Onko siinä myytissä mitään perää, että parit eroavat omakotitaloon muuton jälkeen?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se myytti perustuu enemmän omakotitalon rakentamiseen kuin omakotitaloon muuttamiseen? Jostain luin, että parisuhteen stressaavimmat vaiheet ovat kolmannen lapsen syntyminen ja omakotitalon rakentaminen (tää jäi mieleen, kun oman talon rakennusaikana samaan aikaan rakentaneelle naapuriperheelle syntyi raksavuonna kolmas lapsi).
Ai. Meille syntyi aikoinaan kolmas lapsi, josta seurasi se että silloinen asunto oli jäämässä pieneksi, joten alettiin rakentamaan omakotitaloa. Aika kivuttomasti meni, vaikka rahat oli tiukilla ja budjetti ylitty 20%.
Minä luulen, että se liittyy työnjaon muutoksiin. Monesti kerrostalossa asuva nuori kaupunkilaispari jakaa kotityöt aika tasapuolisesti. Sitten tulee omakotitalo ja lapset ja muuttaa koko kattauksen. Uutta tasapainoa ei välttämättä koskaan löydy, etenkään jos kumpikaan ei osaa arvostaa toisen työpanosta. Molemmista toinen tekee liian vähän ja itse tekee liikaa. Riita on valmis. Omassa tuttavapiirissäni parhaiten ovat onnistuneet ne parit, jossa työt jaetaan edelleen lähes tasan - siis kotitöiden lisäksi molemmat osallistuvat myös mm. remontteihin. Ja sitten ne parit, joilla on rahaa ulkoistaa kaikki ne työt jotka kokee niin kamalaksi että niistä pitäisi riidellä.
Tiedän tositapauksia kaksi, eli rakentaminen on kuitenkin iso prosessi ja stressaava. Ehkä juuri ennättää muuttamaan, mutta sitten se onni ei olekaan auvoista, vaan suhteet on voineet pitkään jatkuneen erossa puurtamisen jälkeen mennä niin jumiin, että parisuhde ei enää voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä muutto eroa aiheuta, mutta jos pari rakentaa itse (= mies rakentaa) talon, niin uupunut mies ei jaksa noudattaa tai täyttää naisensa oikkuja. Usein kun talo on valmis, on myös ero selviö. Ne jtka ovat rakennuttaneet talon avaimet kätten -tyylillä, ovat yleensä selvinneet kuivin jaloin prosessista.
Tässä nähdään vain miehen näkökulma. Mies kun rakentaa, jää kaikki muu naisen vastuulle. Talo valmis, mies urakkansa tehnyt, naisen urakka jatkuu, katkeruus ja sitten ero.
Jos mies ei osallistu talouden arkeen, niin sehän ei mitenkään liity siihen että mitä rakennettu ja miten asutaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä myytissä mitään perää, että parit eroavat omakotitaloon muuton jälkeen? Mihin perustuu?
Sinulla on väärä myytti. Muuttaminen ei aiheuta tuota, vaan se talon rakentaminen. Siis ne tapaukset, joissa mies tekee päivätöiden rinnalla taloa eteenpäin. Se on rankkaa aikaa äidille, jos perheessä on pienet lapset, kun mies työpäivän jälkeen menee tontille tekemään hommia ja tulee kotiin myöhään illalla. Ja viikonloput ja lomat menee siellä rakentaessa.
Tämä ajaa parit helposti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli ero kun ok taloon muutettiin. En jaksanut tehdä pihatöitä , lumitöitä enkä siivota isoa taloa. Kävin töissä niinkuin mieskin. Mies haukkui kun en kerennyt enkä jaksanut töiden ja lastenhoidon jälkeen jälkeen tehdä em hommia. Minun olisi pitänyt mennä kattokin paikkaamaan. Mies oli täysin kädetön ok talon askareiden suhteen. Muutin takaisin kerrostaloon lasten kanssa.
No hommahan meni tuossa vaiheessa pieleen. Varsinkin jos mies oletti sinun hoitavan nämä asiat. Miksei hän palkannut ulkopuolista tekijää töihin?
Vierailija kirjoitti:
Kun rakensimme itse taloa, moni meille tuota myyttiä tuputti, mutta väärässä olivat. Vuosienkin jälkeen olemme edelleen onnellisesti yhdessä.
Samoin. Olihan se rakentaminen kovaa aikaa, mies lähti aamuviideltä raksalle, kävi välillä täyden työpäivän töissä, töistä suoraan raksalle ja puoliltaöin kotiin. Vajaan vuoden sitä kesti ja hyvin jaksettiin kun tiedettiin että rakennusvaihe kestää vain tietyn ajan. Itse hoidin kahta alle kaksivuotiasta sillä välin. Ei ollut tekemisen puutetta kummallakaan.
Luulisi että kestäiisi pidempään kun siellä on se autotalli jonnne pääsee aina välillä pakenemaan.
Älkää vaan rakentako taloa, älkääkä tehkö lapsia! Itse molemmat virheet tehnyt ja kaduttaa ihan... aika paljon.
On, sillä joskus se talo on osa possunpunaista Suunnitelmaa(TM) ja itse asiassa tärkeämpi asia kuin se puoliso.
Ainahan sitä parit eroaa kahden, kolmen, viiden, seitsemän tai kymmenennen vuoden välein, kolmenkympin tai viidenkympin kriisissä, pitkän tapailuvaiheen jälkeen yhteen muutettuaan, omistusasunnon ostettuaan, naimisiin mentyään, talon rakennettuaan, lapsen saatuaan tai lapsen muuttaessa omilleen.
Hemmetti kun on eroalttiita nuo parisuhteet!!
Joo ei eroa kesken talon rakentamista kannata toteuttaa
Sitten vasta kun on valmis niin saa paremmin omansa pois
Ollaan miehen kanssa kummatkin asuttu lapsuus omakotitalossa. Yhdessä olemme asuneet 7v ja nykyinen asunto on oma (tai no osittain pankin).
Hallitsemme molemmat omakotitalossa vaadittavat työt ja loput teetätämme ammattilaisella.
Minä haluan rakennuttaa talon enkä muuttaa valmiiseen. Haluan myös suunnitella sen itse enkä ottaa valmista talopakettia.
Uhka vai mahdollisuus?
Asumme nyt siis kerrostalossa. 34
Nainen odottaa talon valmistumista, jotta voi sitten jäädä siihen lasten kanssa kun potkii miehen pellolle.
Rakensimme 80-luvulla uudelle alueelle omakotitalon. Kaikkiaan n.30 pariskuntaa, joista kaksi on eronnut vuosien saatossa, joten eroprosentti vaikuttaa pienemmältä kuin muualla asuvilla.
Leskeksi jääneitä on 3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rakensimme itse taloa, moni meille tuota myyttiä tuputti, mutta väärässä olivat. Vuosienkin jälkeen olemme edelleen onnellisesti yhdessä.
Samoin. Olihan se rakentaminen kovaa aikaa, mies lähti aamuviideltä raksalle, kävi välillä täyden työpäivän töissä, töistä suoraan raksalle ja puoliltaöin kotiin. Vajaan vuoden sitä kesti ja hyvin jaksettiin kun tiedettiin että rakennusvaihe kestää vain tietyn ajan. Itse hoidin kahta alle kaksivuotiasta sillä välin. Ei ollut tekemisen puutetta kummallakaan.
Meillä rakensi molemmat. Yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä muutto eroa aiheuta, mutta jos pari rakentaa itse (= mies rakentaa) talon, niin uupunut mies ei jaksa noudattaa tai täyttää naisensa oikkuja. Usein kun talo on valmis, on myös ero selviö. Ne jtka ovat rakennuttaneet talon avaimet kätten -tyylillä, ovat yleensä selvinneet kuivin jaloin prosessista.
Tässä nähdään vain miehen näkökulma. Mies kun rakentaa, jää kaikki muu naisen vastuulle. Talo valmis, mies urakkansa tehnyt, naisen urakka jatkuu, katkeruus ja sitten ero.
Lisää miehen näkökulmaa ihan elävästä elänästä. Naiset on kovia kyselemään, että mikä maksaa, miksei talo valmistu aikataulussa. Pahin tapaus on kun olin talkoissa. Kattoa tehtiin ja rouva tuli kahden lapsen kanssa tarkastelemaan tilannetta. Hetken paikalla oltuaa huusi katolla raatavalle miehelleen, että tule alas, se on sinun vuoro vaihtaa Jeren vaipat. Mies kirosi aika katkerasti, että perkele, aina sama juttu. Meni kuitenkin ettei tullut pahempaa draamaa. Miehellä aika vaativa työ rakentamisen lisäksi. Erosivat heti muuton jälkeen. Toisella työkaverilla tuli myös ero ennen kuin talo edes valmistui. Ei kestänyt vaimon oikkuilua.
Omaa taloa kun rakensin, niin samalla kadulla yks pariskunta rakensi samaan aikaan. Talon valmistettua mies löi vaimon käteen avaimet ja totesi, että siinä on sun talo. Hyppäs autoonsa ja lähti. Taitaa nainen asua edelleenkin talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää miehen näkökulmaa ihan elävästä elänästä. Naiset on kovia kyselemään, että mikä maksaa, miksei talo valmistu aikataulussa. Pahin tapaus on kun olin talkoissa. Kattoa tehtiin ja rouva tuli kahden lapsen kanssa tarkastelemaan tilannetta. Hetken paikalla oltuaa huusi katolla raatavalle miehelleen, että tule alas, se on sinun vuoro vaihtaa Jeren vaipat. Mies kirosi aika katkerasti, että perkele, aina sama juttu. Meni kuitenkin ettei tullut pahempaa draamaa. Miehellä aika vaativa työ rakentamisen lisäksi. Erosivat heti muuton jälkeen. Toisella työkaverilla tuli myös ero ennen kuin talo edes valmistui. Ei kestänyt vaimon oikkuilua.
Omaa taloa kun rakensin, niin samalla kadulla yks pariskunta rakensi samaan aikaan. Talon valmistettua mies löi vaimon käteen avaimet ja totesi, että siinä on sun talo. Hyppäs autoonsa ja lähti. Taitaa nainen asua edelleenkin talossa.
Jatkan vielä. Koville otti omakin rakentaminen työn ohessa. Mutta kun vaimon kanssa oli selkeä diili, että teen talon omaan tahtiin töiden ohessa ja hän ei sekaannu itse trakentamiseen ja että hän hoitaa lapset, niin selvittiin, ja ollaan edelleen yhdessä. Aika paljon vaimo kyllä lastenhoidon ohessa hoiti kaikenlaista hankintapuolta ja paperijuttuja, että sikäli teimme yhdessäkin. Tuo yksi pari oli ainoa kadultamme rakentamiseen aikaan eronnut. Tai no, yhdessä vaihtui emäntä rakentamisen aikana. Muut 20 pariskunnasta olivat pitkään yhdessä ennen kuin 50:n villityksessä pari erosi.
Meillä tuli ero kun ok taloon muutettiin. En jaksanut tehdä pihatöitä , lumitöitä enkä siivota isoa taloa. Kävin töissä niinkuin mieskin. Mies haukkui kun en kerennyt enkä jaksanut töiden ja lastenhoidon jälkeen jälkeen tehdä em hommia. Minun olisi pitänyt mennä kattokin paikkaamaan. Mies oli täysin kädetön ok talon askareiden suhteen. Muutin takaisin kerrostaloon lasten kanssa.