Mitä ruoaksi tänään nirsolle taaperolle?
Hänelle ei maistu mm. peruna, bataatti, kana, jauheliha, porkkana, sipuli, kala jne.
Söisi vain makaroonia ja raejuustoa, mutta kyllähän sitä muutakin täytyy olla.
Kommentit (35)
Pinaattikeittoa ja kanamuna. Maistuu satavarmasti taaperolle, ainakin meidän!
Makaroonia ja sekaan vähän broilerijauhelihaa (on pehmeämpää) ja raejuustoa. Jälkkäriksi vesimelonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta kuin yrittää tarjota noita ruokia ja jos ei kelpaa, pois pöydästä. Kerran tai kaksi voit antaa tulla takaisin josko kelpaisi, mutta jos ei vieläkään, sitten kokonaan pois. Seuraavalla ruokailulla samalla tapaa. Seuraavana päivänä varmasti kelpaa, jos kyse ei ole mistään vakavasta/aisiyliherkkyydestä/allergiasta. Kunhan aamulla ja illalla saa puuroa, ei joudu ihan kokonaan ilman ruokaa olemaan.
Minulla on uhmaikäinen lapsi, joka ei oikein koskaan ole ollut nirso. On aina halunnut maistaa kaikkea ruokaa, tulistakin. Ainoa mitä ei halua maistaa, on kaikenlaiset makeiset. Keitetystä kananmunasta ei kauheasti pidä, taitaa johtua koostumuksesta, mutta itse olin lapsena samanlainen, kun keitetty kananmuna oli "niljakasta". Kurkku on toinen, josta ei pitänyt ja yritti aina välttää syömästä niitä, mutta nykyään syö niitäkin.
Siinäkin on samanlainen kuin minä olin, että ei tykkää klönteistä sileässä ruoassa. Itse lapsena oksensin, jos jossain sileässä ruoassa oli klönttejä, en voi vieläkään syödä esim. jogurttia, jossa on kappaleita seassa.
Minulle oli lapsena aina ruokailu kauhea mörkö, joten en pakota lasta syömään jotain josta ei ihan oikeasti pidä, mutta kaikkea pitää maistaa ja vasta sitten voi olla syömättä, jos ei ihan oikeasti pidä. Reippaasti silti aina lapsi kaikkea on maistanut ihan käskemättäkin.
Sä olet varmaan tosi hyvä ottamaan suihin jos jogurtin "sattumatkin" saavat oksureaktion aikaan..? :D
-ohis
onko sun spermassa paloja ja klönttejä? -ohis
Mä olen nainen :D Mutta jos jogurtin hedelmäpalakin jo oksettaa niin veikkaan ettei tämä daami hirveästi esim. niele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta kuin yrittää tarjota noita ruokia ja jos ei kelpaa, pois pöydästä. Kerran tai kaksi voit antaa tulla takaisin josko kelpaisi, mutta jos ei vieläkään, sitten kokonaan pois. Seuraavalla ruokailulla samalla tapaa. Seuraavana päivänä varmasti kelpaa, jos kyse ei ole mistään vakavasta/aisiyliherkkyydestä/allergiasta. Kunhan aamulla ja illalla saa puuroa, ei joudu ihan kokonaan ilman ruokaa olemaan.
Minulla on uhmaikäinen lapsi, joka ei oikein koskaan ole ollut nirso. On aina halunnut maistaa kaikkea ruokaa, tulistakin. Ainoa mitä ei halua maistaa, on kaikenlaiset makeiset. Keitetystä kananmunasta ei kauheasti pidä, taitaa johtua koostumuksesta, mutta itse olin lapsena samanlainen, kun keitetty kananmuna oli "niljakasta". Kurkku on toinen, josta ei pitänyt ja yritti aina välttää syömästä niitä, mutta nykyään syö niitäkin.
Siinäkin on samanlainen kuin minä olin, että ei tykkää klönteistä sileässä ruoassa. Itse lapsena oksensin, jos jossain sileässä ruoassa oli klönttejä, en voi vieläkään syödä esim. jogurttia, jossa on kappaleita seassa.
Minulle oli lapsena aina ruokailu kauhea mörkö, joten en pakota lasta syömään jotain josta ei ihan oikeasti pidä, mutta kaikkea pitää maistaa ja vasta sitten voi olla syömättä, jos ei ihan oikeasti pidä. Reippaasti silti aina lapsi kaikkea on maistanut ihan käskemättäkin.
Sä olet varmaan tosi hyvä ottamaan suihin jos jogurtin "sattumatkin" saavat oksureaktion aikaan..? :D
-ohis
Mä olen nainen :D Mutta jos jogurtin hedelmäpalakin jo oksettaa niin veikkaan ettei tämä daami hirveästi esim. niele.
Ja tää kiinnostaa sua koska..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Ja tää kiinnostaa sua koska..?
Koska mulla on semmoinen teoria että huono vaniljaseksi on se, joka ajaa lopulta parisuhteen kriisiin.
Tää keskustelu liittyy lapsen ruokailuun.
Taaperoilla on noita nirsoiluvaiheita. Laita sitä mistä tykkää ja lisäksi aina välillä noita mitä nirsoilee. Älä tuomita, vaan laitat vaan tarjolle ja syö mitä syö. Vinkkejä: kalapuikot, kana/lihapullat (usein lapsille maistuu tässä muodossa paremmin kuin esim. jauhelihakastikkeena), raejuustopannari, munakkaat, pinaatti- ja porkkanalätyt jne. Eli kokeilemaan vaan erilaisia ruokia mutta niin että "vakkariruokaa" on myös usein tarjolla.
Jos lapsi ei ole alusta asti ollut nirso, niin kyllä se ohi menee kun ei tee numero asiasta.
Ollaan otettu lapset ihan vauvasta lähtien mukaan lauantaibrunssille. Siellä ovat saaneet kokeilla erilaisia ruokalajeja ystävien lasten kanssa. Kaikkiruokaisia heistä on tullut. Kolmevuotiaskin halusi lauantaina blinin päälle skagenröraa ja mätiä. En muista, että olisi koskaan sanottu, etten halua syödä sitä tai tätä.
Huomaa kyllä, että osalla kirjoittajista ei ole mitään käsitystä aistiyliherkästä lapsesta. Yksikin kirjoittaja neuvoi vähitellen ujuttamaan ruokaan salaa pieniä määriä uusia makuja. Ei olisi toiminut omalla lapsellani, joka "maistoi" senkin, minkä merkkisistä kaurahiutaleista kaurapuuro oli tehty. Kaurapuuro kyllä maistui lapselle, kunhan se oli tehty oikeista kaurahiutaleista.
Se on sitten toinen juttu, onko ap:n lapsi aistiyliherkkä vai vain tavallinen nirsoilija.
Vierailija kirjoitti:
Taaperoilla on noita nirsoiluvaiheita. Laita sitä mistä tykkää ja lisäksi aina välillä noita mitä nirsoilee. Älä tuomita, vaan laitat vaan tarjolle ja syö mitä syö. Vinkkejä: kalapuikot, kana/lihapullat (usein lapsille maistuu tässä muodossa paremmin kuin esim. jauhelihakastikkeena), raejuustopannari, munakkaat, pinaatti- ja porkkanalätyt jne. Eli kokeilemaan vaan erilaisia ruokia mutta niin että "vakkariruokaa" on myös usein tarjolla.
Jos lapsi ei ole alusta asti ollut nirso, niin kyllä se ohi menee kun ei tee numero asiasta.
Siis älä tuputa, piti kirjoittaa
Jos syöt jotain normaalia kotiruokaa itse, niin annat sitä samaa lapselle. Jos ei kelpaa, niin on syömättä. Ei se nälkään kuole.
Terv. Äiti ja 9-kuinen, jolle hyvin kelpasi kaurakermalla höystetty kanapasta ja avokado lisukkeeksi.
Meillä käy usein nirsoja lapsia muutamia päiviä lomailemassa ja kaikki ovat jonkin ajan kuluttua syöneet ihan samaa kuin muutkin. Olen huomannut, että usein ennakkoluulot tulevat vanhemmilta, jotka itse suhtautuvat epäillen ruokiin. Aloita totuttaminen nyt. 5v jälkeen lapsen ruokapompottelutaidot ovat jo ehtineet kehittyä pitkälle ja pois oppiminen on paljon vaikeampaa.
Kokeile kattaa seuraavalle aterialle teille kaikille valmiit annokset: pieni lautasellinen isoksi pilkottuja (keitettyjä) kasviksia, toiselle lautaselle/kulhoon keitettyä perunaa puolikkaina tms, eri kippoon kurkkutikkuja ym, wokvihanneksia tai ihan mitä ikinä kaapista löytyy. Jälkkärilautaselle pilkottuja hedelmiä, marjoja jne. Kata pöytä nätiksi, sytytä kynttilä, esittele lapselle nopeasti ruoat esim. "tässä pikkulautasella on kananpaloja, tässä sinisessä kupissa on herneitä, tässä kupissa on paprikasuikaleita ja leipätikkuja, ja tässä jälkkäriksi mukillinen kiisseliä". Syökää jokainen aluksi päivä tai kaksi kaikki pääruuat käsin. Älä kiinnitä lapseen kummempaa huomiota vaan keskustele iloisesti puolison kanssa ja kehu omaa ruokaasi kuinka hyvää kaikki on. Lapsi todennäköisesti hämmentyy tästä sen verran, että saattaa maistella jotain tai sitten ei. Ruokailun päätyttyä syömättä jättämistä ei kommentoida mitenkään. Seuraavalla aterialla kata pöytä samalla tavalla mutta laita jotain lusikkaruokia pienehköihin kippoihin, esim. muusia ja lihapullia, salaatti omaansa, raaste omaansa, jälkkäriksi vaikka jugurttia ja marjoja. Lasta useimmiten kiinnostaa eri kippojen sisältö.
Ylipäänsä ei kannata jumittaa pariin ruokalajiin, vaan tarjota joka päivä uusia asioita. Näin maistaminen pääsee alkuun ja lapsi syö lopulta huomaamattaan vähän kaikkea. Muutaman kuukauden päästä kippoja voi alkaa vähiteelen vähentää ja kaiken voi tarjoilla samalta lautaselta. Yleinen ilmapiiri on tärkeä. Kitinällä ja sotkemisella ym ei saa mitään huomiota, siis vaikka lapsi hieroisi parsakaalia mössöksi pöytään ei kannata reagoida. Jos lapsi kokeilee lopulta oksentamista tahallaan, sotku siivotaan, annetaan uusi annos ja jatketaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Näin ei jää mielikuvaa, että sillä tavalla onnistuisi pelästyttämään aikuiset ja saisi taas hallita tilannetta. Tämä kipporuokailu on toiminut aistiyliherkilläkin lapsilla, ainoa ero on että joskus ruoka täytyy pilkkoa pieneksi silpuksi mutta muuten 99% tottuu syömään kaikkea kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat juuri noita ensiksi listaamiasi koska kuten itse sanot, täytyyhän muutakin olla.
Lapsi on nirso koska mahdollistat sen. Ja jos nyt jo annat niitä mistä tykkää, ruokit vain nirsoutta.Ei se kyllä ihan näin mene. Joo, siinä 1,5–2-vuotiaana kaikilla on vaihe, jolloin nirsoillaan. Se on luonnollista, kuuluu kehitykseen ja sen tarkoituksena on estää elinpiiriään laajentavaa lasta pistämästä suuhunsa myrkyllisiä asioita. Mutta sitten on olemassa oikeasti nirsoja lapsia. Yleensä nämä nirsoilut johtuvat aistiyliherkkyydestä. Minun lapsillani ei tällaista onneksi ole, mutta esim. veljeni nuorempi lapsi on todella valikoiva. He ovat käyttäneet lasta jopa erikoislääkärillä asiasta, ja lääkäri sanoi, että kaikki (myös ruokien laatu, joita lapsi suostuu syömään) viittaa siihen, että lapsella on aistiyliherkkyyttä.
Nyt jos taapero on aiemmin syönyt monipuolisemmin, pitää vain sitkeästi tarjota pieniä määriä muitakin ruokia. Kyllä ne jossain vaiheessa alkavat taas maistua. Pakottaa ei voi. Jos lapsi on aina ollut valikoiva, en osaa neuvoa. Varmasti parempi ottaa vastaan neuvoja sellaisilta vanhemmilta, joilla on asiasta kokemusta..
Ei ole mitään vaihetta. Perhe kun syö yhdessä joka päivä kotiruokaa itsetehtyä, niin taapero oppii kaikkiruokaiseksi. Ei anneta vaihtoehtoja eikä vatsan täyttävää sokerista välipalaa. Siinä se. Lapset syövät kaikkea kun perhekin syö, ja yhdessä.
Aika harvassa on nirsoilut ja niitäkin vasta teininä. Lapsena saivat jättää pöytään jos ei maistunut. Melkein aina söivät vähän ajan päästä. Teineille olen ilmoittanut että jos ei kelpaa niin tekee itse muuta. Eloon nuo näyttää jäävän. Sitäpaitsi niiltä kysytään ihan tarpeeksi usein onko toivomuksia ruuan suhteen. Ettei kyse ole pakottamisesta omien mieltymysten mukaan.