Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kokoproteeseista?

Miss Huonohammas
15.01.2019 |

Hei!

Ensimmäisenä: ei tarvitse saarnata tai taivastella, kun ei ole hoidonpuutteesta tms kyse!

Eli olen nelikymppinen nainen, ja minulla on ollut aina tosi huonot hampaat. On reikiintyneet jo nuorena ja on paikattu paikkaa paikan päälle ja lähes kaikki juurihoidettu yms yms. Vuosien varrella poistettu jo 9 hammasta, sekä viisurit tietysti. On ollut osaproteesit jo kolmikymppisestä ylhäällä ja alhaalla.

Mut nyt ei enää kestä osaproteesien tukihampaat ja muutenkin taas pelkkää korjattavaa jatkuvasti. Niinpä hammaslääkärin kanssa on jo keskusteltu vakavasti kokoproteeseista, eli kaikki loput omat pois ja ihan tavalliset irtoproteesit tilalle. Sanoin lopulta jo pitkän harkinnan jälkeen suostuvani siihen, kun en enää jatkuvia hammashoitoja jaksa ja hampaat ei enää mitään kestä.

Joten se on nyt lähikuukausina edessä! Olisiko täällä ketään joka olisia käynyt saman läpi? ketään joka voisi kertoa kokemuksiaan tuosta prosessista ja myös kokoproteeseista, niihin tottumisesta ja elämästä niiden kanssa?

Hammaslääkärini mukaan en ole todellakaan ainoa tämän ikäinen jolle kokoproteeseja jo joudutaan laittamaan, joten olisiko täällä joku? Olisi kiva saada vertaistukea!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat hampaat on. Mikä sun hampaat vei?

Vierailija
2/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen hoitanut todella hyvin, mutta silti reikiintyivät pahasti. Sitten korjailtiin paikkoja ja sitten tuli juurihoitoja mm. vuotavien paikkojen takia yms. Ja sitten taas juurihoidetut ei tunnu kestävän enää vaan murtuu palasiksi ja sitten ei olekaan kuin poisto edessä. 

Eikö ole kellä olisi kokoproteeseja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä aika samanlainen tarina takana ja osaproteesit suussa myös. refluksi ja astma lääkitykset yms tehneet hallaa hampaille. lähes kaikki paikattiin läpi jo 15-20v iästä lähtien ja sitten hajosivat pikku hiljaa kokonaan takaa varsinkin. eikä pari raskautta helpottanut ainakaan tilannetta. siksi osaproteesit yläällä ja alaalla jo vuosikausia. jäljellä siis etuhampaat molemmissa ja osaproteesit koukuilla niissä kiinni. varmaan aika pian myös kokoproteesit järkevämmät? niin ikää mulla 37.

Vierailija
4/14 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon poistettu hampaita ja hammaslääkäri suositellut kokoproteeseja. Vielä on osa hampaista jäljellä. Nainen 45v.

Vierailija
5/14 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä monenlaisia osaproteesimahdollisuuksia, toki aina varmasti hinta painaa vaakapuntarissa. Jos uudet teetättää ja sitten taas poistetaan hampaita ja ne pitäisi saada lisättyä riviin. On varmaan eniten itsestäsi kiinni että mikä on paras ratkaisu. Onko omat jäljellä olevat hampaat sinulle tärkeitä? Implanttejakin voi laittaa, mutta se vaatii paljon rahaa ja ylläpitohuoltoa. Halvin ratkaisu varmasti on se lääkärin ehdottama kaikki veks ja kokoproteesit tilalle. Niitä ei tarvitse olla enää sitten muokkailemassa kun kokoonpano muuttuu suussa. Kokoproteeseihin ei juuri muuta liity kuin valujen tekeminen suusta ja sitten ne teetetään teknikolla. Jäljellä olevien hampaiden poisto voidaan tehdä niinkin että ne otetaan samalla käynnillä pois kun on tarkoitus ottaa proteesi käyttöön. Ilman hampaitakaan ei voi välillä olla.

Vierailija
6/14 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokoproteesi ja hyvin on pelittänyt, istuu hyvin,ei hankaa eikä lonksu! Monta vuotta oli osaproteesi johon sitte lisäiltiin hampaita sitä mukaa kun tarve vaati,jatkuvaan oli joku hammas rikki. Olen tosi tyytyväinen. Proteesin saa joko teknikon tai hammaslääkärin kautta,teknikon kautta tulee vähän edullisemmaksi.

Vierailija
7/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 42-vuotias nainen ja yläleuassa on ollut kokoproteesi reilun vuoden. Oikein hyvä ratkaisu jatkuviin juurihoitoihin ja korjailuihin verrattuna. Alkuun oli melko hankalaa puhua ja syödä, mutta muutamassa kuukaudessa totuin aika hyvin. Ehkä joskus vieläkin ässä vähän suhahtaa ja ihan kaikkea en ole vielä uskaltanut syödä. Mutta yhtään en ole katunut joten rohkeasti vain hoidon kanssa eteenpäin. Itselläni on osaproteesi vielä alaleuassa, mutta en usko että sekään on enää monen vuoden päässä että sinnekin laitetaan kokoproteesi. 

Vierailija
8/14 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Miss Huonohampaan hoito jo alkanut tai edennyt? Mielelläni kuulin kommenttisi ja kokemuksesi, jos niitä jo on? 

Olen itse 47 ja hyvin todennäköisesti aletaan yläleukaan suunnittelemaan kokoproteesin laittoa minullekin.

Vierailija
9/14 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokoproteesit ylhäällä ja alhaalla ollut jo muutaman vuoden. Olin 46 vuotta kun tähän päädyttiin. Ei laitettu poistojen yhteydessä vaan olin ilman hampaita kuukauden verran.

Kuulostaa jälkikäteen ihan karmealta, mutta kyllä siitäkin selvisi. Puhe oli hieman haasteellista varsinkin puhelimessa. Töissä kollegat olivat ilmeisen korrekteja kun kukaan ei tuijotellut tai karsastanut seuraa.

Proteesien saamisen jälkeen puhe sujui kuin ennenkin, eikä muutenkaan ollut vaikeuksia syömisen kanssa. Olen todella tyytyväinen, erikoishammasteknikon valmistamat hampaat ovat parempi versio alkuperäisistä. Väri juuri oikea, ei liian valkoinen eikä hammasrivistö liian tasainen.

Ainoa syötävä asia, mikä jäi pois on purukumi. Ja silläkään ei ole väliä. Pussailukin onnistuu oikein hyvin 😊

Rohkeutta vaan, älä mieti mitä omahampaiset sanovat! Kyseessä on kuitenkin sinun elämä.

Vierailija
10/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi! Aina helpottaa kun kuulee muilta että siitä selviää, ja ettei ole ainoa tässä iässä. Mutta ilmeisesti en ole, kun täälläkin on useampi vastaaja kuitenkin ollut. Ja niin sanoo hammaslääkärinikin, että laitetaan osa- ja kokoproteeseja edelleen 40-50v ikäluokassa ja nuoremmillekin. 

Minulle tulee luultavasti kokoproteesi yläleukaan ja osaproteesi alaleukaan. Ilmeisesti ainakin hammaslääkärini mukaan yritetään jättää alaleukaan omia hampaita vielä, koska kuulemma alaleuan kokoproteesi on yläleuan proteesia haastavampi pysyvyydeltään. Onko se niin?

Ja tuota mietin itse jo nyt etukäteen, että on sellainen heti laitettava proteesi kuitenkin parempi ratkaisu, kuin olla tuo kuukausi tai kaksi ilman. Hammaslääkärini puhui että ainakin kuukausi puolitoista ilman ja sitten pari viikkoa että ovat valmiit. Eli 1.5-2 kk kokonaisuudessaan ennenkuin ovat suussa? Jotenkin ajatus hirvittää minua kovasti! Miten ihmeessä selvisit? Millaista työtä teet?

Vierailija
11/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva Lähesyhtähuonohammas kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! Aina helpottaa kun kuulee muilta että siitä selviää, ja ettei ole ainoa tässä iässä. Mutta ilmeisesti en ole, kun täälläkin on useampi vastaaja kuitenkin ollut. Ja niin sanoo hammaslääkärinikin, että laitetaan osa- ja kokoproteeseja edelleen 40-50v ikäluokassa ja nuoremmillekin. 

Minulle tulee luultavasti kokoproteesi yläleukaan ja osaproteesi alaleukaan. Ilmeisesti ainakin hammaslääkärini mukaan yritetään jättää alaleukaan omia hampaita vielä, koska kuulemma alaleuan kokoproteesi on yläleuan proteesia haastavampi pysyvyydeltään. Onko se niin?

Ja tuota mietin itse jo nyt etukäteen, että on sellainen heti laitettava proteesi kuitenkin parempi ratkaisu, kuin olla tuo kuukausi tai kaksi ilman. Hammaslääkärini puhui että ainakin kuukausi puolitoista ilman ja sitten pari viikkoa että ovat valmiit. Eli 1.5-2 kk kokonaisuudessaan ennenkuin ovat suussa? Jotenkin ajatus hirvittää minua kovasti! Miten ihmeessä selvisit? Millaista työtä teet?

Kuukauden ilman hampaita ollut tekee perus toimistotöitä. Asiakkaita puhelimessa ja kasvotusten. Täytyy vaan osata heittäytyä tilanteeseen, niin muutkin ovat sinut asian kanssa.

Vierailija
12/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy kokemuksia hakusanalla dentures. Ei ole maailmanloppu, monella kaksikymppiselläkin on vastaavat.

Vierailija
13/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette laitata tilalle implantteja, joihin saisi kiinni proteesit?

Vierailija
14/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaspeikko. kirjoitti:

Miksi ette laitata tilalle implantteja, joihin saisi kiinni proteesit?

Minulla raha. En halua laittaa suuhun henkilöauton verran rahaa kiinni. Proteeseillakin pärjään ihan hyvin.