Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako minun ottaa koiraa tulevaisuudessa?

Vierailija
14.01.2019 |

Haluaisin ottaa koiranpennun lähitulevaisuudessa. Minulla oli 4vuotta sitten koiranpentu, se oli labbis/sakemanni sekoitus. Enemmän sakemannia. Siitä kasvoi tosi agressiivinen pieniä eläimiä kohtaan, eikä välittänyt hyökätessään vaikka ihminen oli lähellä. Kerran hyökkäsi kaverini pienen koiran päälle ja väliin mennessäni näykkäsi minua käteen aika pahasti. Kävin koiran kanssa kouluttajalla puolivuotta eikä koira muuttunut silti. Päätettiin perheeni kanssa viedä koira piikille ettei satu isompia vahinkoja kun meille oli tulossa vauva.
Kun vauva syntyi ja oli vuoden ikäinen otimme taas koiran, tälläkertaa halusin auttaa jotain vanhempaa koiraa. Noh tämä koira oli ollut kierrossa koko elämänsä ja oli jo 6vuotias. Syy kiertoon selvisi. Koirasta ei saanut sisäsiistiä millään. Syy selvisi siihenkin: sillä oli kasvain muistaakseni suolistossa jonka takia ripuloi ja pissi alleen usein. Tämä koira ei kerennyt olla siis kauaa kun eläinlääkärin kanssa päätettiin päästää hänet tuskistaan. Leikkaus ei olisi luultavammin kuulemma onnistunut kun kasvainta ei oltu huomattu ajoissa.
Päätin tämän jälkeen etten ota enää koiraa. Menettäminen tuntuu pahalta ja vastoinkäymisten jälkeen tuntuu että olen huono omistaja kun mikään ei ole mennyt hyvin. Vaikka molempien kanssa tein kaikkeni ja käytin lääkärillä ja hoidin aina niin hyvin kuin vain voi. Laadukkaat ruoat ja pidin perheenjäsenenä.
Nyt kuitenkin olen miettinyt jos ottaisin puhdasrotuisen pennun, hyvältä kasvattajalta. Ja joku "helppo" pieni rotu.
Minun lapsuudessa meillä oli puhdasrotuisia pystykorvia ja ne oli ihania luonteeltaan, terveitä ja aina kaikki meni hyvin.

Vanhempani, mieheni ja kaverini kuitenkin sanoo ettei ole järkeä "taas ottaa koiraa ja sitten viedä piikille"
Loukkaannuin kun kaikki ovat sitä mieltä. Ihan kuin olisin huvinvuoksi ne koirat vienyt piikille. En todellakaan.
Mitä mieltä te olette, kannattaako asiaa harkita vai olenko loppuelämän ilman koirakaveria koska kahdesti jo kävi noin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan ei tosiaan kannata ottaa rescue-koiraa tai kodinvaihtajaa, ja muutenkin harkita rotu tarkkaan. Joku "helppo" koirarotu, joka haluaa lähtökohtaisesti miellyttää ihmistä ja olla yhteistyössä, suht pieni ja seurakoirarotu tms. Ja sinun pitää tietenkin perehtyä koiran kasvattamiseen tavoille tarkoin ja huolehtia, että koiralle on aikaa! Koiranpennun kasvatus vaatii paljon aikaa. Aiemmin otit koiran kun vauvasi oli puoli vuotta, ei kuulosta lainkaan järkevältä ajankohdalta, nyt kannattaa tosiaan ajoittaa mahdollinen koirantulo fiksusti ja muutenkin perehtyä asiaan huolella! Rotukoiran ottaminen hyvältä kasvattajalta kuulostaa fiksulta. Kasvattajalta voi joutua odottamaan sopivaa koiranpentua parikin vuotta, mikä voi olla hyväkin asia. 

Vierailija
2/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan olennaista on perehtyä kunnolla eri rotuihin ja miettiä tarkkaan, millainen koira omaan perheeseen ja omille taidoille sopii. Koiraa ei kannataa tuosta vaan ottaa ilman että ymmärtää, mitä koira tarvitsee ja mitä haluaa itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä koiraa ollenkaan!

Vierailija
4/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele lemmikeitä kenellekään koska ne loppupeleissä kuormittavat maapalloa. Jos kuitenkin koiran otat niin oma kokemukseni jackrusselin terriereistä on postitiivinen. Älykäs ja reipas koira, ainakin vanhempieni koira osaa leikkiä hellästi tuttujen sekä vieraiden lapsien kanssa. Miinuspuolena on pikkueläinten tappovietti ja räksyttäminen. Lapsiperheisiin koira kannattaa hankkia pentuna kasvattajalta

Vierailija
5/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ajattelinkin että tälläkertaa harkitsisin rodun huolella ja kävisin kasvattajalla tutustumassa rotuun ajoissa ym. Aiemminkin minulla on ollut aikaa ja rahaa, ja kävin siellä kouluttajallakin että en ihan tuosta vaan heittänyt koiraa pois kun ei omat taidot riittäneet. Mutta en miettinyt rotujen luonteita ja juuri niinkuin joku sanoi en miettinyt millainen sopii juuri meille. Toisen koiran kohdalla minä olin ensimmäinem joka käytti koiran ell tutkimuksissa jolloin huomattiin se kasvain. Rakastan koiria todella ja haluaisin sellaisen perheeseemme. Enkä tarvitse sitä nyt heti, vaan olisin valmis tutustumaan rotuun ja kasvattajaan ensin kunnolla ennen hankkimista.

Ap

Vierailija
6/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ja ei.

Vierailija
7/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi selvännäkijät on toisissa ketjuissa, kysy sieltä

Vierailija
8/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivoi. :(

suosittelen ite rauhallisia rotuja... mieluiten rauhallinen ja pieni koira, koska ne ei tarvii liikuntaa paljoa.

mut esim kultanen noutaja on tosi ihana rotu, meillä oli sellanen ku olin lapsia, mut se on iso koira ja isot koirat oikeesti tarviis sitä liikuntaa.. tietty riippuu myös yksilöstä..

suosittelen silee ja pitkäkarvasta mäyräkoiraa omalla kokemuksella. tosi kiltti ja rauhallinen ihmisrakas rotu. :) eikä tarvii liikuntaakaan paljoa. siis jos helppoa ettii. :DDD

en suosittele terriereita... ne on tosi energisiä ja saattaa haukkua paljon.. vaikka onki söpöjä. paitsi ehkä aktiviiseen lapsiperheeseen jossa monta ulkoiluttajaa ja seuraa. :DD

Vierailija
9/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voit ottaa koiran, mutta kannattaa harkita rotu tarkkaan ja ottaa se hyvältä kasvattajalta, joka on kiinnostunut koiriensa terveydestä, luonteesta ja siitä, minne pentu päätyy. Jos kasvattaja ei halua tietää perheestäsi ja tilanteestasi mitään (tai korkeintaan, pystytkö maksamaan kerralla) niin älä ota tällaiselta kasvattajalta koiraa. Kysele myös itse aktiivisesti vanhempien ja vanhempien täyssisarusten luonteista.

Joku pienehkö tai keskikokoinen seurakoira tai paimenkoira voisi olla sopiva. Käy näyttelyissä ja kysele kiinnostavien koirien kasvattajilta/ omistajilta koiristaan. Seurakoirat eivät yleensä vaadi mahdottomasti aktiviteettia (toki niistäkin saa innokkaita lenkki- ja harrastuskavereita, kunhan pienenä totuttaa) ja paimenkoirat ovat yleensä yhteistyökykyisiä, eli helpohkoja kouluttaa ja motivoida yhteistyöhön ihmisen kanssa.

Jackrusselinterrieriä en suosittelisi aloittelijalle koiraksi, koska rotu yleisesti ottaen on itsenäinen ja haastavahko kouluttaa (kuten suurin osa terriereistä) ja hyvin energinen, eli sen kanssa tulisi aktiivisesti harrastaa jotakin.

Vierailija
10/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele kaikkia seurakoiriakaan, jos ettii todella helppoa rotua... esim noi havannaise, coton de tulear yms, ne on aktiivisia koiria ja tarvii koko ajan tekemistä....

yhden havannaisen tiiän, se on tosi söpö koira, tosi aktiivinen ja kiltti....

mut ite tykkään mäyräkoirast, silee ja pitkäkarvanen, koska on niin rauhallinen, eikä edes viihdy pitkillä lenkeillä vaan haluaa kotiin. :DDDDD ei hauku koskaan

Vierailija
11/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille asiallisista vastauksista. :) Me ollaan aktiivisia ulkona liikkujia perheeni kanssa. Eli liikunnan tarve ei haittaa. Mutta luonteeltaan saisi olla ihmisläheinen ja miellyttämishaluinen seurakoira. Ei metsästys viettiä tms. Ja juurikin pieni tai keskikokoinen.

Alan nyt kuitenkin ensin puhumaan vielä perheelleni ja sitten jos mies suostuu, aletaan miettimään/lukemaan roduista ja sitten soittelemaan kasvattajille. Tälläkertaa teen alusta asti kaiken huolella.

Ap

Vierailija
12/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/13 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paimenkoira ei ole välttämättä paras valinta, sillä aktiivisina koirina monet roduista tarvitsevat paljon aivotyötä, pelkkä liikunta ei riitä. Mutta on siinäkin roturyhmässä perhekoiraksi sopivia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi