Mitä virsiä teillä on laulettu kastejuhlassa? Auttakaas...
Virsiä kaipailisin ja sanoja... Itsellä pää lyö tyhjää ja virret pitäisi valita. Ei vain tule mieleen mitään kauniita ja tuttuja.
Kommentit (7)
ystävä sä lapsien
jumalan kämmenellä
490 Mä silmät luon ylös taivaaseen
503 taivan isä suojan antaa
494 Luoja enkeleinee
497 kun äidit lapsiansa
498 nyt kulkee halki korpimaan
(501 kuule isä taivaan pyyntö tää)
(502 Jeesus meitä kosketa nyt)
www.evl.fi löytyy virsikirja jos kotoa ei
eikä meillä noita kaikkia ole laulettu, mutta muuallakin kuullut
mitä mä oon kuullut, niin monista seurakunnista saa lainaksi juuri ristiäisvirsien valitsemista varten
näin keväällä.
Ehkä erikoisempana kerron, että meillä on laulettu virsi 600 (hyvyyden voimaan uskolliseen suojaan, olemme kaikki hiljaa kätketyt...) kaikissa perhejuhlissa. On ihana myös kasteessa. Toisena meillä oli kaste virsi 218, jossa sävel on kuin herraa hyvää kiittääkää, mutta sanat kertovat kauniisti kasteesta.
Maan korvessa kulkevi ei ole virsi, mutta paljon laulettu myös.
Jos teidän perheelle tai lapsen kastavalle papille on tuttuja Mukulamessun laulut, on siellä kaunis laulu " Tahtoisin toivoa sinulle" . Meidän nuorimman lapsen kastejuhlassa laulettiin se, ja mielestäni se sanoiltaan sopii erittäin kauniisti pienen vauvan elämäntaipaleen alkuun. Pappia voi vaikka pyytää kopioimaan sanat jos eivät ole kaikille vieraille tutut. Sävel on helppo, kolme säkeistöä joista eka ja kolmas samat.
Meillä papilla ei ollut mitään sitä vastaan, että laulettiin Mä olen niin pienoinen, vaikkei se olekaan virsi. Kaunis laulu ja tilaisuuteen tosi hyvin sopiva.
Meidän ristiäisissä laulettii Herra kädelläsi (517) ja Ystävä sä lapsien
Heippa
Meillä ainakin pappi esitti jotain virsiä joista sitten valita. Me laulettiin Ystävä sä lapsien (tyyliin ainoa jonka osaan). Sitten vaihtoehtona oli Jumalan kämmenellä.