Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Velkasaneerauksen läpi käyneet
16.01.2019 |
Kauan kesti?
Maksoit teko kiinteää summaa suoraan ulosottoon vain miten käytännössä homma menee?
Entä jos tulee uusia velkoja?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Ei voi tulla uusia velkoja tai ainakaan luottoja ei saa. Toki voihan sitä jotain laskua jättää maksamatta, mutta toivottavasti jokainen saneerauksessa oleva ottaa sen uutena mahdollisuutena ja kärvistelee tiukasti sen ajan.
Nykyään perusmuotoinen velkasaneeraus on sen 3 vuotta ja muutama kuukausi päälle. Mieheni kävi vielä sen vanhan, 5 vuotta ja 4kk päälle. 4kk tuli siitä, että ensin maksat juristin palkkiot ja sitten pääsee vasta itse saneeraus käyntiin. Meillä ainakin oli velkojille kuukausittaiset laskut tyyliin: Lindorff 97,20 Euroa, Intrum 159,9 Euroa jne. Sitten niitä näpyteltiin verkkopankkiin kuukausittain. Joskus jäi rästiin, mutta ei siinä sen ihmeellisempää. Kun saneeraus oli loppumassa toukokuussa, havahduttiin laskemaan, onko kaikki erät ajantasalla ja mies soitti vielä velkojat läpi. Siellä oli vajaa tonni rästejä, joihin minä otin käyttöluoton ja maksettiin pois, jotta 25.5. pystyi odottamaan saneerauksen loppumista ja luottarit tarkastettiin itse jo 1.6., jolloin oli jo puhdas rekisteri. Uskomaton tunne, mies sanoi, että takki on tyhjä, kun lähes 14 vuoden velkaongelma oli vihdoin ohi. Se ottamani lainatonni maksettiin kesän aikana. En vaan kestänyt enää hetkeäkään mitään vetkutusta tai tilanteen venymistä. Tosin vähän huumorilla mies heitti, että pitäiskö juhlia pikavipillä tätä. :)
Kyse oli yrityksen konkurssissa jääneistä veloista, joita oli korkoineen saneerauksen alussa reilut 300 000 Euroa. Verovelat oli jo vanhentuneet. Niitä oli alunperin ollut toiset puolet lisää.
Tästä on aikaa jo... herranen aika, pian 10 vuotta. Miehellä luottarit puhtaat ja asiat kunnossa.