Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat! Mitä mä en ymmärrä, valistakaa hölmöä.

Vierailija
15.01.2019 |

Sijoittaminen on nyt erittäin trendikästä. Kaikkia kehotetaan siihen. "Markkinoidaan" leveämmällä elämällä, huolettomilla eläkevuosilla, jopa työelämästä poisjättäytymisen mahdollisuudella.

Mutta miten tämä voi olla mahdollista, miksei riskeistä puhuta mitään? En vaan suostu uskomaan, että KAIKKI sijoittavat saavat automaattisesti isoja voittoja. Eihän se voi olla mahdollista, mistä kaikille muka riittää sitä voittoa ja tuottoa? Ketkä tässä häviää?

Ja ylipäätään, että sijoituksen tuotot olisivat edes jotenkuten noteerattavat, pitäisi sitä pääomaa sijoitettavaksi olla isoja summia, kymmeniä tuhansia. Vähäisemmillä sijoituspääomilla tuotot ovat vain euroja, korkeintaan kymmeniä euroja.

Kannattaako nähdä siis koko vaivaa asian eteen?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt ihan samaa... Olen 22-vuotias ja säästöjä vain surulliset 4000€ ja ihmiset painostavat juurikin sijoittamaan. Mutta pelkään että siitä seuraa vain kamalasti turhaa vaivaa ja muutaman euron voitot, pahimmassa tapauksessa menetän rahaa.

Vierailija
2/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nähdä vaivaa. Tuotot kumuloituvat hitaasti ja tappioitakin tulee välillä, mutta ne sietää kyllä, kunhan muistaa hajautuksen tärkeyden. Omat osingot ovat nousseet vuosittain nyt toista vuosikymmentä ja rupeavat olemaan palkkatuloihin verrattuna merkittävällä tasolla. Jalat maassa ja kärsivällisesti. Isoista voitoista ei kannata huumaantua ja isoista tappioista ei repiä ranteita auki, vaan molemmista pitää oppia. Molemmista on myös kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä aikavälillä sijoittaminen on riskitöntä, se on vain keino pitää omat rahat arvossaan. Ei sen ole tarkoitus saada sulle isoja voittoja automaattisesti, vaan estää sun omien säästöjen arvon lasku rahan arvon laskun mukana.

Tällä hetkellä ei kannata hypätä mukaan, aina, kun sijoittamista mainostetaan ja se on kaikkien huulilla, on monet jo poistuneet markkinoilta ja uusi pudotus odottaa. Jos sulla on rahaa, odota vähän aikaa tällä hetkellä.

Vierailija
4/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ei ole nollasummapeliä. Kenenkään ei tarvitse hävitä jotta joku voi ”voittaa.”

Hajauttamalla indeksin mukaan ja sijoittamalla osingot takaisin tienaat sellaista 7-8% vuodessa korkoa korolle.

Vierailija
5/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamisessa rahat tulevat loppujen lopuksi siitä, että firma tekee ja myy jotain ja tätä kautta firman arvo vähitellen kasvaa. Kysymyksessä ei siis ole nollasummapeli, vaan jaettava potti vähitellen kasvaa.

Vierailija
6/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun osakesalkkuni on 5500e miinuksella. Mutta tuskan hikeä ei otsalla kihelmöi, sillä aloitin 2008 sijoittamisen ja laittelen vain sen verran kuin on vara "hävitä". Ja tarkoitus on pitää salkkua vuosikymmenet, joten hyvin ehdin vielä varmaan nousta saman verran plussalle...ja pudota taas miinukselle jne. Kiva tehdä pikkuostoksia, kulutkin nykyään pienet, minun ostoksilla kymmeniä senttejä - muutaman euron. Salkun koko rapiat parikymmentätuhatta, eli aika paljon ollaan miinuksella. Osinkoja kyttäilen, olisiko keskiarvo tässä 10vuoden aikana n.300-400e, eli ei päätä huimaa ja ei tarvi kuvitella että olisi vara jättäytyä pois työelämästä.

Vierailija
7/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen on nyt erittäin trendikästä. Kaikkia kehotetaan siihen. "Markkinoidaan" leveämmällä elämällä, huolettomilla eläkevuosilla, jopa työelämästä poisjättäytymisen mahdollisuudella.

Mutta miten tämä voi olla mahdollista, miksei riskeistä puhuta mitään? En vaan suostu uskomaan, että KAIKKI sijoittavat saavat automaattisesti isoja voittoja. Eihän se voi olla mahdollista, mistä kaikille muka riittää sitä voittoa ja tuottoa? Ketkä tässä häviää?

Ja ylipäätään, että sijoituksen tuotot olisivat edes jotenkuten noteerattavat, pitäisi sitä pääomaa sijoitettavaksi olla isoja summia, kymmeniä tuhansia. Vähäisemmillä sijoituspääomilla tuotot ovat vain euroja, korkeintaan kymmeniä euroja.

Kaikki sijoittajat eivät saa automaattisesti isoja voittoja, mutta aikojen kuluessa jonkin verran, selvästi enemmän kuin pankkitilillä ja yli inflaation.

Sitä tuottoa tulee kaikkien pörssiyhtiöiden työntekijöiden työpanoksesta. Tämä jaetaan osin palkkana työntekijöille ja loput yhtiö käyttää toimintansa laajentamiseen (kasvaa) tai jakaa osinkoina omistajille (sinä sijoittajana)

Tämän yleiseen talouskehitykseen perustuvan tuoton (ns. indeksin mukainen tuotto) saat tosiaan "ilmaiseksi", hajauttamalla rahasi kaikkien toimialojen ja pörssiyhtiöiden kesken (tai ainakin riittävän laajasti) ja pitämälla sijoituksiasi passiivisesti. Jos haluat enemmän tuottoa, kuin nämä "passiiviset sijoittajat" pitää sinun käydä kauppaa aktiivisesti osakkeillasi tai ainakin painottaa näkemyksesi mukaan tiettyjä yhtiötä tai toimialoja. Tällöin aktiivinen sijoitusstrategiasi voi olla joko parempi tai huonompi kuin passiivinen. Esim. jos pörssi tuottaa yhtenä vuonna 10%, saavat kaikki passiiviset sijoittajat n. 10% tuottoa. Jos joku aktiivinen sijoittaja saa vaikka 10 000 euron pääomalleen 20% tuoton, täytyy olla olemassa aktiivisia sijoittajia, joiden yhteenlaskettu 10 000 euron pääoma jäi nollatuottoon.

Useimmilla osakesäästämisen idea ei ole heti alkaa elämään "koroilla", vaan säästää pidemmän ajan kuluessa isompi potti. Pienelläkin kuukausisäästöllä saa muutaman vuoden aikana kerättyä tuhansia euroja ja yli kymmenen vuoden aikajänteellä tuotolla alkaa olla merkitystä. Esimerkkinä: 75 euron kuukausisäästöllä ja 6,5% (pörssin pitkän aikavälin tuotto - inflaatio) vuosituotolla saat 100 000 euroa säästettyä 33 vuodessa. Jos eläkepäiväsi ovat lähempänä, pitää sinun tyytyä pienempään lisäeläkkeeseen tai säästää enemmän. 

Vierailija
8/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun osakesalkkuni on 5500e miinuksella. Mutta tuskan hikeä ei otsalla kihelmöi, sillä aloitin 2008 sijoittamisen ja laittelen vain sen verran kuin on vara "hävitä". Ja tarkoitus on pitää salkkua vuosikymmenet, joten hyvin ehdin vielä varmaan nousta saman verran plussalle...ja pudota taas miinukselle jne. Kiva tehdä pikkuostoksia, kulutkin nykyään pienet, minun ostoksilla kymmeniä senttejä - muutaman euron. Salkun koko rapiat parikymmentätuhatta, eli aika paljon ollaan miinuksella. Osinkoja kyttäilen, olisiko keskiarvo tässä 10vuoden aikana n.300-400e, eli ei päätä huimaa ja ei tarvi kuvitella että olisi vara jättäytyä pois työelämästä.

Tämä on varmaan provo tai sitten sinulla on todella kallis harrastus. Jos olisit sijoittanut 20 000 euroa tammikuussa 2008 esim. Seligsonin Suomi-indeksirahastoon olisi sinulla nyt n. 40 000 euron salkku.

Vierailija
9/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sijoittamisessa ole kyse isoista voitoista.  Vaan nimenomaan pitkäjänteisestä toiminnasta, jossa oma varallisuus ja/tai kassavirta paranee pikkuhiljaa.  Esimerkiksi minun tämän kuun osinkotuotot ovat jo nyt kuun puolivälissä 124% suurempi kuin vuosi sitten. Sjoittamista pitää tehdä "kokoajan" jotta saa ajallisen hajautuksen.  Sijoittaminen ei siis ole lottoamista ja kymppitonnien kertasijoitusten tekemistä, vaan pieniä summia jatkuvasti laittamista.

Toki tekemällä kertasijoitus yhteen osakkeeseen voi tuurilla johtaa valtavaan voittoon kurssinousun kautta, mutta silloin aletaan lähestymään jo veikkausta.

Vierailija
10/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat pitää rahat helposti saatavilla (käteisenä) ja silti saada niille korkoa, niin kannattaa vaihtaa ne joko rupliksi tai hryvnioiksi ja tallettaa ne joko Venäläiseen tai Ukrainalaiseen pankkiin. Sekä Venäläiset että Ukrainalaiset pankit maksavat talletustilillä oleville rahoille n. 10% vuotuista korkoa. Lisäksi saat ne helposti muutettua takaisin euroiksi sekä siirrettyä takaisin suomeen, kun tarvitset niitä rahoja. Osakkeisiin yms. sijoittamalla osakekurssit saattavat vaihdella runsaastikin, etkä saa omiasi takaisin, kun niille rahoille on tarvetta.

Vierailija
11/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pitää rahat helposti saatavilla (käteisenä) ja silti saada niille korkoa, niin kannattaa vaihtaa ne joko rupliksi tai hryvnioiksi ja tallettaa ne joko Venäläiseen tai Ukrainalaiseen pankkiin. Sekä Venäläiset että Ukrainalaiset pankit maksavat talletustilillä oleville rahoille n. 10% vuotuista korkoa. Lisäksi saat ne helposti muutettua takaisin euroiksi sekä siirrettyä takaisin suomeen, kun tarvitset niitä rahoja. Osakkeisiin yms. sijoittamalla osakekurssit saattavat vaihdella runsaastikin, etkä saa omiasi takaisin, kun niille rahoille on tarvetta.

Aika surkea idea sanoisin: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/venaja-harventaa-pankkisektoria/50d8…

Vierailija
12/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ruplan kurssiko ei muka voi vaihdella runsaasti? tuollainen 10% p.a tuotto on syöty parhaimmillaan yhden päivän ruplan kurssin muutoksella.

Vierailija
13/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile mitkä osakkeet putoavat kun tapahtuu uusi Tero-isku ja osta niitä. Moni sijoittaja tekee rahaa muiden kärsimyksillä. Esimerkiksi WTC iskut laskivat eräiden lento-yhtiöiden osakkeiden arvoa, mutta palasi aikanaan takaisin.

Vierailija
14/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on fiksuutta ymmärtää, että sijoittamiseen liittyy aina isompi tai pienempi riski. Tietysti voi kysyä, että mitä tekee, tai pitäisi tehdä ylimääräisellä rahalla, jos sellaista on.  Ei minusta ole pahaa laittaa sitä vaikka matkailuun tai ostaa vaikka kaunispusero. - Joillain on varaa tehdä kaikki nämä valinnat osalla ei mitään niistä nauvoksi annetaan, että vaihda erikoiskahvien juominen tavalliseen sumppiin ja miten säätä useamman kympin vuodessa jos et joka päivä osta suklaalevyä (a 2,15€/ 200g). Tämä neuvo auttaakin erinomaisen paljon.   

Vierailija
15/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sijottamisessa on omat riskinsä.

Itse olen 20v ja minulla on melkei 20 000e salkku. Ja ei ole perintörahoja tai muutenkaan vanhemmilta vaan olen kaikki säästänyt omilleen muutettuani.

Ihmisillä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että ei sijottamisella rikasti yhdessä yössä, vaan itsellänikin tähtäin on noin 30 vuotta. Silloin tavoitteena olisi jo kuusi numeroinen salkku.

Vierailija
16/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ihan puhtaasti siitä, miten sijoittaa ja miten pitkäksi aikaa. Meillä on pitkän tähtäimen sijoitukset ja hajautettu hyvin. Mikään valitsemistamme sijoituskohteista ei ole koskaan historiansa aikana vajonnut pysyvästi. Aaltoliike on normaalia, mutta aina ne ovat tulleet lopulta entistä korkeammalle. 

Sijoittaminen ei ole yleensä hätäisen hommaa. Joskus tietysti voi aika varmasti arvata, että tuon yhtiön osakkeet nousee kohta tai tipahtaa kohta, ja toimia sen mukaan. 

Vierailija
17/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin sijottamisessa on omat riskinsä.

Itse olen 20v ja minulla on melkei 20 000e salkku. Ja ei ole perintörahoja tai muutenkaan vanhemmilta vaan olen kaikki säästänyt omilleen muutettuani.

Ihmisillä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että ei sijottamisella rikasti yhdessä yössä, vaan itsellänikin tähtäin on noin 30 vuotta. Silloin tavoitteena olisi jo kuusi numeroinen salkku.

Ihan huippua, että olet noin fiksu noin nuorena, olen tosi iloinen sun puolesta!

Ehkä tulevaisuudessa suomalaisetkin tulee vaurastumaan, kun tulevat sukupolvet hankkii enemmän tietoa ja alkaa toimimaan pitkäjänteisesti.

Yksi iso syy suomalaisten varattomuuteen sukupolvien myötä on tuon sijoitusten pelko.

Vierailija
18/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä _kerralla_ tarvitse sijoittaa paljoa. Me on sijoitettu kohta 25 vuotta kuukausittain tai ainakin melkein. Aluksi hyvin pieniä summia kerrallaan, kun ei ollut enempään varaa, ja siitä sitten kasvattaen, kun on tilanne parantunut. 

Mutta jos tuntuu vaivalloiselta niin eihän se mikään pakko ole.

Me olemme ainakin yrittäneet varautua tulevaisuuteen. 

Vierailija
19/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on ihan puhtaasti siitä, miten sijoittaa ja miten pitkäksi aikaa. Meillä on pitkän tähtäimen sijoitukset ja hajautettu hyvin. Mikään valitsemistamme sijoituskohteista ei ole koskaan historiansa aikana vajonnut pysyvästi. Aaltoliike on normaalia, mutta aina ne ovat tulleet lopulta entistä korkeammalle. 

Sijoittaminen ei ole yleensä hätäisen hommaa. Joskus tietysti voi aika varmasti arvata, että tuon yhtiön osakkeet nousee kohta tai tipahtaa kohta, ja toimia sen mukaan. 

Minulla sijoituspäätös on periaatteella "ikuisesti". Toisin sanoen pääomaan ei kosketa kuin äärimmäisessä hädässä. (näitäkin on ollut)

Vierailija
20/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkällä aikavälillä sijoittaminen on riskitöntä, se on vain keino pitää omat rahat arvossaan. Ei sen ole tarkoitus saada sulle isoja voittoja automaattisesti, vaan estää sun omien säästöjen arvon lasku rahan arvon laskun mukana.

Tällä hetkellä ei kannata hypätä mukaan, aina, kun sijoittamista mainostetaan ja se on kaikkien huulilla, on monet jo poistuneet markkinoilta ja uusi pudotus odottaa. Jos sulla on rahaa, odota vähän aikaa tällä hetkellä.

Olet väärässä tuossa kohdassa. Sijoittamisessa AINA on pätenyt se sääntö että paras aika aloittaa sijoittaminen on ollut 20 vuotta sitten, toiseksi paras ajankohta on TÄNÄÄN. Nousujen ja laskujen optimointi ja ennustaminen johtaa vain "kyttäykseen". "no ei nyt enää kannata, kohta laskee kuitenkin" tai "n o kyllä se vielä vähän laskee" tai "no ei tähän nousuun enää ehdi mukaan".....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi