvita autoa eikä tarvitse kävellä pitkiä matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa on paljon mäkiä.
Siellähän kulkee myös ratikat, joten voisi kuvitella, että julkinen liikenne on ok. Eli ei rattaita tarvitsisi?
Ap, varatkaa reissusta yksi päivä San Francisco Academy of scienses -tiedekeskukseen! Mahtava monipuolinen paikka koko perheelle. Mukavaa reissua!
En tunne San Franciscon olosuhteita, mutta näin yleisesti USAssa ei juuri käytetä isoja rattaita, vaan ainoastaan sateenvarjorattaita. Niinpä isoilla rattailla ei edes mahdu moneen paikkaan ja kaikilla metroasemilla ei ole hissiä.
Jos haluat ottaa rattaat mukaan, niin sateenvarjorattaat ovat ainoa käytännöllinen vaihtoehto. Mahtuuko lapsesi istumaan niissä?
Vierailija kirjoitti:
En tunne San Franciscon olosuhteita, mutta näin yleisesti USAssa ei juuri käytetä isoja rattaita, vaan ainoastaan sateenvarjorattaita. Niinpä isoilla rattailla ei edes mahdu moneen paikkaan ja kaikilla metroasemilla ei ole hissiä.
Jos haluat ottaa rattaat mukaan, niin sateenvarjorattaat ovat ainoa käytännöllinen vaihtoehto. Mahtuuko lapsesi istumaan niissä?
Yhdysvalloissa myös autetaan. Olimme vauvan kanssa Nykissä ja hissittömillä metroasemilla sai tehdä töitä, että mies sai itse kantaa rattaat ilman auttavaa kättä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan vuodesta? Oma kokemukseni kaupungista on etta siella on kesallakin kylma. Elokuussa jouduin ostamaan takin katukaupustelijalta.
Merelta puhaltaa kylma tuuli ja aamuisin sielta tulee kylma sumu joka peittaa kaiken nakyvista. Oaklandissa ja viinitiloilla on lampimampaa.
Kuinka kauan jaksat karrata lasta jyrkkaa makea ylos ja toista alas?
Rannalla on tasaisempaa kun kay katsomassa (haisevia) merileijoneita. Kaupungin lahella oleva punapuumetsa on ehdoton nahtavyys.
Paljon lamminta vaatetta mukaan isoille ja pienelle.
Lombard St. san Franciscossa:
https://images.search.yahoo.com/yhs/search;_ylt=AwrCwLWhqURcSnMA3aUPxQt…--?p=crooked+street+in+sf&fr=yhs-adk-adk_sbnt&hspart=adk&hsimp=yhs-adk_sbnt
Muista myos etta SF ei ole "Frisco", natiiveilta nousee karvat pystyyn.
Isoissa museoissa on kyllä talon puolesta lastenrattaita tarjolla museovierailun ajaksi.