Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa teiniä kesätöiden hankinnassa

Vierailija
14.01.2019 |

Teinillä on yläasteaika ollut hankalaa; ahdistusta ja masennusoireilua, itseluottamus on vähäinen. Nyt kuitenkin vähän haaveilee kesätöistä ja oman rahan tienaamisesta, ja se varmasti tekisi hänelle hyvää. Ongelmana on vaan, että mistä hakea? Itse on niin epävarma, ettei lähde vain kyselemään, kun ehdotin noita "Tutustu työelämään ja tienaa"-hommia. Lisäksi asiakaspalvelutehtäviä jännittää selvästi, eikä ne ehkä hänen vahvinta alaa juuri nyt olisikaan.
Miten tällaiset hieman sosiaalisesti epävarmat, mutta aivan tavalliset nuoret saisi kesätöihin? Tuttuja ei oikein ole sellaisissa töissä, mitä kautta löytyisi. Onko muuten vinkkejä esim. johonkin tehdastyöhön tai johonkin tehtäviin, joissa ei tarvitse olla iloinen, sanavalmis, pirteä ja rohkea esiintymään?
Onko kenelläkään ollut vastaavaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, ja täyttää kesällä 16v!

Vierailija
2/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta yritys ja palkkaa teinisi itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikanpoiminta tai mainostenjako? Kumpikin on pahasti alipalkattua paskaduunia, joten teinilläsi on realistiset mahdollisuudet päästä niihin. Kelvollisiin töihin on turha hakea ilman suhteita, jos on sosiaalisesti rajoittunut alaikäinen jolla ei ole mitään erityistä osaamista tarjottavana.

Vierailija
5/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuon ikäisenä alkoholisoitunut narkkarin alku ja pääsin silti lehdenjakajaksi.

Vierailija
6/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositellen kirjoitti:

Mä olin tuon ikäisenä alkoholisoitunut narkkarin alku ja pääsin silti lehdenjakajaksi.

Alaikäinen ei voi työskennellä lehdenjakajana, koska laki kieltää heitä työskentelemästä yöaikaan.

Vierailija
7/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkaan, että ravintoloihin tiskaamaan ja blokkaamaan, apukokin hommat, jos yhtään keittiö on tuttu paikka.

Pkseudulla mieluusti palkkaavat 16 vuotta täyttäneitä kesällä. Eikä aina tarvii olla niin sanavalmis ja iloinenkaan tapaus noilla paikoilla. Kunhan ymmärtää ohjeet ja pystyy niiden mukaan toimimaan tahdissa.

Vierailija
8/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat/kaupungit ottavat paljon kesäapuja joten ehkä ainakin sinne laittaisin hakemuksen. 

9/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositellen kirjoitti:

Alaikäinen ei voi työskennellä lehdenjakajana, koska laki kieltää heitä työskentelemästä yöaikaan.

Ilmaisjakelua pääsee kyllä jakamaan, mainoksia ja paikallislehtiä. Meidän penskat jakoi niitä. Internetissä täyttivät lomakkeen ja sitten ilmesty kasa lehtiä meidän oven viereen sekä jakelukartta. Puhelimella tehtiin raportit jakelun jälkeen.

Vierailija
10/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paikkakuntaa ollut mainittu, mutta rohkenen sanoa: Fazer. Tänään juuri vilkuilin, että hakivat Vantaalle kesäduunareita mollin sivuilla. Myös entinen Barona, kolmioleipiä tekemään.. Lentokonesiivoukseenkin oli hakuja päällä.

Että mitä teilläpäin tehtaita tms on, niin firman sivuilla varmaan on kaavakkeita. tai laittaa sähköpostia.

Yksi on kesällä 16 vuotiaita työllistävät festarit. Niistä ei välttämättä palkkaa saa, mutta ainakin siinä pääsee hommiin ja saa rannekkeet ja sapuskat.

Vierailija
11/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinillä on yläasteaika ollut hankalaa; ahdistusta ja masennusoireilua, itseluottamus on vähäinen. Nyt kuitenkin vähän haaveilee kesätöistä ja oman rahan tienaamisesta, ja se varmasti tekisi hänelle hyvää. Ongelmana on vaan, että mistä hakea? Itse on niin epävarma, ettei lähde vain kyselemään, kun ehdotin noita "Tutustu työelämään ja tienaa"-hommia. Lisäksi asiakaspalvelutehtäviä jännittää selvästi, eikä ne ehkä hänen vahvinta alaa juuri nyt olisikaan.

Miten tällaiset hieman sosiaalisesti epävarmat, mutta aivan tavalliset nuoret saisi kesätöihin? Tuttuja ei oikein ole sellaisissa töissä, mitä kautta löytyisi. Onko muuten vinkkejä esim. johonkin tehdastyöhön tai johonkin tehtäviin, joissa ei tarvitse olla iloinen, sanavalmis, pirteä ja rohkea esiintymään?

Onko kenelläkään ollut vastaavaa?

Rohkaise teiniä hakemaan. Useaan paikkaan voi tehdä netissä hakemuksen ja jos hyvin käy, kutsutaan haastatteluun. Tehkää yhdessä hakemuksia ja miettikää teinin vahvuuksia ja mielenkiinnonkohteita. Ei kukaan varmasti mielellään soittele tai mene käymään firmoissa. En minä ainakaan mutta pakko se on tehdä jossain vaiheessa kumminkin. Tsemppiä!

Vierailija
12/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin sosiaalisesti epävarma teini ja sain ihan kaupungilta kesätöitä ton ikäisenä päiväkodista hoitoavustajana ja sitten seuraavana kesänä pääsin palvelutaloon. Ja hei, vaikka se jännittää varmasti kovasti niin kyllä muutaman päivän jälkeen se homma alkaa sujua ja ensimmäiset päivät on aina se hankalin. Rohkaise vaan sitä hakemaan useampaan paikkaan. Onneksi aika paljon netissä nykyään niitä hakemuksia tehdään eikä tarvi paikan päälle mennä kyselemään.

Vierailija
13/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini voi tehdä käsitöitä, askarrella kortteja tms. ja myydä niitä netissä ja ovelta ovelle kiertämällä.

Vierailija
14/15 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin sosiaalisesti epävarma teini ja sain ihan kaupungilta kesätöitä ton ikäisenä päiväkodista hoitoavustajana ja sitten seuraavana kesänä pääsin palvelutaloon. Ja hei, vaikka se jännittää varmasti kovasti niin kyllä muutaman päivän jälkeen se homma alkaa sujua ja ensimmäiset päivät on aina se hankalin. Rohkaise vaan sitä hakemaan useampaan paikkaan. Onneksi aika paljon netissä nykyään niitä hakemuksia tehdään eikä tarvi paikan päälle mennä kyselemään.

Tämä! Ne ekat päivät uudessa paikassa on aikuisellekin melkoista härdelliä. Kaikki työelämässä olemme sen kokeneet. Toki ainahan on niitä, jotka klaaraa asian kuin asian, mutta suurimmalle osalle ne ekat päivät on aika kaaosta.

Rohkeasti vaan itse, aina voi tukena olla.

Vierailija
15/15 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikan poiminta, kaupungille/kunnalle nurmikon leikkuuseen (päältäajettavaan leikkuriin tarvii vissiin nykyään mopokorttia siirtoajoja varten?), kauppaan hyllyttämään tavaraa, seurakunnalle/kunnalle istuttamaan kukkia, siivoamaan rappuja tms kaupungin/kunnan kohteita... onhan näitä kun alkaa etsimään, hieman keväämmällähän ne paikat avautuvat sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi