Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun myöhästyt, älä pliis tee näin

Vierailija
15.01.2019 |

Älä sano että "mä oon ihan just siinä", "oon jo ratikassa", jos todellisuudessa olet vielä kotona. Herätät odottelijassa vain turhaa toivoa, ja sen ylimääräisen 20 minuutin aikana odottelija ehtii käydä vaikka kaupassa, sen sijaan että jää nyhjäämään paikalleen olettaen, että olet parin minuutin päästä perillä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

👍

Vierailija
2/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se "oon siinä ihan kohta" -tyyppi ei ilmesty 5 minuutissa, niin minä lähden. Myöhästelijä saa sitten viestitellä perään ja minä totean, että voi harmi, päätin käväistä odotellessa kotona. Odotatko siellä huomiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olen samaa mieltä. Eräs tyyppi toimi näin. Puolen tunnin päästä hän vastasi ihmettelyyni ettei sittenkään ole vielä päässyt lähtemään kotoa. Sen jälkeen en enää halunnut tavata uudelleen.

Vierailija
4/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Ensisijaisesti: älä myöhästy. Se on todella epäkohteliasta ja osoittaa, ettet arvosta toista ihmistä ja hänen aikaansa ollenkaan. Jos kuitenkin olosuhteiden pakosta syystä tai toisesta myöhästyt, ilmoita asiasta välittömästi, kun tajuat myöhästyväsi ja anna realistinen aika-arvio siitä, koska olet paikalla, jotta toinen tietää, kannattaako jäädä seisomaan paikalleen vai voiko käydä kaikessa rauhassa vaikka kahvilla.

Vierailija
5/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se "oon siinä ihan kohta" -tyyppi ei ilmesty 5 minuutissa, niin minä lähden. Myöhästelijä saa sitten viestitellä perään ja minä totean, että voi harmi, päätin käväistä odotellessa kotona. Odotatko siellä huomiseen?

Kerro esimerkkejä missä tilanteissa  olet muka tehnyt noin

Vierailija
6/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi kaveri joka oli aina sen 20-30 min. myöhässä kun piti tavata. Jossain vaiheessa mulla meni hermot ja poistuin paikalta 5 min. jälkeen. Kaverin hämmästys oli valtaisa kun en enää odotellut/soitellut perään! Mä kerroin hälle, että en odota enää sen kauempaa tulevaisuudessakaan, jos ei ilmaannu paikalle tai ilmoita ajoissa olevansa myöhässä niin ei tarvii enää treffailla. Kyseinen kaveri kyllä ryhdistäytyi ja alkoi olla ajoissa, mutta kertoi myös, että mä olen ainoa jonka tapaa sovittuna aikana, muut saa edelleen odotella!!! Eräänlaista vallankäyttöä ja itsensä korostamista taitaa moinen käytös olla! 

Vierailija
7/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää ihmisiä, jotka ylipäätään valehtelevat. Itse kerron aina suoraan, että "sori olen vielä kotona, tulen bussilla joka on siellä klo 14.15"

Vierailija
8/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Vaikka sovittuna tapaamisajankohtana tulevan "sori kun kestää, meenki nyt vasta suihkuun" -viestin jälkeen tekee mieli tehdä hirveitä asioita, on totuuden kertominen silti reilumpaa kuin antaa ymmärtää, että on ihan just tulossa. Tuolloin voin sentään itse miettiä, että mitä tässä odotellessa tekisi, tai sanoa, että mene vain rauhassa suihkuun, mä taidan lähteä kotiin kun väsyttääkin jo.

Vierailija
9/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä henkilö joka on aina myöhässä. Sanotaan että sadasta tapaamisesta on ollut kaksi kertaa ajoissa paikalla. Myöhästymisskaala on vartista lähes kahteen tuntiin. Asiasta ei saa huomauttaa tai vetää herneet nenään. Ja vielä se että lähes sata prosenttisesti hän on näiden tapaamisten suunnittelija. 

Vierailija
10/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro esimerkkejä missä tilanteissa  olet muka tehnyt noin

Sovittiin, että mennään lauantaina shoppailemaan klo 11 ja sen jälkeen kahville. Kaverilla tapana myöhästellä, lupasi pyhästi, että on paikalla. KLo 11.03 tuli viesti, että myöhästyi bussista, tulee seuraavalla. KLo 11.08 menin itsekseni shoppailemaan, kaverilta tuli viesti klo 11.40 aikoihin, että missä olet. Se seuraava bussi olisi ollut perillä 11.08, joten miksi odotella. Vastasin, että olen jo kotona.

Tao sovittiin, että mennään yksille ja sen jälkeen elokuviin. Klo 18 kaveri ei ollut paikalla, 10 minuuttia myöhemmin tuli viesti, että on ihan just kohta, tilaa hänellekin. En tilannut, poistuin paikalta ja odottelin 5 min ovella, että tuleeko kaveri. Ei tullut, lähdin kotiin. Mukavasti noin klo 19 tuli viesti, että missä olet. Vastasin, että kotona.

Vierailija
11/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myöskään selittele! Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin myöhässä oleva mussuttaja joka hokee "no kun se bussi oli myöhässä" tai "seisoin oven takana mutku mutku kukaan ei tullut avaa". Säästäkää selittelyt ja opetelkaa tulemaan ajoissa.

Vierailija
12/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli yksi kaveri joka oli aina sen 20-30 min. myöhässä kun piti tavata. Jossain vaiheessa mulla meni hermot ja poistuin paikalta 5 min. jälkeen. Kaverin hämmästys oli valtaisa kun en enää odotellut/soitellut perään! Mä kerroin hälle, että en odota enää sen kauempaa tulevaisuudessakaan, jos ei ilmaannu paikalle tai ilmoita ajoissa olevansa myöhässä niin ei tarvii enää treffailla. Kyseinen kaveri kyllä ryhdistäytyi ja alkoi olla ajoissa, mutta kertoi myös, että mä olen ainoa jonka tapaa sovittuna aikana, muut saa edelleen odotella!!! Eräänlaista vallankäyttöä ja itsensä korostamista taitaa moinen käytös olla! 

Minä olen tällaisten kavereiden vuoksi itsekin alkanut viisveisata toisten ajasta. Kun tiedän, että toinen on aina myöhässä, en itsekään pidä kiirettä lähteä kotoa. Toisinaan se onkin sitten johtanut siihen, että toinen onkin yllättäen ollut ajoissa alkanut soitella, että missä olet, etkö tulekaan. Minä olen sitten suoraan sanonut, että kun olin varma, ettei hän ole vielä kotoa lähtenytkään kun hän on yleensä aina myöhässä. Tämä on saanut yhden ihmisen todella skarppaamaan aikatauluissa.

Vierailija
13/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset laittavat viestiä, että tulevatkin puoli tuntia myöhässä, kun ovat päättäneet vielä hetken kierrellä kaupoissa. Se kertoo myöskin siitä, että tärkeysjärjestys on aivan pielessä, jollei osaa pitää sovituista aikatauluista kiinni.

Vierailija
14/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ensisijaisesti: älä myöhästy. Se on todella epäkohteliasta ja osoittaa, ettet arvosta toista ihmistä ja hänen aikaansa ollenkaan. Jos kuitenkin olosuhteiden pakosta syystä tai toisesta myöhästyt, ilmoita asiasta välittömästi, kun tajuat myöhästyväsi ja anna realistinen aika-arvio siitä, koska olet paikalla, jotta toinen tietää, kannattaako jäädä seisomaan paikalleen vai voiko käydä kaikessa rauhassa vaikka kahvilla.

Myöhästely on epäkohteliasta, mutta vain ainostaan Suomessa ja muualla pohjoismaissa joissa noudatetaan insinöörimäistä täsmällisyyttä. Sen sijaan Keski-Euroopassa ja varsinkin Etelä-Euroopassa myöhästely on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. En muista oliko juuri Espanjassa vai missä, jossa 5 minuutin myöhästymisen sanottiin olevan jopa kohteliaisuus. Muualla Euroopassa ihmetellä samoin Suomalaisten täsmällisyyttä ja tiukkapipoisuutta. Heidän mukaansa täsmälliset suomalaiset eivät osaa relata ja ottaa rennosti, mikä näkyy korkeana stressinä ja masennuksena.

Vierailija
15/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ystäväporukka, joista yksi oli aina 30-45 min myöhässä. Aikaa ennen whatsapp-ryhmiä kerroin hänelle aina, että tavataankin puoli tuntia aiemmin kuin oikeasti tavattiin. Sitten oli enää 10 min myöhässä. Koskaan ei oikein selvinnyt, miksi aina ennen tapaamisia pitää jäädä jotain töttöröimään johonkin.

Vierailija
16/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma paras kaveri oppi tulemaan myöhässä itsekin. Nykyään odotan häntä viisi minuuttia ja toimii hyvin :D Ennen hän tuli aina erätuajassa joka maksumoi odotusajan. Helppo laskea koska olen aina sen 10-15 myöhässä. Eli täsmällinen siltä osin.

Vierailija
17/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä uutisia myöhästelijöille! Ihmiset, jotka ovat aina myöhässä, elävät pidempään.

Vihaatko ihmisiä, jotka ovat aina myöhässä? Heitä kannattaisikin ehkä ihailla nuhtelemisen sijaan! Myöhästelijät nimittäin omaavat useita hyviä ominaisuuksia, joiden vuoksi he voivat elää muita pidempään, kertoo Svenska Dagbladet.

Myöhästelevät ihmiset ovat usein yltiöoptimisteja ajankäyttönsä suhteen. Vaikka myöhästelijöiden sietäminen on ärsyttävää, heiltä voisi oppia jotakin: myöhästyjät nimittäin saattavat elää muita pidempään.

Myöhästelijöiden sydänsairauksien riski on vähäisempi.

Diana Delonzorin myöhästymistä käsittelevässä kirjassa Delonzor kuvaa myöhästelijöitä optimistisiksi ihmisiksi, jotka stressaavat vähemmän. Myöhästelevät ihmiset ovat usein yltiöoptimisteja ajankäyttönsä suhteen ja aliarvioivat esimerkiksi paikasta A paikkaan B siirtymiseen kuluvan ajan.

Stressittömyydellä tunnetusti on useita terveyshyötyjä. Esimerkiksi International Journal of Clinical and Health Psychology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan myöhästelijöiden sydänsairauksien riski on vähäisempi. Stressi voi aiheuttaa myös esimerkiksi päänsärkyä, painonnousua ja -laskua, aknea sekä hiustenlähtöä.

Myöhästelijä saattaa myös joutua ratkaisemaan (myöhästymisenkin aiheuttamia) ongelmia epätavanomaisilla tavoilla. Esimerkiksi lähestyvä deadline saa ihmisen toimimaan nopeammin. Luova ajattelu ja suuremman kokonaiskuvan näkeminen tuottavat nekin menestystä elämässä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hyvia-uutisia-myohastelijoille-ihmi…

Vierailija
18/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Kerran sovittiin kaveri kanssa että nähdään kahden maissa, odottelin kymmenen minuuttia eikä ketään mäkynyt. Vasta viimein 14.01 suvaitsi saapua paikalle. Sanoin vain moikka ja painelin takaisin kotia. Minulle riitti.

Vierailija
19/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet vauvapalstalle uuden aloituksen, älä pliis käytä iltapäivälehtimäistä otsikointia, jossa jutun pointti ei ole otsikossa vaan vasta klikkauksen takana.

Vierailija
20/29 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarkkaillut yhtä, aina ja joka paikasta myöhästelevää kaveriani. Vaikka olisi kuinka kiire tahansa, niin aina yhden tai kaksi puhelua ehtii puhua ja pari viestiä lähettää. En tunne ketään toista, joka jaksaa jaaritella puhelimessa kevyesti tunnin, lisäksi hänellä tavarat tuntuvat olevan aina hukassa. 

Ajanhallinta on täysin hukassa. Asuu miehensä kanssa kahdestaan, joten ei voi lapsiakaan syyttää myöhästelystä. Olen monta kertaa miettynyt, millaista hänen työpaikallaan on. Vaikea uskoa, että tämä tyyppi muuttuisi työpaikalla täsmälliseksi.