Valaisimen pistokkeen vaihtaminen
Vaihdan juuri valaisimen pistoketta. Valaisimessa on kolme piuhaa ja merkinnät N, P1 ja P2.
Uudessa pistokkeessa on merkinnät N ja maadoitus. Laitan varmaankin N ja N mutta meneekö P1 vai P2 maadoitusmerkintään?
Kommentit (12)
Annan saman ohjeen kuin vaimolle. Kaikki mitä sun tarvii tietää sähköstä: ÄLÄ KOSKE!
0/5 sellaista pistoketta ei olekaan jossa olisi vain neutraali ja maa.
Vierailija kirjoitti:
0/5 sellaista pistoketta ei olekaan jossa olisi vain neutraali ja maa.
On siinä se kolmaskin mutta ilman merkintää.
Miksi sinä sitä pistoketta olet vaihtamassa? Kruunuvalaisin ilman maadoitusta pitäisi saada maadoitettuun kattopistokkeeseen?
Jospa kuiteskin googletaisit ainakin pari muuta sivustoa kuin vauvan ja ehkä kuitenkin sen jälkeen pyytäisit jotain osaavaa tuon tekemään.....
Pistokkeita ei saa vaihtaa itse. Soita sähkömies paikalle. Naisiahan tuolla alalla ei onneksi ole.
Muutin. Valaisimen pistokkeessa on siis 3 urosta. Katossa olevassa pistokkeessa on 1 uros ja 2 naarasta. Siksi olen vaihtamassa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin. Valaisimen pistokkeessa on siis 3 urosta. Katossa olevassa pistokkeessa on 1 uros ja 2 naarasta. Siksi olen vaihtamassa.
Siinä on kruunuvalaisin jonka on voinut sytyttää kahdessa osassa jos seinässä kaksiosainen kytkin. Nyt uudessa asunnossa sinulla on katon pistokkeen perusteella vain yksi kytkin.
Eli tässä tapauksessa kytke vanhan pistokkeen N uuden N kuten olitkin jo ajatellut, ja ne molemmat P1 ja P2 siihen "merkitsemättömään" eli vaihejohtimeen uudessa pistokkeessa. Maajohtimeen uudessa ei tule mitään, kruunupistokkeella varustetuissa valaisimissa ei ole maadoitusta. Valaisin on todennäköisesti kaksoiseristetty tässä tapauksessa.
Jos on keltaviherraitainen johto niin laita se siihen maaliittimeen, muuten ei mitään siihen jos sen väristä johtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Pistokkeita ei saa vaihtaa itse. Soita sähkömies paikalle. Naisiahan tuolla alalla ei onneksi ole.
Itseasiassa sen valaisimen pistokkeen saa vaihtaa itse. Katossa olevaa valaisinpistorasiaa ei periaatteessa saa mutta aika moni niitäkin itse rassaa.
Joo laita vain toinen noista siihen maadutukseen, katkaisijasta virta päälle ha sitten otat kiinni valaisimen metalli osasta niin pääset tutustumaan jumalaan lähemmin.