Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisen syömisrytmin olette todenneet parhaaksi laihtumisen kannalta?

Vierailija
12.01.2019 |

Kannattaako aamiaisen olla kevyt ja lounas normaali, vai tuhti aamainen, kevyt lounas, normaali iltaruoka ... vai mikä on toimiva ?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä reilua ateriaa (aamupala, lounas, välipala, päivällinen). Päivällinen on raskain ateria. Välipalan syön töissä, koska siinä kohtaa mopo karkaa käsistä jos lähden nälkäisenä kotiin.

Vierailija
2/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskalorit ratkaisee. Seuraavaksi tärkein asia on oma elämänrytmi, eli milloin kulutat/syöt/syöt liikaa.

Minulle paras on 16/8, syön vain n. klo 10-18 välillä, eli jätän aamupalan ja iltapalan syömättä. Arkisin olen "syömisikkunastani" suurimman osan töissä, jolloin en voi syödä, eli käytännössä ehdin yleensä syömään vain lounaan ja päivällisen. Välipalat ovat jääneet pois. Viikonloppuisin syön useammin, mutta pyrin kuitenkin pysymään 16/8 rytmissä.

Olen aina ollut iltanapostelija, eli kilot ovat kertyneet sohvalla herkutellen. Nyt se on jäänyt pois. Samalla on jäänyt alkoholi kokonaan, sillä ennen kuutta pikapikaa muutaman annoksen juominen ei kiinnosta. 16/8 auttaa myös nälän tunteeseen, käytännössä sitä ei enää ole.

Jollakin toisella tasaisesti syöminen voi toimia paremmin esim. verensokerin vuoksi. Sehän se edelleen se yleinen suositus taitaa olla. En kuitenkaan usko, että kehomme on oikeasti tehty toimimaan niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskalorit ratkaisee. Seuraavaksi tärkein asia on oma elämänrytmi, eli milloin kulutat/syöt/syöt liikaa.

Minulle paras on 16/8, syön vain n. klo 10-18 välillä, eli jätän aamupalan ja iltapalan syömättä. Arkisin olen "syömisikkunastani" suurimman osan töissä, jolloin en voi syödä, eli käytännössä ehdin yleensä syömään vain lounaan ja päivällisen. Välipalat ovat jääneet pois. Viikonloppuisin syön useammin, mutta pyrin kuitenkin pysymään 16/8 rytmissä.

Olen aina ollut iltanapostelija, eli kilot ovat kertyneet sohvalla herkutellen. Nyt se on jäänyt pois. Samalla on jäänyt alkoholi kokonaan, sillä ennen kuutta pikapikaa muutaman annoksen juominen ei kiinnosta. 16/8 auttaa myös nälän tunteeseen, käytännössä sitä ei enää ole.

Jollakin toisella tasaisesti syöminen voi toimia paremmin esim. verensokerin vuoksi. Sehän se edelleen se yleinen suositus taitaa olla. En kuitenkaan usko, että kehomme on oikeasti tehty toimimaan niin.

Olen vähän samoilla linjoilla kanssasi. Miksi pitäisi jatkuvasti syödä?

Vierailija
4/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viiden (pienen) aterian rytmi.

- aamulla noin klo 7 syön graham-puuroa kerman kera.

- noin klo 11 syön lounaaksi suuren salaatin, jossa on proteiinia (esim. savulohi, tonnikala, savukalkkuna tai broileri)

- noin klo 15 syön banaanin, pähkinöitä ja manteleita, rasvatonta jogurttia ja mansikkahilloa.

- noin klo 18 syön päivälliseksi kala- tai kasviskeittoa ja lämpimiä juustoleipiä sekä jälkiruuaksi omenan tai appelsiinin.

- noin klo 21 syön iltateen kanssa pari palaa kasvis- tai sienipiirakkaa ja voisilmäpullan, dallaspullan tai muun vastaavan makean palan.

Vierailija
5/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on keskittää yli puolet kokonaismäärästä aamuun ja aamupäivään. Iltaa kohti sitten kevyemmin.

Vierailija
6/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestolaihduttaja kirjoitti:

- noin klo 11 syön lounaaksi suuren salaatin, jossa on proteiinia (esim. savulohi, tonnikala, savukalkkuna tai broileri)

- noin klo 15 syön banaanin, pähkinöitä ja manteleita, rasvatonta jogurttia ja mansikkahilloa.

- noin klo 18 syön päivälliseksi kala- tai kasviskeittoa ja lämpimiä juustoleipiä sekä jälkiruuaksi omenan tai appelsiinin.

- noin klo 21 syön iltateen kanssa pari palaa kasvis- tai sienipiirakkaa ja voisilmäpullan, dallaspullan tai muun vastaavan makean palan.

Paljonko olet laihtunut ?

Vierailija
7/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aamiaista vaan kuppi mustaa kahvia, lounas 500 kcal, välipala 50-100 kcal, päivällinen 500 kcal. Näillä olen pärjännyt, en pidä jatkuvasta napostelusta ja aamuisin oksennan jos pitää syödä.

Vierailija
8/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii parhaiten kolmen kunnon aterian malli. Aamupala, lounas ja päivällinen. Olin ennen ylipainoinen mutta nyt normaalipainoinen jo 15 vuotta.

En yleensä syo välipaloja, joskus saatan ottaa hedelmän tai vaikkapa kourallisen pähkinoitä jos ateriavälit venyvät.

Viikonloppuisin ateriat fuusioituvat kahdeksi ja silloin syon esim brunssin ja päivallisen tai aamiaisen ja myohaisen lounaan. Arkipäivän ateriat on kutakuinkin tällaiset:

Aamiainen noin 7:30: 

Veteen keitetty kaurapuuro, sekaan voisilmä, pähkinärouhetta tai banaania ja hieman kauramaitoa.  Juomana ranskalaistyylinen maitokahvi ja vettä.  Kuumalla säällä teen joko tuorepuuroa tai smoothien marjoista ja jogurtista. Perjantaisin aina voisarvi ja kahvia.

Lounas (12:30)  tai päivällinen (19:30): Vaikkapa grillattua kananrintaa, riisiä ja salaattia, pastaa kastikkeineen, ruokaisa keitto tai salaatti,  aika usein joku nuudeliwokkisysteemi tai burrito, ehkä 1-2 kertaa viikossa jälkiruokaa jommalla kummalla aterialla.

Ruokajuomana vettä, pari kertaa viikossa viiniä tai olutta. Muuten juon kahvia ja teetä, en koskaan mehuja tai limuja.

Vierailija
9/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein onnistu laihtumaan, vaikka olen pieniruokainen. Itse asiassa olen lihonut muutaman kilon, vaikka laihdutin koko viime vuoden.

En tosiaan syö juurikaan enempää kuin nuo viisi pikkuateriaa. Korkeintaan joskus pari pientä palaa suklaata työn lomassa.

Minulla on raskaat luut ja vähäinen energiankulutus. Siksi on vaikea laihtua, vaikka kuinka yrittäisi.

Vierailija
10/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rytmi varmasti toimii laihduttamisen kannalta. Tuosta on helppo alkaa laihduttaa, koska painoa on varmasti tuolla syömisen määrällä kertynyt aika reippaasti.

Vierailija
11/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinpiirtein samankokoisia aterioita aamiaisella, lounaalla ja illallisella. Tarvittaessa pari pientä välipalaa väliin. Niin, että verensokeri pysyy mahdollisimman tasaisena, eikä ahmimisen himo iske.

Tällä tyylillä laihduin keskimäärin puoli kiloa viikossa, enkä ole vuosikausiin lihonut takaisin.

Vierailija
12/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle 16:8 ei sopinut, tuli huono olo. Yritån syödä tasaisssti pitkin päivän. Arkiamuisin olen harvoin kovin nälkäinen mutta yritän syödä jotain, viikonloppuaamut alkavat myöhemmin joten silloin syön aamiaista kunnolla .

Tänään:

1 paistettu muna, pari siivua ohutta kinkkua, 2 ohutta ruisleipää, kahvi

Lounas: kasviskeitto, raejuusto, 2 mandariinia

Väilpala: päärynä

Illallinen: savulohta, parsakaalia, tummaa pastaa, kevyt sitruuna-valkosipulikastike

Iltapala: pieni banaani, mustikoita, luonnonjogurtti ja 1 weetabix

Annoskoot mitattu niin että n 1500 kcal tulee. Pyrin liikkumaan väh. 1/2 joka päivä, Tänään hiihdin 45 min hikilenkin.

Vierailija
13/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein onnistu laihtumaan, vaikka olen pieniruokainen. Itse asiassa olen lihonut muutaman kilon, vaikka laihdutin koko viime vuoden.

En tosiaan syö juurikaan enempää kuin nuo viisi pikkuateriaa. Korkeintaan joskus pari pientä palaa suklaata työn lomassa.

Minulla on raskaat luut ja vähäinen energiankulutus. Siksi on vaikea laihtua, vaikka kuinka yrittäisi.

Pieniruokainen? Pikkuaterioita? Ja ihmettelet miksi et laihdu?

Alkajaisiksi - jätä pois kerma, mansikkahillo, juustoleivät, piirakat ja pullat ja tarkista sitten putoaako paino.

Vierailija
14/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "kaksi ruokaa päivässä" -tyypit eivät voi käsittää, että ihmisillä on erilaisia ruokailutottumuksia. Itse olen kasvanut siihen, että on kokoajan ruokaa tarjolla, joten minulle toimii se, että syön pitkin päivää vähän kerrallaan: näin välttyy siltä, että nälkä kalvaa päivän ja sitten ylensyö. Humpuukia on se, että kuuden jälkeen ei voi syödä, silloin menee nälkäisenä nukkumaan ja uni kärsii. Olen laihtunut tähän mennessä 23 kg annoskokoja pienentämällä.

Vierailija
15/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rytmi varmasti toimii laihduttamisen kannalta. Tuosta on helppo alkaa laihduttaa, koska painoa on varmasti tuolla syömisen määrällä kertynyt aika reippaasti.

Tuolla laihdutusruokavaliolla ei voi olla mitään tekemistä ylipainon kertymisen kanssa. Kuten jo kerroin, minulla on vanttera ruumiinrakenne ja paksut sekä raskaat luut. Niistä sitä painoa tulee eikä muutamasta pikku ateriasta.

Vierailija
16/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni toimii se että syön max. kolmesti päivässä, monesti vain kahdesti. Jatkuva laiduntaminen ei onnistu vaan paino nousee hiljalleen jos lähden tähän väli- ja mikämilloinkinpalasyömiseen.

Kun treenaan paljon niin on vaikea syödä noin vähän ja paino alkaa nousta (se EI ole lihasmassan kasvua) ja taas kun vähennän treeniä niin laskee. Ei se dramaattisesti nouse mutta pläsää kuitenkin kertyy vyötärölle.

Mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle.

Vierailija
17/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle paras oli/on syödä täyttävä aamupala ja runsas lounas ja vähentää iltaa kohden. Kevyempi päivällinen ja tarvittaessa muutama välipala. Iltaisin tekee mieli napostella, joten on helpompaa olla kokonaan ilman. Olen aamuvirkku enkä iltaisin jaksa enää tehdä juuri mitään, joten siksikin järkevämpää jaotella energiaa enemmän aamupäiviin.

Oli helppo ylläpitää, kun aikataulu oli päivittäin suht sama päivittäin jossain vaiheessa, nyt työt tai opiskelut meinaa tulla välillä tielle ja lipsun. Iltasyöminen on kirkkaasti pahin vihollinen.

Vierailija
18/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todennut että mulle sopii parhaiten sellainen että en syö mitään enää illalla kuuden jälkeen. Olen laiska laskemaan kaloreita ja muutenkin huono suunnittelemaan syömisiä. Mutta näin on pakko vähän suunnitella, että ehtii syö tarpeeksi ennen kuutta. Muuten mulla menisi helposti koko päivä lounaan jälkeen syömättä ja sitten söisin myöhään iltapalaksi jonkun pitsan. En siis varsinaisesti rajoita syömisiäni päivän aikana, mutta mulla se napostelu ja herkuttelu on aina ollut ongelma lähinnä iltaisin. Nyt pyrin siihen että syön aamupalan(6.30-7.00), lounaan (13.00-15.00 riippuen päivästä) ja illallisen (noin 17.15-17.45). Välipalana myös usein banaani tms. ennen lounasta jos lounas menee kovin myöhäiseksi.

Vierailija
19/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounas n klo 11, päiväkahvi n klo 15, päivällinen klo 19 jälkeen.

Prodea 1 osa, hiilareita 0,3-0,6 osaa, rasvaa 2,5-3,5 osaa. Eli suomeksi p 70g, hh n 30-50g, r ainakin 200g per päivä.

Vierailija
20/20 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla laihdutusruokavaliolla ei voi olla mitään tekemistä ylipainon kertymisen kanssa. Kuten jo kerroin, minulla on vanttera ruumiinrakenne ja paksut sekä raskaat luut. Niistä sitä painoa tulee eikä muutamasta pikku ateriasta.

Mites olet ajatellut laihduttaa ne luut kevyemmiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi