Minkä ikäisenä mammografia
käynnit tulisi aloittaa? Minulle on lääkärit suositelleet 40v eteenpäin 2v vuoden välein. Onko muille sanottu näin?
Kommentit (34)
Mä menossa keskiviikkona mammografiaan ja olen 30-v, syy että löysin patin rinnasta ja mulla implantit - kyseenalaistin hieman mammografian tarvetta, mutta mulle sanottiin suoraan että yli 30-vuotiaat laitetaan automaattisesti mammoon, sekä myös nuoremmat jos on implantit. Kävin tosin julkisella puolella.
Suosittelevatko lääkärit saneluissaan mammografiaa jatkossa 2v välein? Saako niin tehdä ilman syytä, siis vain kontrolli mielessä?
Olen 43, eikä minulle ole koskaan suositeltu mammografiaa...!
Täytyykin varata huomenna aika.
46-vuotiaana kävin koska oli patti rinnassa. seraavan kerran rutiinikutsulla 50v ja sen jälkeen 5:n vuoden välein. Näillä mennään siitä huolimatta, että patti on edelleen, ohutneulanäyte otettiin ja rinnoissa muutenkin runsaasti kystia.
Minulla todettiin rintasyöpä vasta ultrassa, mammografiassa näkyi vain se sama tiivistymä, joka oli ollut siinä jo kymmenen vuotta sitten. Eli menisin ultraan mielummin.
Kävin ihan oman mielenrauhani vuoksi kesällä ja siinä jo suositeltiin jatkossa 2v välein käymään.
Implanttien kanssa mammografiaan? Selittäkää joku, en ymmärrä. Eikö ne poksahda?
Vierailija kirjoitti:
Implanttien kanssa mammografiaan? Selittäkää joku, en ymmärrä. Eikö ne poksahda?
Se on täysin mahdollista. Ei ole nimittäin mikään kevyt prässi mihin rinta laitetaan. Itse melkein huusin tuskasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ongelmia sinulla on ymmärtämisen kanssa? Voisitko miettiä järkevästi, miksi kuvittelet implanttien poksahtavan mammografiasta? Eikö olisi kaikkien kannalta järkevämpää valmistaa tuote joka kestää normaalin, siihen kohdistuvan toimenpiteen?
Silikonin kanssa ei puristeta yhtä lujaa kuin normaalia rintakudosta. Silikoni myös peittää rintakudosta ja mahdollisesti myös syöpäkasvaimen. Eli sen riskin ottaa, kun silikonit laittaa. Tietyn tyyppiset implantit altistavat myös harvinaiselle lymfoomalle. Eli ehdoton nou nou kaikille pelkästään kosmeettisille implanteille täältä.
Ruotsissa joukkoseulonnat kait aloitetaan jo 40v. Näin sanoi radiologi minulle.