Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mautonta, jos nimeän lapseni kuolleen sukulaisen mukaan?

Vierailija
13.01.2019 |

Eräs läheinen sukulainen siis kuoli jokin aika sitten sen seurauksena, että pelasti minut ja muutaman muun sukulaisen (en tarkenna). Eli siis todellinen sankari kyseessä ja haluaisin nimetä lapseni hänen mukaansa. Pohdin vain, että voiko tämä olla loukkaavaa tämän sukulaisen perhettä kohtaan. Haluan siis kunnioittaa tämän sukulaisen muistoa ja uhrausta.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenpa todistanut sellaistakin, että muuan tyyppi antoi samalla tavalla kunnianosoituksena kuolleen sukulaisen nimen lapselleen, mistä suku kuitenkin suuttui. Tätä ei siis mielletty kunnianosoituksena, vaan enemmän jonkinlaisena "identiteettivarkautena", mikä oli sitten se loukkaus. "Kehtasi antaa kuolleen nimen pennulleen.. mikä luulee olevansa.." Nimenantaja antoi sitten periksi ja alkoi kutsua lapseaan tämän toisella nimellä, mutta kiusallinen välikohtaus sitä edelsi.

Ei kannata olla liian tunteellinen tai olettaa, että muut tajuaisivat sinun aivoituksiasi. Ihmiset saattavat reagoida yllättävällä aggressiivisuudella, vaikka tarkoituksesisi olisi hyvä.

Vierailija
22/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on epäsopivaa käyttää oman vanhemman, isovanhemman tai näiden vanhempien nimiä kutsumanimenä lapselle.

Höpö, höpö nyt taas! Kautta aikain nimet ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle!

Tietysti ap. voi antaa sukulaisensa nimen lapselle, sehän on kunnianosoitus!

Itse ainakin pitäisin henkilökohtaisena loukkauksena jos oma lapseni antaisi lapsensa nimeksi esimerkiksi omat vanhempani nimen. Toiset ja kolmannet nimet on eri asia mutta kutsumanimeksi ei missään nimessä.

Miksi pitäisit sitä henkilökohtaisena loukkauksena? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee TAAS kerran minkä ikäistä besserwisser sakkia suurin osa on.

Kautta aikojen on annettu myös niiden jo edesmenneiden nimiä vauvoille.

Myös meidän suvussa on tehty näin.

Näin toimitaan edelleen monessa maassa valtion johtoa myöden.

WT sakki näyttää etsivän mitä kummallisempia muka uniikkeja nimihirviöitä lapsilleen.

Vierailija
24/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä vainajan omaisilta. Nimiasiat ovat joillekin tosi herkkä aihe.

Itse pahoitin mieleni, kun veljeni antoi minun (melko harvinaisen) nimeni kutsumanimeksi lapselleen. Kyseessä ei siis ole suvussamme yleisesti esiintyvä nimi, vaan ennen veljentyttöä olin ainoa nimen kantaja suvussamme. Sitä ei ole myöskään veljen vaimon suvussa.

Joku voisi varmaan mieltää tämän kunnianosoitukseksi, mutta minusta se oli lähinnä outoa. Samalla sain typerän lisänimen: nykyään olen ”iso-Magdaleena” erotuksena tuosta pienestä kaimasta.

Vierailija
25/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on epäsopivaa käyttää oman vanhemman, isovanhemman tai näiden vanhempien nimiä kutsumanimenä lapselle.

Itse ainakin pitäisin henkilökohtaisena loukkauksena jos oma lapseni antaisi lapsensa nimeksi esimerkiksi omat vanhempani nimen. Toiset ja kolmannet nimet on eri asia mutta kutsumanimeksi ei missään nimessä.

Miksi pitäisit sitä henkilökohtaisena loukkauksena? :D

En haluaisi kutsua lapsenlapsiani itselleni tärkeiden henkilöiden nimillä.

Vierailija
26/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo. Ei tuollaista tapahdu kuin saduissa :D

Tiedätkö, sinä olet täysin naurettava pelle. Piste.

Vierailija
27/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin loukkaantuisin jos joku laittaisi esimerkiksi meidän suvun parhaimmiston nimiä jälkikasvulleen. 

Vierailija
28/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sinulla mahdollisesti huonot välit vanhempiisi, kun tuollaisia ajattelet?

Vierailija
29/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin loukkaantuisin jos joku laittaisi esimerkiksi meidän suvun parhaimmiston nimiä jälkikasvulleen. 

Öyh. Eli ikään kuin koet, ettei nimetty ole nimen "arvoinen"? Erikoimen ajatuksen kulku.

Vierailija
30/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sinulla mahdollisesti huonot välit vanhempiisi, kun tuollaisia ajattelet?

Hyvät välit on mutta juuri sen takia asia on nimenomaan näin. Esivanhempieni nimet ovat heidän nimiään. Kuten jo aiemmin sanoin mielestäni näitä nimiä voi kunnianosoituksena laittaa toiseksi ja kolmanneksi nimeksi mutta kutsumanimen täytyy olla mielestäni joku muu muun muassa siksi että ei sekoiteta.

Vierailija
31/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalaisessa traditiossa nimi on aina edesmenneen sukulaisen kantama. Omani sai nimensä ennen hänen syntymäänsä edesmenneeltä mummoltaan.

Vierailija
32/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä se on mielestäsi epäsopivaa? Kautta aikain on käytetty suvuissa samoja nimiä, nykyään ehkä vähemmän mutta onhan niitä junioreita jonkun verran vieläkin. Omalla miehellä on jo kolmannessa polvessa sama nimi.

Isäni olisi toivonut mummonsa nimeä lapsenlapselleen ja varmaan oltaisiin se annettu jos tyttö olisi tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän