Miksei Suomessa saa kehua omaa työskentelyään?
Minä:
"Mullakin on uskomaton työmoraali ja työote. Sai muut näyttämään laiskoilta. Mustamaalasivat sitten pomolle joka antoi kenkää. Joukkovoimaa vastaan on paha puolustautua."
Joku muu:
"Omaa työmoraalia kehuvat, pomoa mielistelevät ovat juuri niitä, jotka saavat työyhteisön voimaan pahoin."
Minä (jonka IL ystävällisesti jätti julkaisematta):
"Kuka muukaan sitä omaa työskentelyä kehuisi jollei työntekijä itse? Ihanko tosiaan joku luulee, että kolleega menee kehumaan pomolle kolleegaansa joka on itselleen kilpailija? Ne negatiiviset asiat kyllä kerrotaan kovin herkästi. Itse olen tässä suhteessa virkistävä poikkeus kun kehuin pomolle omaa työskentelyäni, mutta kehuin myös muita heille itselleen heidän onnistuessaan sekä myös pomolle sillä osaan olla vilpittömästi iloinen muiden puolesta. Negatiivisia juttuja en laulanut vaikka aihetta olisi ollut: minua lääpittiin, moni varasti työpaikalta, esimerkkejä olisi paljon mutta en jaksa luetella. No ymmärrän kyllä, että kehut saavat suomalaisen voimaan pahoin. Siellä ne varkaat firmaa pyörittää, mutta pyörittäkööt."
Kommentit (2)
Keskinkertaset työntekijät pyrkii pelaamaan oman urakehityksensä uhkatekijät pois, esimerkiksi juuri loistavan työntekijän.
Yksi syy miksi en tee töitä. Töitä en pelkää, raskaitakaan, mutta aina niitä olen joutunut tekemään huonossa työilmapiirissä, enkä todellakaan kestä sitä piilovittuilua ja kilpailua jota nykytyöpaikoilla harjoitetaan. Valitelkaa vaan lisää kuinka ei työt joillekin maistu, voisitte katsoa myös peiliin.