Gaslightning, hämärryttäminen? Narsismi??
Kellään kokemuksia?
Oletteko joutuneet tällaisen persoonan kohteeksi? Itse luulen joutuneeni, eli olen viettänyt omasta mielestäni huipun ihmisen vieressä paljon aikaa. Jossain vaiheessa oloni alkoi huononemaan tämän henkilön seurassa ja kahden kesken hän saattoi sanoa kommentteja minulle, mitkä nyt jälkeen päin eivät käy järkeen ja selvästi yrittänyt niissä tilanteissa sanoa minulle asioita niin että tarkoituksena on vain sekoittaa mieltäni tai syyllistää minua.
Myöhemmin huomasin, että minua olikin käytetty hyväksi, ja koetettu hallita ja kerrottu valheita muista ihmisistä, jotka eivät ole olleet totta.
En tuona aikana hahmottanut mitä tapahtuu, mutta ainoastaan ahdistuin tämän ihmisen seurassa, enkä osannut sanoa että miksi.
Lopuksi, kun irrottauduin hänen seurastaan, niin tämä henkilö päätyikin tekemään minulle erittäin ikävän tilanteen ja selvästi tiesi mitä tekee.
Haluaisin kuulla, jos olette kokeneet tai olleet tällaisen ihmisen lähipiirissä ja miten hän on teihin vaikuttanut. Missä vaiheessa tajusitte tilanteen? Tein itse virheen kertoessani hänelle asioitani, toisaalta siihen hetkeen hän vaikutti ihanteellisimmalta henkilöltä jolle kertoa ne.
Kommentit (12)
if u think too much, you go mental hospital.
Vierailija kirjoitti:
No luulempa ettei mieleltään terveille henkilöille näin käy. Narsistiset tai epävakaat muita manipuloivat ihmiset tuppaavat aliarvioimaan monesti muita.
Itse olen ollut toista vuosikymmentä luonnehäiriöisen kohteena. Kyllähän tämä on ollut ihan omanlaisensa kokemus.
Eri asia alistuuko huonoon kohteluun, itse en. Virkavalta on myös hyvä keino, jos tämän luontoinen persoonallisuus alkaa liiaksi häiritsemään elämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut toista vuosikymmentä luonnehäiriöisen kohteena. Kyllähän tämä on ollut ihan omanlaisensa kokemus.
Miten olet pärjännyt? Onko tämä ihminen entinen kumppani, jos vuosia olet joutunut olemaan kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet pärjännyt? Onko tämä ihminen entinen kumppani, jos vuosia olet joutunut olemaan kohteena.
Ei ole entinen kumppani. Entinen työtuttu, jotq en edes tuntenut juurikaan. En itsekään oikein ymmärrä mistä tämä sai alkunsa. Joka tapauksessq tyyppi alkoi kiusaamaan minua työpaikalla. Kun lähdin, niin alkoi pilaamaan mainettani myös työpaikan ulkopuolella ja jatkaa toisten ihmisten kautta kiusaamista. Olen kärsinyt ahdistuksesta ja masennuksesta valtavasti. On niin kummallinen kokemus kun täysin tuntemattomat ihmiset tunnistavat ja vttuilevat jostain keksitystä asiasta. Olen sosiaalisesti leimattu ja eristetty kyseisen psykopaatin toimesta.
Normaali tasapainoin ihminen, joka sietää pettymyksiä niin osaa hallita itsensä eikä koe tarvetta tuhota, alistaa tai pistää alas muita.
Narsistinen persoona ei tähän kykene, vaan päätyy omiin kostotoimenpiteisiinsä kun asiat eivät menekään oman pillin mukaan.
Onneksi olin ennen avoliittoa lukenut aiheeseen liittyvän kirjan. Aloin nopeammin tunnistaa huonoa kohtelua. Vallankäyttöä, hämärryttämistä, alistamista. Lopulta mies paljastui olleensa juuri päinvastainen kuin mitä oli ihan kysymättäkin todistellut.
Tuo hämärryttäminen oli kaikkein vaikeinta tajuta. Alkoi jankuttaa sinänsä pienistä asioista muuta kuin mikä todellisuus oli. Ja lopulta suuremmistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole entinen kumppani. Entinen työtuttu, jotq en edes tuntenut juurikaan. En itsekään oikein ymmärrä mistä tämä sai alkunsa. Joka tapauksessq tyyppi alkoi kiusaamaan minua työpaikalla. Kun lähdin, niin alkoi pilaamaan mainettani myös työpaikan ulkopuolella ja jatkaa toisten ihmisten kautta kiusaamista. Olen kärsinyt ahdistuksesta ja masennuksesta valtavasti. On niin kummallinen kokemus kun täysin tuntemattomat ihmiset tunnistavat ja vttuilevat jostain keksitystä asiasta. Olen sosiaalisesti leimattu ja eristetty kyseisen psykopaatin toimesta.
Ohhoh, oletko miettinyt miksi ihmiset uskovat tätä henkilöä? Normaali ihminenhän alkaa jossain vaiheessa kyseenalaistamaan tai ei usko kaikkea tarinointia. Ihmiset osaavat muodostaa omankin mielipiteensä.
Oletko muuten korjannut asioiden laidan, jos olet kokenut syyllistämistä, tai kommentointia keksityistä asioista?
Älä alistu kiusaamiselle. Siihenhän henkilö pyrkii, ei aina tietoisesti mutta kukaan normaali ihminen ei aloita mitään kiusauskampanjaa, eikä normaalit tunteet omaava edes kehtaisi tai uskaltaisi.
Minua on myös mustamaalattu töissä, ja levitelty juoruja. Tämä henkilö joka niin teki, niin monet tietävät, että kyseessä on jonkinsortin persoonallisuushäiriö, ja olen kuullut, että tätä ihmistä on epäilty myös tätä psykopaatiksi. Se vaikuttaa itseen ja on stressaavaa.
Toivottavasti olet jutellut jonkin kanssa. Muista ettet usko ihmistä ja jos todisteita niin poliisiin yhteys.
Tiedät itse kuka olet, ne muut jotka tällaista ihmistä uskovat tai kuuntelevat, niin he eivät tunne sinua eikä tunne tämä mustamaalaajakaan. Itselläni auttoi oma aika ja se että sain rauhassa ajatella asioita.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olin ennen avoliittoa lukenut aiheeseen liittyvän kirjan. Aloin nopeammin tunnistaa huonoa kohtelua. Vallankäyttöä, hämärryttämistä, alistamista. Lopulta mies paljastui olleensa juuri päinvastainen kuin mitä oli ihan kysymättäkin todistellut.
Tuo hämärryttäminen oli kaikkein vaikeinta tajuta. Alkoi jankuttaa sinänsä pienistä asioista muuta kuin mikä todellisuus oli. Ja lopulta suuremmistakin.
Onkohan tuossakin juuri se, että tämmöinen persoona pyrkii herättämään toisessa huonon olon, ja juuri tuo asioiden liioitteleminen tai epäolennaisiin asioihin tarttuminen, jankutetaan niin pitkään tai saadaan toisen huomio koko ajan johonkin ikävään. Yllättyneenä ja hämmentyneenä sitä seuraa, kun ei tilanteessa ymmärrä heti mitä tämä on, sitten kun toinen alkaa olemaan solmussa itsensä kanssa tai tajuamaan mustö on kyse, luonnehäiriöinen päättääkin nolata, kostaa jollain asialla millä saa ihmisen pelkäämään esim. puhutaan muille ihmisille asioita mitkä ei ole totta. Sairasta.
Esa55 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luulempa ettei mieleltään terveille henkilöille näin käy. Narsistiset tai epävakaat muita manipuloivat ihmiset tuppaavat aliarvioimaan monesti muita.
Minulle ei ole tapahtunut mitään, ainoastaan stressitaso ollut korkealla, mutta koska tiedän mihin tämä henkilö on yrittänyt pyrkiä, ja ettei normaalit ihmiset niin toimi. Irrotin sen kuvan mielestäni että kyseessä ei välttämättä olekaan huipputyyppi ja minun ei tarvitse tällaisen ihmisen seurassa olla, eikä alistua sille. Minulle on oikeus asettaa rajat.
Kyllä. Itse tunnistin narsistin vasta kolmen vuoden jälkeen. Kuvio meni täsmälleen noin miten kirjoitit! Jälkeenpäin vasta tajusin kuinka hän mustamaalasi muita minulle, ja annoin sen silloin jopa vaikuttaa mielikuviini näistä ihmisistä :(