Listataan helppoja, arkisia ekotekoja
Peukkua ylös, jos toimit jo näin. Ja ei muuta kun vinkit jakoon! Aloitan:
Kestovaipat
Kommentit (12)
Nuukuus. Olen saita ja pihi luonteeltani. En siis kuluta kuin mitä on pakko.
Sisälämpötilan laskeminen. Kun sisälämpötilaa laskee, pitää pukea enemmän päälle. Silloin tarvitsee villasukkia päivittäin. Villasukat kuluvat käytössä reikäisiksi, joten niitä pitää parsia. Hommaa parsimiseen avuksi puinen parsinsieni, joka helpottaa hommaa huomattavasti. Mä oon ollut parsinsienen onnellinen omistaja nyt nelisen vuotta, ja kyllä kuulkaa tulee Netflixiä katsoessa hyvää jälkeä!
Syön kotimaista lihaa ulkolaisten kasvisten ja hedelmien sijaan.
Rajojen kiinni vaatiminen/äänestäminen
Itse yritän muistaa ja huomata ottaa ruoka-kauppaan oman kauppakassin mukaan ja jättää ostamatta sen kaupan tarjomanan muovikassin tai paperipussin.
Syön vain kotimaista ruokaa: perunaa, kasviksia, kalaa. En ikinä osta avocadoja, kiivejä, persimoneja tms.
Älä osta mitään, mitä et oikeasti tarvitse. Tämä ollut itselle vaikeinta, kunnes aloin hiljaa mielessäni kiittämään kaikesta siitä, mitä jo omistan. On onni omistaa edes se yksi hyvä talvitakki, kaikilla ei ole edes sitä. Miksi edes tarvitsisin toisen kaappiin roikkumaan?
Vaatteissa vältä keinokuituja ja fleeceä (mikromuovit). Älä pese vaatteita turhaan.
Laske huonelämpötilaa, tarkista lattialämmitys!
Korvaa punainen liha kasviksilla/vegevaihtoehdoilla (Mifusta saa mm. hyvää lasagnea/makaronilaatikkoa).
Uudelleenkäytä tavaroita. Esim. jos kaupassa otat paperipussin hedelmille, voi samaa paperipussia käyttää useamman kerran. Kaiken kaikkiaan vähennä jätteen määrää, ei riitä pelkästään se että korvaa muovin jollain muulla.
Matkustaa voi myös Suomessa, lähde ulkomaille harvemmin, vaikka vain joka toinen vuosi.
Säästä ja käytä uudelleen lahjapaperit ja -kassit.
Vierailija kirjoitti:
Syön vain kotimaista ruokaa: perunaa, kasviksia, kalaa. En ikinä osta avocadoja, kiivejä, persimoneja tms.
Tää on hyvä. Mä kyllä ostan välillä ulkomaisia tuoreita kasviksia, mutta yritän pääsääntöisesti pärjätä kotimaisilla, etenkin juureksilla. Tästä on myös se etu, että rusketun helpommin, kun syön niin paljon betakaroteenia sisältävää porkkanaa :D Syön porkkanaa päivittäin.
Punalaputettujen tuotteiden ostaminen, näin autamme kauppiasta pääsemään ajoissa eroon vanhimmista tuotteista, jotka ovat vaarassa päätyä muuten hävikkiin
Palasaippuat nestemäisten tilalle, pakkausjäte vähenee