Harkitsetko alkeellisempaa elämäntyyliä?
Muuttamista maalle. Syrjäiseen paikkaan, jossa halpaa asumista. Kiireettömää elämää, jossa itse määrä tahdin ja lopettaa tuhlaaminen, joka pakottaa juoksemaan rahan perässä. Ei niinkään ideologisesta syystä, vaan enemmänkin mukavuuden halusta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te sitten teette rotiskoissanne, kun puulämmitys kielletään? Ajattelisitte ilmastostoa ettekä vaan itseänne!
Eiköhän tuossa tule sivutuotteena jo ilmastonkin etu.
NO EI TASAN TULE! Sori huuto mut ottaa kiin veesti pattiin tollaset idiootit jotka luulee et toi köyhäily olis jotenkin ekologista! Tarvii auton, puita takkoihin, ym! Ja noi mörskät ei ole mitään energiatehokkaita! Ja usein ne on todella isoja, monta huonetta jopa! Ja sitten vielä saunotaan päälle joka päivä!
Ilmaston vuoksi on asuttava joukkoliikenne alueella kompaktissa ja energiatehokkaassa kämpässä ja liikkua julkisilla!
Tiesitkö, että pääkaupunkiseudulla asuvilla on Suomessa tutkitusti kaikkein suurin hiilijalanjälki? Pienin on Pohjois- ja Itä-Suomessa. Tähän on siis laskettu kotitalouksien päästöt, ei teollisuuden. Vaikka syrjässä autoillaan ja asutaan väljemmin, pk-seudulla kulutetaan huomattavasti enemmän, niin että ylitetään nuo maalaistenkin yleisesti paheksutut synnit.
Lisäksi pk-seudulla on yllättäen huomattavasti enemmän lämmitettyjä ja valaistuja neliöitä henkilöä kohden laskettuna, vaikka asutaan pienen pienissä asunnoissa. "Kaupunki on olohuoneeni" -ajattelu ei ole loppujen lopuksi kovin ekologista. Tarvitaan kauppakeskuksia, kahviloita, baareja, kuntosaleja ja muita vapaa-ajanviettopaikkoja ja lisäksi paljon edestakaista liikennettä pois kotoa ja takaisin (ei ne bussitkaan pyhällä hengellä kulje). Maalainen lähtee hiihtämään tai ajaa kotiinsa mahtuvalla kuntopyörällä kuntosalille lähtemisen sijaan, ja kutsuu ystäviä luokseen kahviloissa luuhaamisen sijaan. Maalainen pitää kotibileitä baari-iltojen sijaan. Maalla neliöt ovat hyvässä käytössä.
Tämä on kiinnostavaa, kun tästä on niin monenlaisia tutkimuksia. Vaikeaa tietää mitä uskoa, kun kaikilla on aina vähän oma lehmä ojassa. Kuitenkin on totta, että maaseudulla usein on esim. enemmän neliöitä yhtä ihmistä kohden ja autoa käytetään paljon enemmän kuin pääkaupunkiseudulla. Itse olen tällainen paljon autoileva maalainen, joten mielelläni katsastelisin näitä tekstisi faktoja, jos sinulla on jotain linkkiä niihin. Saisin ehkä vähän anteeksi itseltäni.
Olen pitkään miettinyt että vois hypätä pois työelämämästä. Ei ikisinkkuna oikein kannata käydä töissä. Pärjää sitä sossutuillakin varmasti ja voihan siihen lisäksi tehdä hieman pimeänä töitä.
Asun maalla ja olen juuri se henkilö, jota pyydetään apuun, kun yksinkertainen elämäntyyli ei enää ole kivaa.
Olen harkinnut, mutta miten se onnistuisi :( Nyt menee päivät netissä ollessa, samoin pelatessa ja silmät punaisena tuijottaen mitä maailmalla on taas tapahtunut. Oon kyllä joskus pitänyt sosiaalisesta mediasta lakkoa, ainakin oon välttänyt lukemasta päivittäin jotain il, is uutisia.
Kyllä olen miettinyt. Varsinkin sähköstä, kodinkoneista, juoksevasta vedestä ja uusista vaatteista luopumista ilmaston vuoksi. Maapallo ja sen hyvinvointi tulee astettaa ihmisen tarpeiden edelle. Muuten meillä ei kellään ole kohta kotia missä asua.
Osittain kyllä, osittain en. Rakastan työtäni, joka on hetkistä ja vaatii esim. median tuntemista hyvin.
Kuitenkin voisin mielelläni vähentää vähän työmäärääni ja käyttää sen ajan esim. omavaraisemmaksi tulemiseen.
Miten nämä asiat tasapainottaisin, en ole sitä vielä ratkaissut.