Onko epilepsia mielenterveyshäiriö?
Yksi tuttuni väitti, että epilepsia luokitellaan nykyään mielenterveyshäiriöksi. En uskonut sitä, mutta se sanoi lukeneensa asiasta jostain lääkärien lehdestä ja olevansa täysin varma asiasta. Pitääkö väite paikkaansa vai onko kyse väärinkäsityksestä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin epilepsia aiheuttaa kehitysvammaisuutta, koska erittäin iso osa epilepsiapotilaista on kehitysvammaisia. Erityisesti lapsuusiässä alkanut epilepsia aiheuttaa kehitysvammaa, vaikka lapsi olisi siihen sairastuessaan täysin normaalisti kehittynyt, niin aikuisena hän tulee olemaan aina pikkulapsen tasolla, koska kohtaukset vaurioittavat aivoja.
Well. Olen pätevä opettaja. Ok. Näytät tietävän.
Monilla on normaalit aivot. Kohtaukset voivat aiheuttaa aivosolujen surkastumista, se taas ei ole ns. kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin epilepsia aiheuttaa kehitysvammaisuutta, koska erittäin iso osa epilepsiapotilaista on kehitysvammaisia. Erityisesti lapsuusiässä alkanut epilepsia aiheuttaa kehitysvammaa, vaikka lapsi olisi siihen sairastuessaan täysin normaalisti kehittynyt, niin aikuisena hän tulee olemaan aina pikkulapsen tasolla, koska kohtaukset vaurioittavat aivoja.
Nyt menee vähän väärinpäin. Epilepsia ei aiheuta kehitysvammoja mutta on yleistä kehitysvammaisilla. Esim. synnyttyksen aikainen hapenpuute voi olla epilepsia syy ja samalla on voinut tulla muitakin kehitysvaurioita.
Epilepsia saadaan myös nykyisin hyvin kuriin lääkkeillä, toki poikkeukset on erikseen.
Yleisimmin epilepsia todetaan alle vuoden ikäisillä tai yli 60-vuotiailla.
Epilepsia on yhtä yleinen kun ykköstyypin diabetes.
Olen ilmeisesti tehnyt tärkeää työtä. Olen kertonut avoimesti ihmisille sairaudestani. Monet eivät näytä edes tajuavan että minulla on vakava sairaus koska muuten olen ns, normaali.
Ikinä kukaan ei ole syrkinyt eikä kohdellut mua huonosti epilepsian takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedetä, mikä epilepsian aiheuttaa. Miksi jokin ilmiö on "mielenterveyshäiriö" ja toinen ei? Niin kauan kuin tähän ei osata vastata, koko käsite on epämäärinen.
Mitä sä selität?!?
Epilepsiaa on olemassa aika monta erityyppistä ja todellakin tiedetään, mikä minkäkin aiheuttaa. Kun ei tiedä mitään asiasta, miksi alkaa päteä?!
Suurin osa epilepsian syistä ja aiheuttajista saadaan helpostikin selville. Aiheuttaja voi olla hapenpuut synnytyksessä, onnettomuus, päähän osunut isku, pieni kysta aivoissa syitä on lukemattomia ja jos joskus ei spesifiä syytä 100 prosenttisn varmasti osattaisikaan kertoa, epilepsia on aina neurologinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeahoitoinen epilepsia voi heikentää kyllä kognitiivisia kykyjä.
Jitkut aggressiiviset epilepsiat johtavat myös taantumiseen.
Mutta tuo epilepsian ja kehitysvammaisuuden kytkös menee toisin päin:
Kehitysvammaisilla esiintyy enemmän epilepsiaa kuin muulla väestöllä.
Erilaiset aivosairaudet ja vauriot aiheuttavat myös epilepsiaa.
Suurin osa epileptikoista on älyllisiltä kyvyiltään normaaleja.
Mm. Julius Caesar sairasti epilepsiaa....
Ai kehitysvammaisia ? Noh minä en ole saanut sitä diagnoosia.Eikä poika joka oli tässä hiljaittain
ohjelmassa 24h.Hän oli pienestä asti saanut kohtauksia.Itse sairastuin aikusiässä ja lääkettä syön edelleen.
Sori kirj. virhe. Ei siis ole syrjinyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos tauti on parannettavissa terapialla, mikä ilouutinen minulle.
Minulla on aika KYS: iin. Siellä on paras hoito epilepsiaan.
Onko täällä asiasta enemmän tietäviä?
Kertokaa, please, olen hätää kärsimässä.
Lääkkeillä se pidetään kurissa,eikä millää terapialla.
Epilepsia voi olla geenivirhe. Ajattelen, että voisin olla tutkijoilla avuksi. Biopankki, se oli lähetteessä.
Dostojevsilla oli epilepsia. On maailmankuuluja taiteilijoita jotka olivat ja ovat epileptikkoja. Kyseinen ihminen voi olla jopa huippulahjakas.
Epileptikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee vähän väärinpäin. Epilepsia ei aiheuta kehitysvammoja mutta on yleistä kehitysvammaisilla. Esim. synnyttyksen aikainen hapenpuute voi olla epilepsia syy ja samalla on voinut tulla muitakin kehitysvaurioita.
Epilepsia saadaan myös nykyisin hyvin kuriin lääkkeillä, toki poikkeukset on erikseen.
Kyllä epilepsia voi aiheuttaa kehitysvamman, jos lapsi tai nuori saa usein ja/tai pitkäkestoisia kohtauksia. Lennox Gastaut esim. on tällainen.
Itselläni on ohimolohkoepilepsia.
Jos joku pitää minua kehitysvammaisena, se on hänen asiansa.
Epilepsia ei ole mielenterveyshäiriö eikä kehitysvamma. Samalla ihmisellä voi kyllä olla vaikka kaikki em. Kehitysvamma ei myöskään ole mielenterveyshäiriö eikä psyykkinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Epilepsia ei ole mielenterveyshäiriö eikä kehitysvamma. Samalla ihmisellä voi kyllä olla vaikka kaikki em. Kehitysvamma ei myöskään ole mielenterveyshäiriö eikä psyykkinen sairaus.
Sitä toivoisi että ihmiset tietäisivät ainakin nämä perusasiat.
Mm. Dostojevskilla oli ohimolohkoepilepsia.
Voisin kertoa, että tämä tauti on oikeasti mystinen.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Dostojevskilla oli ohimolohkoepilepsia.
Voisin kertoa, että tämä tauti on oikeasti mystinen.
Olen itsekin ns. taiteilija. Se on ammattialani.
Semmoista. Saatte pitää meitä hulluina, ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttuni väitti, että epilepsia luokitellaan nykyään mielenterveyshäiriöksi. En uskonut sitä, mutta se sanoi lukeneensa asiasta jostain lääkärien lehdestä ja olevansa täysin varma asiasta. Pitääkö väite paikkaansa vai onko kyse väärinkäsityksestä?
Missä lääkärilehdessä tämä oli?
Haluaisin ehdottomasti lukea kyseisen artikkelin.
Koska tiedät noin varmasti, voit sen kyllä kertoakin.
Onkos Juho nyt saanut nettiaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Epileptikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä epilepsia voi aiheuttaa kehitysvamman, jos lapsi tai nuori saa usein ja/tai pitkäkestoisia kohtauksia. Lennox Gastaut esim. on tällainen.
Joo, voi aiheuttaa, se on totta. Epilepsia voi myös aiheuttaa kuoleman jos kohtaus pitkittyy. Tai jos kaatuu ja lyö päänsä, siinäkin voi saada aivovaurion. Ja sama pätee aikuisiin.
Niin on mullakin,mutten oo koskavan ajatellu olevani mieleltäni sairas,enkä olekkaan. Koskaan ole tarjottu siihen mitään "päälääkkeitä". Höpö höpö juttuja!