Onko mautonta, jos nimeän lapseni kuolleen sukulaisen mukaan?
Eräs läheinen sukulainen siis kuoli jokin aika sitten sen seurauksena, että pelasti minut ja muutaman muun sukulaisen (en tarkenna). Eli siis todellinen sankari kyseessä ja haluaisin nimetä lapseni hänen mukaansa. Pohdin vain, että voiko tämä olla loukkaavaa tämän sukulaisen perhettä kohtaan. Haluan siis kunnioittaa tämän sukulaisen muistoa ja uhrausta.
Kommentit (32)
Provo. Ei tuollaista tapahdu kuin saduissa :D
Jos epäilet, että joku voisi tuon henkilön perheenjäsenistä voisi loukkaantua, voithan aina kysyä heiltä.
Rakennat siis lapsesi elämän sukulaisesi verellä?
Ap on selvästi katsonut liika Netflixiå
Tuskin sukulaiset siitä mihinkään loukaantuvat, mutta lapsi voi kasvaessaan pohdiskella syitä.
Minut on nimetty kuolleen sukulaisen mukaan. Siitä ei ole kukaan suvun jäsenistä loukkaantunut, pikemminkin on pidetty hienona asiana sitä, että nimi edelleen kulkee suvussa. Itse pidän nimestäni, sillä koen siihen liittyvän sukuni historiaa.
Kysy. Itse olin loukkaantunut kun serkkuni nimesi lapsensa kuolleen isäni mukaan. Olin todella vihainen pitkän aikaa.
Minun serkkuni nimesi myös lapsensa kuolleen isäni, kummisetänsä mukaan. Kysyi etukäteen mielipidettäni, pidin ajatusta kauniina.
Vierailija kirjoitti:
Kysy. Itse olin loukkaantunut kun serkkuni nimesi lapsensa kuolleen isäni mukaan. Olin todella vihainen pitkän aikaa.
Sinä se olet typerä.
Mielestäni on epäsopivaa käyttää oman vanhemman, isovanhemman tai näiden vanhempien nimiä kutsumanimenä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Rakennat siis lapsesi elämän sukulaisesi verellä?
Häh?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on epäsopivaa käyttää oman vanhemman, isovanhemman tai näiden vanhempien nimiä kutsumanimenä lapselle.
Höpö, höpö nyt taas! Kautta aikain nimet ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle!
Tietysti ap. voi antaa sukulaisensa nimen lapselle, sehän on kunnianosoitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö, höpö nyt taas! Kautta aikain nimet ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle!
Tietysti ap. voi antaa sukulaisensa nimen lapselle, sehän on kunnianosoitus!
Itse ainakin pitäisin henkilökohtaisena loukkauksena jos oma lapseni antaisi lapsensa nimeksi esimerkiksi omat vanhempani nimen. Toiset ja kolmannet nimet on eri asia mutta kutsumanimeksi ei missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Serkkuni antoi tyttärelleen mummonsa vielä eläessä mummonsa etunimen. Kaunis ajatus minusta. Lapsi tosin saattaa kärsiä, koska nimi on sellainen, että joku urpo saattaa siitä kiusata.
Jos et itse ole lähiperhettä niin suosittelisin kysymään luvan varmuuden vuoksi. Vainajan omista lapsista joku saattaa esim miettiä nimeä omalle lapselleen tai se saattaa muuten vaan tuntua oudolta jos joku sillä tavalla "omii" vainajan nimen ja muiston. Parhaimmillaan hieno kunnianosoitus ja muisto mutta olisi todella ikävää tahrata tuon vainajan uhraus ja muisto sukuriidalla.
Otsikon kysymykseen, että se on hyvin yleinen ja normaali köytäntö. Tuo ’sankarius’ On tietysti tässä poikkeus, mutta nimeäminen on aina kunnianosoitus, ei koskaan negatiivinen asia.
Sehän on kunnianosoitus, ei loukkaus.