Fysioterapeutti oli tehnyt raportin minusta ennen leikkausta (lue, en keksi selkeää otsikkoa...)
Osastolla siis tapasin fysioterapeuttini ennen leikkausta. Hän mittasi vartaloani ja kyseli kaikenlaista samalla. Hämmennyin tapahtuneesta, ja vastailin kysymyksiin tosi lyhyesti koska jännitin leikkausta ja huoneessa verhon takana oli toinen potilas (+3 vierailijaa), jotka hiljenivät kaikki kuuntelemaan keskustelua.
Myöhemmin omakannasta löysin fysioterapeutin raportin esitietoina minusta! Se oli täynnä lauseita "potilas ei osaa sanoa", "uudelleen kysyttäessä vastaa, että kerran päivässä..." Raportista oli käytetty nimikettä/koodia fysioterapia 40 minuuttia.
Mitä mieltä olette tapahtuneesta? Mielestäni tämä oli todella ammattitaidotonta ja epäreilua potilaalle. Ensin eivät ilmoita mitä tapahtuu ja mihin sitä käytetään, lisäksi potilaalla pitäisi olla oikeus yksityisyyteen lain mukaan. Sitä ei olisi pitänyt olla mahdotonta tuossa tilanteessa järjestää, koska en ollut vielä siinä kunnossa ettenkö olisi voinut eri huoneeseen keskustelemaan.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
MInä menin lonkkalaikkaukseen aamulla klo 7.30 suoraa kotoa. Missä ollaan osastolla ihan turhaa jo edeltävänä päivänä.
Olen ollut kolmessa leikkauksessa ennen tätä ja aina on ollut niin, että verikokeet, vaatteiden vaihto ja suoraan odottamaan leikkausta. Ei ole tarvinnut puhua kelleen. Ap
Älä välitä, ei tuo vaikuta mihinkään. Jatkossahan voit petrata, jos samat asiat tulee esiin.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä, ei tuo vaikuta mihinkään. Jatkossahan voit petrata, jos samat asiat tulee esiin.
Eikö? Se antaa kuitenkin tosi huonon ja kädettömän kuvan minusta. Leikkauksen jälkeen iso osa hoidon onnistumisesta riippuu kotona tapahtuvasta jatkohoidosta. Jos jokin menee vikaan, pelkään, että se jallitetaan minun kontolleni kun olen niin epäaktiivisen oloinen itsehoidossa. Ap
No miten ihmeessä sitten pitäis vuodeosastolla toimia? Jos sulla on rahaa, niin rakennuta oma huone sairaalaan, niin saat yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
No miten ihmeessä sitten pitäis vuodeosastolla toimia? Jos sulla on rahaa, niin rakennuta oma huone sairaalaan, niin saat yksityisyyttä.
Niin mutta mulle ei ollut sovittu fysioterapiaistuntoa. Eikö mulla olisi oikeus ensinnäkin tietää, että olen fysioterapiassa ja siksi kysymyksiin vastaamisella on oikeasti väliä eikä kyseessä ole mikään muuten vaan juttelu? Toiseksi potilaalla on oikeus yksityisyyteen potilaslain mukaan. Ymmärrettävästi se ei voi aina toteutua silloin, kun huoneessa olijat ovat vuoteen omia, mutta näin ei ollut tässä.
Kirjoita pitkä valitus niin henkilökunta tykästyy sinuun varmasti ✌️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta mulle ei ollut sovittu fysioterapiaistuntoa. Eikö mulla olisi oikeus ensinnäkin tietää, että olen fysioterapiassa ja siksi kysymyksiin vastaamisella on oikeasti väliä eikä kyseessä ole mikään muuten vaan juttelu? Toiseksi potilaalla on oikeus yksityisyyteen potilaslain mukaan. Ymmärrettävästi se ei voi aina toteutua silloin, kun huoneessa olijat ovat vuoteen omia, mutta näin ei ollut tässä.
Fysioterapia on kuule arvostettu kuntoutusmuoto, josta maksetaan. Sun osastolla työskennellään kuntouttavalla otteella ja sä valitat? Kaikenlaisia hörhöjä sitä onkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Se antaa kuitenkin tosi huonon ja kädettömän kuvan minusta. Leikkauksen jälkeen iso osa hoidon onnistumisesta riippuu kotona tapahtuvasta jatkohoidosta. Jos jokin menee vikaan, pelkään, että se jallitetaan minun kontolleni kun olen niin epäaktiivisen oloinen itsehoidossa. Ap
Onhan sinulla jatkokontakteja hoitohenkilöstön kanssa, jossa voit esiintyä aktiivisena. Ja voi olla, että tämän kirjauksen vuoksi saatkin enemmän kannustusta omaan kuntoutukseen. Siksi se haastattelu lienee tehtykin.
Onko sulla sitten varattua lääkärin vastaanottoa? No ei ole, vaan se tupsahtaa siihen sängyn viereen kun kierroltansa ehtii. vai onko sulla varattu hoitajankin vastaanotto aina kun tarvitset apua?
Et sä nytkään ollut fysioterapeutin vastaanotolla vaan fysioterapeutti teki vuodeosastokäynnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutuminen on kyllä kontollasi halusit tai et. Hoitovirheet leikkauksessa tuskin ovat sen paremmin sinun kuin fysioterapeutin kontolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten varattua lääkärin vastaanottoa? No ei ole, vaan se tupsahtaa siihen sängyn viereen kun kierroltansa ehtii. vai onko sulla varattu hoitajankin vastaanotto aina kun tarvitset apua?
Et sä nytkään ollut fysioterapeutin vastaanotolla vaan fysioterapeutti teki vuodeosastokäynnin.
En tarvinnut mitään fysioterapeutin apua. He olivat päättäneet, että fysioterapeutti tekee esiraportin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutilta kyllä tökeröä.
KIITOS, tämän vain oikeastaan halusin kuulla. No, sanon hänelle varmaan ensi kerralla, että tekisikö toisin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvinnut mitään fysioterapeutin apua. He olivat päättäneet, että fysioterapeutti tekee esiraportin. Ap
Mikä leikkaus oli kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa fyssaria on ihan randomina sun luoksesi lähetetty. Mikä leikkaus oli kyseessä?
Sairaaloissa asiat tehdään tietyn kaavan kautta. Itse kävin jo leikkausta- ennen, fysioterapeutilla, saamassa ohjeita, ja ajan n pari vko leikkauksesta, sekä apuvälineet. Minusta tuo oli hyödyllistä. Sitä en tiedä, onko ko ennen leikkausta leikkausaamuna vielä jokin muu fysioterapeuttijuttu. Kotoa menen leikkaukseen. Fysioterapeutin tehtävä näissä elämän poikkeustilanteissa, on varmistaa, että potilas saa tarpeellisen tiedon jonka varassa toimii kuntoutuakseen leikkauksesta. Ei siinä mitään muuta ihmeellistä potilaasta haluta, kuin että hän ymmärtää, mitä toipuminen häneltä vaatii tekemistä ja tekemättä jättämistä.
Esim minulla, että huolehdin jalkojen verenkierrosta, enkä makoile suotta pelissä olettaen että makaaminen parantaa. On myös pistettävä hyytymisen ehkäisijää, ja kävrltävä, aluksi pikku matkoja, asteittain matkaa pidentäen, ja kuntosalille ajastaan, että pääsen ns työkuntoon takaisin ja töihin. Myös haava pitää osata hoitaa oikein, haavatulehduksen ehkäisemiseksi.
Fysioterapeutti kyselee siksi, potilaalta kaikenlaisia kysymyksiä, mitkä liittyvät siihen kuntoutumiseen, että fysioterapiassa leikkauksen jälkeen osataan sitten neuvoa oikein asioita, kun tiedetään mitä potilas kuntoutumusestaan tietää ja ymmärtää.
Potilas saa ja hänen pitääkin kysyä ohjausta asioihin, jos jokin on epäselvää. Ei fysioterapiassa välttämättä muuten saa irti sitä mitä kuntoutumiseen tietoa tarvitsee.
Tämähän on se juttu siinä, se kuntoutuminen.
MInä menin lonkkalaikkaukseen aamulla klo 7.30 suoraa kotoa. Missä ollaan osastolla ihan turhaa jo edeltävänä päivänä.