Poistin Facebook-kavereista ison osan. Pitääkö lähettää selitys?
Poistin kaikki sellaiset, jotka eivät julkaise mitään, eivätkä tykkää koskaan päivityksistäni. Ihmisissä ei ole mitään ärsyttävää, en vain näe face-kaveruudessa mitään järkeä. Voiko nämä ihmiset kokea, että suutuin heille jostakin? Pitääkö lähettää jokin selitys perään?
Kommentit (28)
Tuskin ketään kiinnostaa ja moni ei edes huomaa. Olisit tehnyt jonkun selityspäivityksen ennen poistamista, tyyliin: "aion tehdä nyt pientä siivousta kaverilistassa, syystä X..." Mutta joo, ei ketään kiinnosta.
Itse tykkäilen kaikkien niiden päivityksistä, joiden elämästä ja kuulumisista haluan lukea. Joten tulkitsen tuollaisten kohdalla niin, ettei heitä kiinnosta.
Minä olen miettinyt mitä pitäisi tehdä vanhoille facebook-kavereille joiden kanssa en ole ollut tekemisissä viimeiseen kymmeneen vuoteen sen jälkeen kun valmistuin koulusta, missä oltiin samalla luokalla. Koskaan ei ole ollut mitään sen suurempaa juttua monenkaan kanssa mutta tuli silloin lisättyä kaveriksi.
Kuitenkin jotkut näistä joka vuosi toivottavat syntymäpäivänä onnea, aktiivisuus koko kaveruusajalta on ainoastaan syntymäpäiväonnittelut kerran vuodessa, vieläpä aina samanlaisella viestillä. En tiedä missä ko. ihmiset on, miltä he näyttää kun kaikilla ei ole edes yhtään kuvaa itsestään eikä koskaan mitään päivityksiä mistään tai sitten ne on minulta piilotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ketään kiinnostaa ja moni ei edes huomaa. Olisit tehnyt jonkun selityspäivityksen ennen poistamista, tyyliin: "aion tehdä nyt pientä siivousta kaverilistassa, syystä X..." Mutta joo, ei ketään kiinnosta.
Tuollaisista selittelypäivityksistä tulee mieleen lähinnä päiväkodin synttärikutsut. Kilpaa yritetään mielistellä ja sitten uhataan, että siivoan sut pois seuraavalla kerralla, jos et oo mun kaveri.
Ei mitään noloja päivityksiä tai yksityisviestejä. Oletus on se, että jos et halua jotain pitää kavereissasi, niin häntä tuskin kiinnostaa selittelysi pätkääkään.
Todennäköisesti olet heille suuttunut, miksi muuten olisit poistanut? Ihmisillä on erilaisia tapoja käyttää somea, sinä haluaisit että he olisivat käyttäneet sitä sinun tavallasi.
Lähettämällä selityksen ja osoittamalla mieltäsi nolaat itsesi.
Kommentoimattomuuteen, tykkäämättömyyteen ja päivittämättömyyteen voi olla monia syitä, jotka eivät välttämättä johdu siitä, etteivät nämä tyypit halua olla kanssasi tekemisissä, esim. tulevaisuudessa. Sen sijaan poistamalla kavereista annat selvän signaalin, että sinä haluat lopettaa tuttavuuden.
Älä selittele mitään.
Poista tai ole poistamatta, mutta tosiaan siihen voi olla monia syitä, ettei päivityksiin reagoida, varsinkaan vähän kaukaisempien tuttujen. Vähän lapselliselta tuntuu tuosta syystä poistelu ja varsinkin jonkun selityksen harkitseminen.
Tajusin kerran, että kavereiden määrä oli pudonnut muutamalla, enkä kaverilistaa selatessa edes tajunnut, kuka oli poistanut.
Mä en koskaan käytä facebookia, mutta jos huomaisin että joku ns. naamatuttu jonka kanssa vaihdetaan kuulumiset on poistanut, niin en varmaan viitsisi jäädä kadullakaan sitten juttelemaan. En käsitä mitä mä siellä kaverilistassa haittaan, jos ihmisenä kuitenkin diggaa musta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan käytä facebookia, mutta jos huomaisin että joku ns. naamatuttu jonka kanssa vaihdetaan kuulumiset on poistanut, niin en varmaan viitsisi jäädä kadullakaan sitten juttelemaan. En käsitä mitä mä siellä kaverilistassa haittaan, jos ihmisenä kuitenkin diggaa musta.
Mitä ihmettä sun täytyy olla siellä kaverilistassa, jos ette kuitenkaan sitä kautta kommentoi? Mulle ainakin ihan sama, puutunko jonkun kaverilistasta. Elämä jatkuu siitä huolimatta.
Viesti 12:
pitäisi olla: jos ette kuitenkaan sitä kautta KOMMUNIKOI
;)
Minä nakkasin muutamia kuukausia sitten kaikki työkaverit pois facebook-kavereistani koska en halua vapaa-aikanani ylimääräisiä muistutuksia firmastamme ja töistä. En tiedä missä vaiheessa huomasivat vai huomasivatko lainkaan. En selitellyt kellekään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sun täytyy olla siellä kaverilistassa, jos ette kuitenkaan sitä kautta kommentoi? Mulle ainakin ihan sama, puutunko jonkun kaverilistasta. Elämä jatkuu siitä huolimatta.
Ei kai sitä koskaan tiedä, jos tulee joku elämää suurempi uutinen ja kerrankin päivitän tai alkaisin käyttää somea uudestaan. Kaverilistassa poistamisen tulkitsen niin, että kys ihminen ei koe mua kaverina tai pitää turhana. Jos siis huomaisin, luultavasti en huomaisi. Mikä on siis syy kun mä en ymmärrä, miksi sieltä pitää karsia? Siis ymmärrän, että karsii ne kenestä ei pidä enää eikä ole tekemisissä esim. elämäntilanteen muutoksen takia, mutta muuten? Onko liikaa kavereita jotenkin epäkätevää facebookin käytön kannalta?
Ei tarvitse. Itse poistin koko facebookin, kun ei siellä enää nykyään juuri kukaan mitään päivittele niin mitäpä sinne itsekään sitten osallistumaan. Kenellekkään en selityksiä lähetellyt. Puhelimen käyttö väheni kummasti kun ei ole enää mitään sosiaalista mediaa seurattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä koskaan tiedä, jos tulee joku elämää suurempi uutinen ja kerrankin päivitän tai alkaisin käyttää somea uudestaan. Kaverilistassa poistamisen tulkitsen niin, että kys ihminen ei koe mua kaverina tai pitää turhana. Jos siis huomaisin, luultavasti en huomaisi. Mikä on siis syy kun mä en ymmärrä, miksi sieltä pitää karsia? Siis ymmärrän, että karsii ne kenestä ei pidä enää eikä ole tekemisissä esim. elämäntilanteen muutoksen takia, mutta muuten? Onko liikaa kavereita jotenkin epäkätevää facebookin käytön kannalta?
Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut voivat vaan ajatella, että on turha pitää kaverilistassa niitä, joiden kanssa ei viestittele Facebookin kautta, vaan esim. vain sähköpostitse. Totta kai joku voi ajatella myös niin, että pitkä kaverilista ei haittaakaan.
Facessa on myös sellaisia kuin minä, joilla se on, koska joihinkin juttuihin ei voi liittyä jos ei ole facebookia, eli se on oltava vaikkei sitä halua eli ollaan siellä mutta ei käytetä juuri ollenkaan. Se ei tarkoita ettenkö pitäisi niistä ihmisistä, jotka siellä ovat kavereinani. Ei vaan riitä aika ja kiinnostus seuraamiseen ja tykkäämiseen, sori siitä.
Jaan hyvin henkilökohtaisia asioita facessa ja moni hyvä ystäväni kommentoi ja tykkää päivityksistäni säännöllisesti. Tuntuu oudolta, että joku lukee niitä, mutta ei reagoi mitenkään. Sama tyyppi kuitenkin näyttää tykkäilevän toisten päivityksistä, jopa hyvän joulun toivotuksista.
En näe mitään syytä pitää kaverilistalla, jos ei ole vuoteen reagoinut mihinkään juttuuni. Jos ärsytän jostain syystä, ehkä parempi että teen ratkaisun hänen puolestaan. En halua olla kenenkään ylenkatseen aihe. Some on kuitenkin viestinnän VÄLINE.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkäilen kaikkien niiden päivityksistä, joiden elämästä ja kuulumisista haluan lukea. Joten tulkitsen tuollaisten kohdalla niin, ettei heitä kiinnosta.
Tai sitten kaikki ei notku siellä jatkuvasti. Itse käyn tosi harvoin ja silloin tykkäilen mitä tykkään... Ihan vaan mitä kiinnostavaa sattuu kohdalle. Kannattaa muistaa, ettei kaikkien elämä ole somea 24/7
Todennäköisesti he eivät edes huomaa koko asiaa.