Jos työmatkaa yli 1h/suunta, miten ehditte/jaksatte harrastaa?
Mulla työmatkaa noin 50min-1h10min/ suunta (pk-seudun ruuhkat) ja ilta&urheiluharrastukset tuntuu hirveän rankoilta. Päivä on töissä yhtä hässäkkää ja asiasta toiseen siirtymistä jonka mikä tahansa puhelu tai sähköposti voi uudelleenjärjestää eli mikään suunnitelmallisuus ei ikinä onnistu ja kahlaan vain to do listaa hitaasti eteenpäin.
Arki menee suunnilleen niin että lähtö töihin klo7:40, kotona noin klo18 ja siitä ehkä ruokapöydän kautta harrastuksiin, jossa menee 1,5-2h vaatteiden vaihtoineen. Pari harrastuskertaa viikossa on lyhyempiä, mutta alkavat klo18; joka tarkoittaa lähtemistä töistä kiireellä ja syöksymistä kodin kautta harrastuspaikalle. Kolmena päivänä olen kotona lopullisesti noin klo21, yhtenä klo20 ja tällä hetkellä on yksi vapaailta.
Ja väsyn mutta liikuntaa on pakko harrastaa ja itselle mieluisin laji on tuo vähintään 2h/kerta vievä.
Kodinhoito on hunningolla ja aina on kiire :(
Kommentit (50)
Minä harrastan kotona olemista. Hyvin ehtii harrastaa.
Itsellä herätys 5.00
Lähtö 6.00
Töissä 7.00-16.00
Kotona 17.00
Herätys on niin aikaisin että nukkumaan on mentävä jo kahdeksalta. Eipä tuossa jää aikaa mihinkään muuhun kuin pakollisiin arjen askareisiin.
Onko mahdollista mennä harrastukseen suoraan töistä?
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista mennä harrastukseen suoraan töistä?
Teoriassa kyllä mutta aloitusajankohta ei ole vapaavalintainen ja toisaalta sitten pitää vaihtaa työvaatteet harrastuspaikassa ja syödä eväitä. Aikaa ei voita oikeastaan yhtään, samat toiminnot tulee tehdyiksi joka tapauksessa
Harrastukseen suoraan töistä. Tai teet työmatkasta harrastuksen. Juokset (tai pyöräilet) töihin tai töistä kotiin, jos ei töissä ole suihkumahdollisuutta.
Mulla ap:n kanssa sama.
Kyllä sitä ehtii jos ei istu iltaa TV:n ääressä. Meillä mieskin osaa tehdä kotihommia.
Sormetan työmatkoilla bussissa.
Säästyy aikaa.
N22
Siis sun kaikki illat menee jossain liikuntaharrastuksessa? Ilmeisesti sulla ei ole perhettä, kun voit noin elää. Jos on jaksamisen kanssa ongelmia niin syö enemmän tai liiku vähemmän. Tarvitsisit myös aikaa palautumiseen ja nyt sitä ei ole viikolla oikeastaan ollenkaan.
Lenkkeily ja salillakäynti ei vaadi kuin puoli tuntia - tunnin päivässä. Osan työmatkoista voi kävellä tai pyöräillä. Lasten juoksuvaunuja on keksitty ja ei kai kukaan tahallaan yksinhuoltajaksi hakeudu. Onhan lapsilla isä joka tapauksessa. Ainakin liikkumattomuuteen ajan puute on tekosyy. Kotona voi lukea, kuunnella musiikkia, tehdä käsitöitä ja kotitöitä.
Olen aikoja sitten luovuttanut, en jaksa/ehdi työpäivän jälkeen. Aamulla lähtö 7:45 ja kotiin 17:30 tähän päälle vielä kerran viikossa iltavuoro jolloin olen kotona n.20:15. Ruoanlaitto, kaupassa käynti ym. vie lopunkin vapaa-ajan arkena.
En ehdikään kuin viikonloppuisin ja etäpäivinä salille.
Työmatka n. 50 minuuttia suuntaansa. Joo, teoriassa ehtisin salille pahimpina ruuhka-aikoina töiden jälkeen, mutta se tarkoittaisi tavaroiden raahaamista ympäriinsä missä ei ole mitään järkeä kun käyn kotini lähellä olevalla salilla + tarvitsen ainakin sen 3 h aikaa rauhoittua liikunnan jälkeen. Se ei vaan onnistu jos salilta pääsee kotiin vasta 19 aikoihin ja nukkumaan pitää aikaisen herätyksen takia mennä jo mieluiten klo 22.
Ap: töihin lähtö klo 6-7 aikoihin, työpäivä 8-10h, siitä SUORAAN harrastuksiin n. 2h kerta, siitä kotiin, ruokailut ja huoltotoimet ja sitten nukkumaan 23-01 aikoihin. Tätä 3-4 kertaa viikossa. Tiukkaa tekee mutta harrastukset antaa paljon enemmän kuin ottaa ja asian kanssa on vain elettävä.
Mulla työmatkat vaihtelee puolen tunnin ja kolmen tunnin välillä. Harrastan lenkkeilyä, hiihtoa, kotijoogaa ja avantouintia. Töissä mennään minuuttiaikataululla paikasta toiseen, joten en halua enää harrastusta jossa pitäisi olla tiettyyn kellonaikaan.
Jep. Herätys 5.30. Lapsi hoitoon 6.30. Töihin autolla, työt alkaa 8.05. ja loppuu 16.00. Taas autoilemaan kohti kotia. Kotona siinä 17.20. Ilta lapsen kanssa, mies tulee töistä 18.30. Sitten lähden koiran kanssa lenkille ja sittenhän sitä saakin laittaa jo lapsen nukkumaan. Sitten kotitöitä ja nukkumaan. Nyt ei vaan ehdi muuta kuin lenkille. Ehkä joskus...
Lisää siihen vielä lapsi, jota kuskataan harrastukseen toiseen päähän Espoota 3xvko ja lapsen auttaminen läksyissä.
Eli ei tulisi mieleenkään lähteä salille, kun muutenkin näkee lasta vähän.
Btw ko. harrastus tukee hänen lukihäiriötään.
Vierailija kirjoitti:
Harrastukseen suoraan töistä. Tai teet työmatkasta harrastuksen. Juokset (tai pyöräilet) töihin tai töistä kotiin, jos ei töissä ole suihkumahdollisuutta.
Nyt ei pyöräillä.
Matka on liian pitkä kävelyyn tai juoksemiseen.
Työpäivä on niin raskas, lapsi odottaa aikuista kotiin.
Eli kyllä minulla tietty urheileminen odottaa vielä vähän. En ole niin itsekäs!
Ei olisi vapaa-ajan ongelmia, koska ei jäisi juuri yhtään vapaa-aikaa paitsi ehkä viikonloput, tämä kaikki on kuitenkin ammatinvalintakysymys, kannattaa miettiä mitä ja minkä homman valitsee.
Herästys 5.30, lähtö töihin 6.00, töissä 7.00. Tukka putkella töissä, jotta pääsisin lähtemään klo 15, mutta yleensä lähden klo (15.30) 16. Kahtena päivänä viikossa juoksen osan matkasta, jolloin olen kotona klo 17.30, muulloin klo 17. Ilta kuluu perheen parissa tai lasten kuskauksissa. Viikonloppuisin ja yhtenä arki-iltana lapsen harrastuksen aikana käyn sitten salilla.
Minullakin tunnin työmatka, enkä ehdi ikinä harrastaa mitään. Varsinkin syksy, talvi ja kevät menee työssäkäyntiin ja nukkumiseen.
Eikö kukaan muu paini saman ongelman kanssa?