Tuleeko ib-linja kalliimmaksi kuin tavallinen lukio?
Lapsi menossa. Mietin vain paljonko olisi hyvä olla säästöjä, jotta saa tuon maksettua.
Kommentit (9)
Ei kai ib-linjalaisia vielä ole valittu. Mistä tiedät että pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai yleensä, mutta ib-linjalaisilla on usein ulkomaanvaihtoja/matkoja, jotka maksaa erikseen.
Tämä on hyvä tietää :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ib-linjalaisia vielä ole valittu. Mistä tiedät että pääsee?
Niin, eihän se satavarmaa ole, mutta 9,8 ka ollut edellisissä todistuksissa joten jotain toivoa on. Toki pääsykoe ratkaisee myös. Ap
Esimerkiksi maineikkaana lukiona pidetty Jyväskylä lyseon lukio kertoo Ib-linjan kustannuksista seuraavasti: IB-linjan kustannukista seuraavasti:
Opetus on maksutonta kun opiskelija suorittaa koko lukion oppimäärän. Lisäksi opiskelijalla on oikeus maksuttomaan aamupuuroon ja lounaaseen. Opiskelijan tulee itse ostaa oppikirjat ja muut oppimateriaalit, sekä opiskelussa käytettävä kannettava tietokone.
IB-loppukokeiden tutkintomaksut kuuluu myös opiskelijan kustantaa itse.
Mutta, kuten joku jo täällä jo ennätti toteamaan, niin kannattaa varautua myös siihen, että lukion aikana tehdään tai paremmin saatetaan tehdä luokkaretkiä ja matkoja. - Mutta tehdäänhän niitä yhä useammin myös "tavallisissa" lukioissa...
Luulen, että voi tulla jopa vähän edullisemmaksi. Kirjat ovat kalliita, mutta toisaalta ei sama systeemi kuin peruslinjalla eli ostetaan joka kurssille oma kirjansa.
Matkoja tehdään molemmissa. Tavallisella puolella oleva nuoreni tekee kaksi ulkomaan reissua tänä lukuvuonna
PreIB-luokasta päästy todella maltillisilla kuluilla, muutama kirja (pari kierrätettyä ja pari uutta). Läppäri oli jo olemassa.
Sitten kun suoritetaan varsinainen tutkinto, tulee tutkintomaksu per aine ja se on melko kallista lystiä...
Vierailija kirjoitti:
PreIB-luokasta päästy todella maltillisilla kuluilla, muutama kirja (pari kierrätettyä ja pari uutta). Läppäri oli jo olemassa.
Sitten kun suoritetaan varsinainen tutkinto, tulee tutkintomaksu per aine ja se on melko kallista lystiä...
Hmm. SYK:ssa: IB-linjalla opiskeleminen on maksutonta, mutta opiskelija sitoutuu hankkimaan koulutarvikkeensa ja -kirjansa itse
Opiskelijan tulee maksaa loppukokeisiin rekisteröidyttyyään IB:n määrittelemän tutkintomaksun (600 euroa vuonna 2017). IB-opintoihin kuuluu luonnontieteiden projektiviikonloppu, jonka kurssimaksu on noin 100 euroa. Biologian opiskelijoiden kenttäkurssi IB2-vuonna maksaa noin 190 euroa.
Paljonko tuo tutkintomaksu on per aine?
Ei kai yleensä, mutta ib-linjalaisilla on usein ulkomaanvaihtoja/matkoja, jotka maksaa erikseen.