Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää aikuisten lannistavat koulupuheet

Vierailija
19.01.2019 |

Hyvissä ajoin ennen ekaluokan alkua aloitetaan "no joko jännittää, joko jännittää, jännittääkö" sen sijaan että kysyttäisiin että odotatko innolla. Sitten kun koulu on aloitettu niin äimistellään kahvipöydässä lapsen kuullen miten outoa on kun ne lapset on innoissaan koulusta ja "kyllä se vielä karisee". Jos lapsi kertoo että matikasta tuli neljä tehtävää niin empataan että onpa paljon, onpa kurjaa, ja vielä matikasta. Säälitellään lyhyttä joululomaa ja nyt jo voi alkaa odottaa kesää. Voivotellaan omat koululiikuntatraumat. Kerrotaan että niin se Pertinkin mielestä koulussa parasta oli välitunti ja ruoka. Vaikka ei se ruokakaan taida kummoista olla. Vaikka ei sentään niin pahaa kuin oman lapsuuden tilliliha!

Onko muiden tuttavapiirissä tällaisia törppöjä? Lapsi tykkää koulusta, mutta koko ajan hänelle viestitään että syytä ei olisi ja kyllä se mieli muuttuu. Ja hullua vielä että nämä äimistelijät ovat kaikki korkeasti koulutettuja ja koulutusta arvostavia ihmisiä. Mutta ilmeisesti peruskoulua kuuluu vihata?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tuollaisia urpoja tuttavapiirissä. Missä junttilassa asut? Tarkoittaako korkeasti koulutettu sairaanhoitajaa?

Vierailija
2/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä innostin hulluna kummilastani. Erityisesti matikkahullua leivoin ihastelemalla miten mielenkiintoista ja mukavaa matikka on. Lapsen lempiaine oli pari vuotta matikka, mutta huomasi sitten miten pepusta se on. Ei voi mitään, sukuunsa on tullut :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
4/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sitten valehdella että kyllä koulun käynti kannattaa, pääset töihin jolla elää hyvin? Okei, kyllä koulyn käynti on tärkeää, eikä lapsille pitäisi koulua mollata jos tämä ei itse valita, mutta kyllä jos ja kun meidän 8.luokkalainen päivittelee mihin hän muka ikinä tarvitsee sitä tietoa, miten lasketaan jalkapallon tiheys tai minä vuonna Tanskassa sattui tätä ja tuota, niin ei siinä voi kun päivitellä itse samaa ääneen! Tietty lisään, että koita nyt kokeeseen nuo asiat sisäistää, sen jälkeen kaikki unneuttaa kaikki nuo turhat tietoiskut.

Vierailija
5/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sitten valehdella että kyllä koulun käynti kannattaa, pääset töihin jolla elää hyvin? Okei, kyllä koulyn käynti on tärkeää, eikä lapsille pitäisi koulua mollata jos tämä ei itse valita, mutta kyllä jos ja kun meidän 8.luokkalainen päivittelee mihin hän muka ikinä tarvitsee sitä tietoa, miten lasketaan jalkapallon tiheys tai minä vuonna Tanskassa sattui tätä ja tuota, niin ei siinä voi kun päivitellä itse samaa ääneen! Tietty lisään, että koita nyt kokeeseen nuo asiat sisäistää, sen jälkeen kaikki unneuttaa kaikki nuo turhat tietoiskut.

Minusta tämä on vähän eri juttu kuin missä aloituksessa puhutaan. Lannistaa innostunut ekaluokkalainen tai jutella 8-luokkalaisen kanssa opiskelun ja käytännön elämän vuorovaikutuksesta.

Vierailija
6/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs jos oma kokemus on se, että koulu on per seestä, miksi pitäisi esittää muuta?

Vierailija
7/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä törmännyt moiseen.

Vierailija
8/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koulussa olla sen kummempia. Yläasteen vanhempainillassa pääsanoma oli se, että lapsetpitää saada käymään koulussa, jotta saavat päästötodistuksen.

Vierailija
9/9 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs jos oma kokemus on se, että koulu on per seestä, miksi pitäisi esittää muuta?

Onko sulle muutenkin tapana vyöryttää omia huonoja kokemuksia ja ennakkoluuloja lasten niskaan jos he kiinnostuvat ja innostuvat jostain? Että jos lapsi tulee kertomaan ja näyttämään tohkeissaan että piirsi perhosen, niin tuumaat että "et kai, voi ei, piirtäminen on kamalaa, varsinkin perhoset"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän