Apua! Asunto on ihan kaaottisessa kunnossa. Mistä aloittaa siivoaminen?
Elämänhallinta ollut pari kuukautta ihan päin puuta ja nyt olen päättänyt ryhdistäytyä ja siivota asunnon ihan kunnolla.... Mutta mistä täällä pitäisi aloittaa? Vaatteita on lattialla, imuroitu (ja siivottu ylipäätään) viimeksi marraskuussa, roskia lattialla, keittiö sekaisin, tiskit ties mistä kaukaa, vessakin sotkuinen...
Hävettää itseäkin mihin kuntoon olen parissa kuukaudessa tämän asunnon päästänyt.
Olisiko täällä jotain kilttiä sielua, joka kirjoittaisi mulle marssijärjestyksen, kun itse vain lamaannun tämän työmäärän edessä.
Moraalisaarnaa tai hygienialuentoa en tarvitse. Tiedän kyllä, miten kuvottavaa ja paheksuttavaa siivoamattomuus on.
Kommentit (31)
Niin ja kaikine hyvien vinkkien lisäksi se, että hanki ensin hyvät varusteet:
- paljon vahvoja jätesäkkeä
- suojahanskat
- pesuaineet ja välineet
- mahdollisesti myös säilytyslaatikoita, joihin saat tilapäisesti kasattua tavaroita, jotka laitat sitten myöhemmin paikoilleen tai hävität (esim. jos pyykkiä on paljon, ne likaiset vaatteet, jotka eivät mahdu koneeseen, kannattaa kuitenkin kerätä johonkin siististi pois tieltä nostettavaksi)
Ja jos sinulla on ketään, johon luotat niin paljon, että kehtaat pyytää apua, niin pyydä apua. Jos et kehtaa, niin sitten vaan teet vaihe kerrallaan, aina yksi vaihe loppuu, siirryt seuraavaan vaiheeseen jne., kunnes kaikki on tehty. Sen jälkeen vasta pysähdyt ja alat taas ajatella. Tsemppiä!
Tiedän tunteen, selviät tästä kyllä.
Ota pyykkikoreja tai isoja laatikoita joihin lajittelet huone kerrallaan roskat/pyykit/lehdet/paikoilleen laitettavat tavarat jne.
Kasaa ensin lattiaharjalla kaikki roinat lattialta yhteen kasaan, istu kasan viereen ja lajittele koreihin. Kun lattia selvitelty, lajittele samoin roinat pöydiltä.
Tee aina sen verran kuin jaksat, huilaa välillä, jatkat seuraavana päivänä jälleen.
Tsemppiä ja voimia sinulle!
Keräsin roskat koko asunnosta roskiin ja laitoin ekat tiskit likoamaan! Seuraavaksi varmaan sit vaatteet jonnekin yhteen paikkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Keräsin roskat koko asunnosta roskiin ja laitoin ekat tiskit likoamaan! Seuraavaksi varmaan sit vaatteet jonnekin yhteen paikkaan.
ap
Jes, hyvä ap! Nyt voi jo onnitella itseään. Pääsit jo alkuun! :)
Vierailija kirjoitti:
ap
Hyvä sinä!! Erittäin hyvä alku, tuosta on hyvä jatkaa. Tsemppiä!
Mulla ei onneksi ole noin paha tilanne, mutta pari rästityötä on jäänyt tekemättä pidemmän aikaa. Tämän ketjun innoittamana menen siivoamaan roskiskaapin!
Hyvin aloitettu ap!
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kaikine hyvien vinkkien lisäksi se, että hanki ensin hyvät varusteet:
- paljon vahvoja jätesäkkeä
- suojahanskat
- pesuaineet ja välineet
- mahdollisesti myös säilytyslaatikoita, joihin saat tilapäisesti kasattua tavaroita, jotka laitat sitten myöhemmin paikoilleen tai hävität (esim. jos pyykkiä on paljon, ne likaiset vaatteet, jotka eivät mahdu koneeseen, kannattaa kuitenkin kerätä johonkin siististi pois tieltä nostettavaksi)
Ja jos sinulla on ketään, johon luotat niin paljon, että kehtaat pyytää apua, niin pyydä apua. Jos et kehtaa, niin sitten vaan teet vaihe kerrallaan, aina yksi vaihe loppuu, siirryt seuraavaan vaiheeseen jne., kunnes kaikki on tehty. Sen jälkeen vasta pysähdyt ja alat taas ajatella. Tsemppiä!
Mä en jaksa uskoa, että ap on muutamassa kuukaudessa saanut kämpän samaan kuntoon kuin himohamstraajat-ohjelman ihmiset. Ehkä nuo vahvat jätesäkit ja suojahanskat voi jättää kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta ollut pari kuukautta ihan päin puuta ja nyt olen päättänyt ryhdistäytyä ja siivota asunnon ihan kunnolla.... Mutta mistä täällä pitäisi aloittaa? Vaatteita on lattialla, imuroitu (ja siivottu ylipäätään) viimeksi marraskuussa, roskia lattialla, keittiö sekaisin, tiskit ties mistä kaukaa, vessakin sotkuinen...
Hävettää itseäkin mihin kuntoon olen parissa kuukaudessa tämän asunnon päästänyt.
Olisiko täällä jotain kilttiä sielua, joka kirjoittaisi mulle marssijärjestyksen, kun itse vain lamaannun tämän työmäärän edessä.Moraalisaarnaa tai hygienialuentoa en tarvitse. Tiedän kyllä, miten kuvottavaa ja paheksuttavaa siivoamattomuus on.
Aloittakaa tiskit yms roju kerättävä huone kerrallaan ja eriteltävä säilytettvä/kierrätettävä (tuossa jo mainittiinkin) - makuuhuoneet/makuupaikat, muistakaa, että lika laskeutuu ylhäältä alas eli ylemmät pinnat ensin ja lopuksi seinät/lattiat muistaen, että lattia imuroidaan ensin enne pyyhkimistä. JA POIS NETISTÄ! T: mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko täällä jotain kilttiä sielua, joka kirjoittaisi mulle marssijärjestyksen, kun itse vain lamaannun tämän työmäärän edessä.Moraalisaarnaa tai hygienialuentoa en tarvitse. Tiedän kyllä, miten kuvottavaa ja paheksuttavaa siivoamattomuus on.
Aloittakaa tiskit yms roju kerättävä huone kerrallaan ja eriteltävä säilytettvä/kierrätettävä (tuossa jo mainittiinkin) - makuuhuoneet/makuupaikat, muistakaa, että lika laskeutuu ylhäältä alas eli ylemmät pinnat ensin ja lopuksi seinät/lattiat muistaen, että lattia imuroidaan ensin enne pyyhkimistä. JA POIS NETISTÄ! T: mies
Pienet tauot ovat paikallaan, kun on iso urakka. Toki täytyy pitää huolta, ettei se pikainen käynti fb:ssä ole neljän tunnin mittainen! Ja Youtubesta raikaamaan hyvää musiikkia, itsellä ainakin imurointi sujuu paremmin, kun talossa raikaa rankan puoleinen hevi.
Tämä ei toimi, jollei tavaralla ole sitä paikkaa minne se kuuluu. Eli jos niitä ei ole mietitty jo etukäteen.
Ja toimii vähän huonosti tuossa yksi huone kerrallaan -systeemissä, mikäli paikka on jossakin sellaisessa huoneessa, joka on vielä täyden kaaoksen vallassa. Se paikka kun ei välttämättä ole vapaana vielä.