Muita joilla paino noussut raskaana yli suosistusten? Miten on käyny painon kanssa sit synnytyksen jälkeen?
Mulla noussut jo 10kg vaikka raskaus vasta reilu puolessa välissä. Neuvolassakin sain kuulla "valituksia" kun painonnousu mennyt yli suositusten. Tosin mainitsin terkalle vähän loukkaantuneena että no olinhan mä alkujaan sen verran hoikka että ei luulis että kauheesti on haittaa (aluksi mun BMI oli 18,6 ja nyt nykyiselläkin painolla olis edelleen vaan BMI 22,1 silloin jos painaisin tän verran sillon kun en olis raskaana...)
Inhottavaa kun tolla tavalla aiheuttaa mulle nyt kauheeta painostressiä, vaikken ollu ite ajatellu laisinkaan että tarttis välittää.
Miten muilla joilla paino noussut yli suositusten? Onko tullut ne kilot myöhemmin tarpeeseen esim imetykseen? Ite oon ajatellut että kyllä mun keho tietää paljonko mun painon on paras nousta, ja haluan luottaa siihen että kaikki (suositusten ylittäväkin) nousu on vaan hyödyllistä, ja ei ehkä sitten tarvii stressata ainakaan liikaa laihtumisesta imettäessä.
Kommentit (35)
Mulla tasaantui painonnousu loppuraskaudessa kun se alkuraskauden hillitön ruokahalu jäi pois ja esim vauva alkoi painaa vatsalaukkua niin ettei sinne mahtunut enää paljoa ruokaa. Sullekin voi käydä noinkin! Tylsää jos terkka kauheasti valittanut... Oon ymmärtänyt että hoikilla "saa" nousta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No imetys ei lopulta onnistunut, joten imetys ei vienyt niitä kiloja synnytyksen jälkeen. Itse ne piti sitten laihdutella.
Eikä välttämättä vie, vaikka onnistuiskin. Mulla esim. laihtuminen alkoi vasta, kun täysimetys loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin koko raskausajan nälkäkuurilla, jotta en saisi tuollaisia kuulla. Paino nousi 3 kg ja sekin aivan raskauden loppuvaiheessa. Vauva oli syntyessään 2980g eli ihan OK kokoinen, vaikka raskaus meni 2 vko yliaikaiseksi.
Nälkäkuuri voi kuitenkin vaikuttaa sikiön aineenvaihduntaan niin, että lapsi lihoo helpommin. Myös aineenvaihduntasairaudet ovat nälkiintyneiden äitien lasten kohdalla todennäkisempiä. Tätä on tutkittu mm. Intiassa, missä on paljon 2-tyypin diabetesta.
Raskauden aikana tärkeintä on, että paino ei nouse! Jokainen kilo yli lapsen syntymäpainon on äidille tappava eli diabetes, verenpainetauti ja sydänsairaudet ovat monella seurausta siitä, että raskausaikana paino on noussut yli 3 kg. Neuvolassa punnitukset on siksi, että äidit ei pääse lihomaan ja siten aiheuta liialla rasvalla lapsille ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä siitä painosta muuten tehdään neuvolassa semmonen haloo?
Omissa raskauksissa paino nousi noin 13kg ja pari vkoa synnytyksestä oli samoissa lukemissa kuin ennen raskautta (ja ihan normaalipainoinen olen). Silti siihen kiinnitettiin hirveästi huomiota ja varsinkin loppuraskaudessa jonkun sadan gramman tarkkuudella syynättiin (johon siis riittää, että juo vaikka lasillisen vettä ennen punnitusta). Mua stressasi paino odotusaikana sen syynäämisen takia ja kaiken järjen mukaan mun tilanteessa se oli täysin turhaa.
Totta puhuen musta sekä raskausaikana että terveydenhuollossa ylipäätään painon jatkuva huomioiminen ei ole terveyttä edistävää vaan siitä aiheutuvan stressin kautta haitallista. Terveellisestä syömisestä ja elintavoista on toki hyvä puhua, mutta kyllä jokaikinen ylipainoinen tiedostaa asian jo ilman nöyryyttämistä. Neuvolassa voitaisi mielummin tsempata äitejä selviämään raskauden ja synnysten mahdollisesti tuomien muutosten kanssa, joissa on jo aika paljon käsiteltävää ilman vouhotusta muutamasta tilastollisesta ekstrakilosta.
Raskausaikana painoa on varmasti hyvä terveyssyistä (erityisesti sikiön voinnin vuoksi) seurata, mutta siitä nillittäminen on aivan turhaa. Ja se, onko painoa tullut viikossa 100 vai 200g voi todella riippua siitä paljon on sattunut sinä aamuna syömään tai juomaan, tai onko suoli toiminut kuinka aktiivisesti.
Meillä on paikkakuntamme neuvolassa kätilö-th, jolla on työstä yli 20 vuoden kokemus, eikä hän kyllä tee minkäänlaista numeroa painonnoususta. Mulla oli suunnilleen samanlainen painonnousu kuin sulla, eikä syynätty eikä kytätty.
Paino nousi esikoista odottaessa 30 kiloa. Rajat siis paukkui kävin sokerirasituksessakin omasta toiveesta, vaikka iän yms perusteella en olisi muuten joutunut. Puhtaat paperit.
Imetys yms kuluttivat kyllä ja olin kuopusta odottamaan alkaessa seuraavana vuonna samassa painossa kuin esikoista aloettaessani odottamaan. Kuopuksesta kiloja ei tullut yhtä paljon ja imetys vei ne ja 10 lisäkiloakin ja menin jo turhan pieneksi.
Kaksi raskautta, molemmissa tullut 18-20kg. Lähtöpaino ollut noin 50kg molemmilla kerroilla. Söin normaalisti, joskin muistan pahoinvoinnin jossain vaiheessa pakottaneen muputtamaan mutta se ei kestänyt kauaa eikä selitä kiloja. Koko aikuisiän olen kamppaillut pitääkseni painon normaalina eikä alipainoisena. Kiloista suurin osa putosi 6kk kuluessa mutta noin 8kg oli tiukassa ja putosivat vasta imetyksen loputtua.
Olen päätellyt että koska olen luonnostani hoikka, keho keräsi imetykseen vararavintoa. Tai no aivan sama, minä en niille mitään mahtanut ja ketään muuta ei haitannut kuin terkkaria. Nykyään painan 49kg.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi molemmilla kerroilla 20 kg. Lähtöpaino oli 55 kg. Ei tuosta kukaan edes maininnut, että liian suuri painonnousu olisi. Ekan synnytyksen jälkeen paino oli alkulukemissa 2 kuukautta synnytyksen jälkeen, ja toisen synnytyksen jälkeen taisi mennä puolisen vuotta.
Mä olisin voinut kirjoittaa tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin koko raskausajan nälkäkuurilla, jotta en saisi tuollaisia kuulla. Paino nousi 3 kg ja sekin aivan raskauden loppuvaiheessa. Vauva oli syntyessään 2980g eli ihan OK kokoinen, vaikka raskaus meni 2 vko yliaikaiseksi.
Nälkäkuuri voi kuitenkin vaikuttaa sikiön aineenvaihduntaan niin, että lapsi lihoo helpommin. Myös aineenvaihduntasairaudet ovat nälkiintyneiden äitien lasten kohdalla todennäkisempiä. Tätä on tutkittu mm. Intiassa, missä on paljon 2-tyypin diabetesta. [/quo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkäkuuri voi kuitenkin vaikuttaa sikiön aineenvaihduntaan niin, että lapsi lihoo helpommin. Myös aineenvaihduntasairaudet ovat nälkiintyneiden äitien lasten kohdalla todennäkisempiä. Tätä on tutkittu mm. Intiassa, missä on paljon 2-tyypin diabetesta.
Raskauden aikana tärkeintä on, että paino ei nouse! Jokainen kilo yli lapsen syntymäpainon on äidille tappava eli diabetes, verenpainetauti ja sydänsairaudet ovat monella seurausta siitä, että raskausaikana paino on noussut yli 3 kg. Neuvolassa punnitukset on siksi, että äidit ei pääse lihomaan ja siten aiheuta liialla rasvalla lapsille ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko sulla jotain lähdettä tuolle tiedolle? Tai ei siis tietenkään ole, koska olet keksinyt sen itse. Googletapa esim. raskauden aikainen aliravitsemus kolesteroliongelmat, niin löydät vau.fissä julkaistun artikkelin. Jostain syystä sensuuri ei anna linkittää. Itse tutkimus on julkaistu American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.
te]
Kyllä se paino vain nousee vaikka söisi normaalisti. Mittani ovat olleet koko aikuisikäni 170/58 ja raskaana ollessani olen syönyt aivan kuten ennenkin, en enempää enkä vähempää. Ei ole ollut mitään mielitekoja, pahoinvointeja tms. Painoa tullut nyt 20kg, la ensi vkolla. Enkä siis ole todellakaan ”vetänyt herkkuja kaksin käsin”, ei ole mitään tarvetta.
En koe itseänimitenkään isoksi, ei ole turvotuksia ja näytön suht samalta kuin ennenkin, vain vatsa on kasvanut hienoksi palloksi.
Eka raskaus ja paino nousi 84 kilosta 104 kiloon. Terrveydenhoitaja valitti koko ajan vaikka sanoin että turvotustakin on. Jälkitarkastukseen mennessä oli lähes kaikki kilot pois ja terkka vaan että joo niin se imetys laihduttaa. Turvotusta tuo oli aika pitkälti, en juurikaan imettänyt.
Toka raskaus ja paino nousi 60 kilosta 97 kiloon. Puoli vuotta ja kaikki kilot pois. Imetys auttoi mutta myöskin laihdutin.
Kolmas raskaus ja paino 62 kilosta 104 kiloon. Reilussa vuodessa lähti mutta muutama kilo jäi. Laihdutin ja imetin.
Neljäs raskaus ja olin lihonut reilusti ennen sitä eli paino 88 kiloa ennen raskautta. 110 kiloa painoin kun menin synnyttämään. Nyt lapsi puolitoista vuotta ja painoa edelleen 90 kiloa. Yritän laihduttaa. Imetys ei onnistunut.
Vikassa raskaudessa todettiin raskauden aikainen diabetes joka todennäköisesti on ollut joka raskaudessa olosta päätellen mutten ole vaan jäänyt kiinni sokerirasituksessa. Ruokavaliohoidolla selvisin.
Myös kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin raskausaikana nyt vikan kohdalla ja lääkitys on edelleen.
Mietin että onkohan se ollut muissakin raskauksissa(kilpirauhasen vajaatoiminta) kun tuntui aina että aineenvaihdunta oli ihan jumissa aina raskausaikana ja kaikki mitä söin niin jäi kroppaan. Tokassa raskaudessa jopa olin hetken lentoemännän dieetillä kun ärsytti niin painonnousu. Muistan kun kerran yksien juhlien jälkeen oli paino noussut 6 kiloa ja kolme sain pois nesteenpoistolääkkeillä.
Eka +18kg, 20kg lähti kolmen kuukauden aikana.
Toinen +20kg, lähti n. 6kk:ssa.
Kolmas +20kg, lähti n. 8kk:ssa.
Nyt neljännessä tulee taas tuo 20kg. Toivottavasti lähtevät taas suhtkot helposti, itsellä iso osa painosta on turvotusta ja nesteen kertymistä kudoksiin. Myös vauvat ovat olleet suhtkot isoja.
Ekassa tuli noin 18kg, aloituspaino 52kg ja puoli vuotta vauvan syntymästä painoin 48kg. Tässä toisessä on tähän mennessä tullut 14kg ja 4 viikkoa vielä laskettuun aikaan. Tarkoituksena on palata nopeasti takaisin lähtöpainoon nytkin enkä siksi ole stressannut painon noususta nytkään. Sairaalalle jäi viimeksi 8kg, ekan 3kk aikana imetyksellä lähti vain 3kg ja loput pudotin sitten ihan laihduttamalla 2-3kk aikana.
Jos itse tietää syövänsä terveellisesti niin ei sillä painon nousulla ole merkitystä. Minulla ainakin keho kääntyy jonkinlaiseen maailmanlopun moodiin raskauden aikana ja kaikki varastoidaan. Vatsa on jumissa, turvotusta kertyy ja paino on noussut joka raskaudessa sen 25-30 kiloa. Synnärille on jäänyt aina vähintään sen 10 kiloa. Toiset kymmenen kiloa lähtee ensimmäisten viikkojen aikana kun kehon toiminnot palautuvat normaaliksi ja loput on sulaneet imettäessä. Paino on aina imetyksen lopettaessa ollut miinuksella lähtötilanteeseen verrattuna. Ja en mätä raskauden aikana kaksin käsin niinkuin joku tuolla mainitsi, syön raskauden aikana kevyemmin kuin normaalisti ummetuksen ja pahoinvoinnin vuoksi.
Mulla nousi paino 20 kg raskauden aikana. Nyt 4kk synnytyksestä 5kg jäänyt. Minkäänlaista liikuntaa en ole harrastanut joten oletan että saan ehkä senkin lähtemään kun alan taas liikkua.
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Paino nousi yhteensä 25 kg. Tosin olin todella hoikka kun raskaus alkoi. Ajattelen, että keho sitten varastoi mitä halusi. En syönyt epäterveellisesti, mutta paino koko ajan vaan nousi. Sokerirasitustestin tulokset olivat täysin normaalit eli ei raskausdiabetestä. Terkka ei ollut huolissaan vaikka yritin kysellä että eikö tämä painonnousu ole liikaa.
No imetys ei lopulta onnistunut, joten imetys ei vienyt niitä kiloja synnytyksen jälkeen. Itse ne piti sitten laihdutella.