Sairaanhoitaja opiskelijat!!!
Heippa! Voitteko kertoa millaista on opiskella sairaanhoitajaksi, plussia ja miinuksia ja millaista työ on! Opiskelijoiden sekä ammattilaisten mielipiteet tervetulleita✨✨ T. Lukiota käyvä abi, kohta yhteishaku edessä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon luonteesta mitä haluaa tehdä. Jos haluat pyörittää papereita hakeudu sellaiselle alalle. Jos haluat hoitaa eli saat jotain tyydytystä esim siitä että kusisissa vaatteissa keuhkokuumeessa rohiseva juoppo lähtee sairaalasta pois puhtaana ja terveenä. Palaa luultavasti kadulle ja voi tulla uudelleen samassa tilanteessa ja aloitetaan alusta.
Ala on tosi monipuolinen ja kehittyy koko ajan. Urasi huipulla saat reilu 7 viikkoa lomaa vuodessa ja palkkaa noin 3800e/kk. Tosin työskentelet tuolla palkalla kolmivuorotyössä. Noin joka toinen viikonloppu töissä. Valvot 3 yötä 6 viikon aikana. Joka toinen joulu, pääsiäinen ja juhannus olet töissä. Päiväduunista saat palkkaa max 2900e kk.
Mä tykkään työstäni. Kolmivuorotyö on tosin rankkaa eikä siitä saatu palkka korvaa menetettyä aikaa. Esim insinöörit saa sen 4000e kevyestä päivätyöstä eivätkä vastaa ihmisen elämästä. Mutta en mä toimistossa jaksaisi istua.
Sitäkin olen miettinyt, että jaksaako pidemmän päälle kolmivuorotyötä.. Juhlapyhät eivät välttämättä niinkään sinkkua nuorta naista haittaa mutta perheelliselle se voi olla ikävää. Ärsyttää kun on niin paljon juttuja, joita tulee miettiä ammattia valitessa.. ja sitäkään en ymmärrä, minkä takia työ jossa ollaan vastuussa ihmishengistä on alipalkattu. Ymmärrän että siihen vaikuttaa koulutus ja kuinka pitkään on opiskellut mutta siitä huolimatta.
Tämä! Mieti tarkkaan mihin hakeudut sh: Na töihin! On myös kksivuototyötä viikonlopuilla ja viikkotyötä aamuvuorossa ( esim poliklinikat, organisaatiomuutoksia ja kierrätystä voi tulla silti eteen). Toisaalta vuorotyölisillä tuo palkkaan melkoisen lisän.
Entäpä laboratorionhoitajan ammatti. Itse sh:Na valitsisin nyt sen,
Kiitos paljon!! Osaatteko kertoa lisää erikoistumis mahdollisuuksia? Itse en niistä kauheasti tiedä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon luonteesta mitä haluaa tehdä. Jos haluat pyörittää papereita hakeudu sellaiselle alalle. Jos haluat hoitaa eli saat jotain tyydytystä esim siitä että kusisissa vaatteissa keuhkokuumeessa rohiseva juoppo lähtee sairaalasta pois puhtaana ja terveenä. Palaa luultavasti kadulle ja voi tulla uudelleen samassa tilanteessa ja aloitetaan alusta.
Ala on tosi monipuolinen ja kehittyy koko ajan. Urasi huipulla saat reilu 7 viikkoa lomaa vuodessa ja palkkaa noin 3800e/kk. Tosin työskentelet tuolla palkalla kolmivuorotyössä. Noin joka toinen viikonloppu töissä. Valvot 3 yötä 6 viikon aikana. Joka toinen joulu, pääsiäinen ja juhannus olet töissä. Päiväduunista saat palkkaa max 2900e kk.
Mä tykkään työstäni. Kolmivuorotyö on tosin rankkaa eikä siitä saatu palkka korvaa menetettyä aikaa. Esim insinöörit saa sen 4000e kevyestä päivätyöstä eivätkä vastaa ihmisen elämästä. Mutta en mä toimistossa jaksaisi istua.
Sori nyt vaan mutta kyllä insinöörillä on helvetinmoinen vastuu kaikesta mitä suunnittelee ja virheet voi johtaa todella monen ihmisen kuolemaan. Enkä todellakaan pitäisi sitä jonain "kevyenä päivätyönä" noissa hommissa pitää jo vähän osatakin ja stressi on suuri.
Näin ehkä on. Mutta eivät insinöörit suoranaisesti ole vastuussa päivittäin ihmishengistä. Eivät insinöörit jaa potilaille lääkkeitä tai huolehdi potilaiden päivittäisestä hyvinvoinnista. Tässä puhuttiin nyt sairaanhoitajista ja siitä, kuinka se on henkisesti raskasta.
Mutta silti piti vetää keskusteluun mukaan insinöörit ja heidän kevyt päivätyö? Ärsyttävää muiden alojen aliarviointia.
Ehkäpä siinä on kyse siitä, että molemmat ovat AMK-koulutuksen vaativia ja molemmat ovat vastuullisia töitä, mutta toinen vaan sattuu olemaan miesvaltainen ala, mistä tienaa huomattavasti enemmän. Ja kyllä se henkinen taakka ja vastuu on usein suurempi sillä sairaanhoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan mutta kyllä insinöörillä on helvetinmoinen vastuu kaikesta mitä suunnittelee ja virheet voi johtaa todella monen ihmisen kuolemaan. Enkä todellakaan pitäisi sitä jonain "kevyenä päivätyönä" noissa hommissa pitää jo vähän osatakin ja stressi on suuri.
Näin ehkä on. Mutta eivät insinöörit suoranaisesti ole vastuussa päivittäin ihmishengistä. Eivät insinöörit jaa potilaille lääkkeitä tai huolehdi potilaiden päivittäisestä hyvinvoinnista. Tässä puhuttiin nyt sairaanhoitajista ja siitä, kuinka se on henkisesti raskasta.
Mutta silti piti vetää keskusteluun mukaan insinöörit ja heidän kevyt päivätyö? Ärsyttävää muiden alojen aliarviointia.
AMK-tason insinööri ei kauheasti päätöksiä tee missään. Ja kyllä se aika monesti on melko leppoisaa 8-16 päivätyötä ja palkka melko hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni kolmivuoron tekijä nauttii arkivapaista. Ja palkan huonous tai hyvyys on suhteellinen käsite, väittäisin että sillä elää ok elämää.
Kyllä, palkalla elää mutta kyse onkin siitä että se ei missään nimessä vastaa työn vaativuutta.
Voisin ilomielin tehdä kyseistä työtä samalla palkalla jos resurssit olisivat kunnossa ja jäisi oikeasti aikaa tehdä työnsä hyvin. Ts. vastuu pienenisi, kun esim. hoitaisitkin kolmea potilasta viiden sijaan, ei tarvitsisi koko ajan priorisoida ja antaa itsestään 150 %.
Ja tosiaan kun joissakin eri alojen paikoissa et esim tarvitse korkeakouluopintoja, vastaa ihmishengistä ja saat enemmän palkkaa.