Voiko pätkäpaasto olla vaarallinen hammasterveydelle?
Oivalsin juuri, että tasaista ruokarytmiä suositellaan osittain suun terveyden takia. Olen yllättynyt, ettei tästä puhuta enemmän. Pätkäpaastossa syödään vain muutama tunti päivässä, sehän voi olla pelkkää happohyökkäystä tuntikausia!
Kommentit (6)
Ei se idea ole että puristetaan sama ruokamäärä pienemmälle ajalle, vaan että jää esimerkiksi iltasyömiset pois.
Pidempi ruokaväli = vähemmän happohyökkäyksiä = hampaille parempi.
Edelleenkin ihminen laihtuu vain jos syö vähemmän kaloreja kuin kuluttaa.
Mitä ihmettä? Ei kai kukaan pätkäpaastolla jatkuvasti syö sitä ns. syömisikkunan aikaa. Itse noudatan 16/8 pätkäpaastoa eli vuorokaudesta olen syömättä 16 h (20-12). Klo 12 ja 20 välillä syön kolme kertaa: klo 12 lounaan, klo 17 töistä tullessa välipalan esim. pähkinöitä ja hedelmän, ja klo 20 päivällisen. Eli vain 3 kertaa päivässä sitä happohyökkäystä ja pitkä paastoaika jonka aikana sylki voi mineralisoida vaurioita. Eli parempi hammasterveydelle kuin yleensä suositeltu muutaman tunnin välein syöminen.
miksi puhutte laihduttamisesta vaikkei se liity asiaan yhtään millään tavalla?
Vierailija kirjoitti:
miksi puhutte laihduttamisesta vaikkei se liity asiaan yhtään millään tavalla?
Jaa. En ole kuullut kenestäkään joka pätkäpaastoilisi vaikka on omasta mielestään ihannepainossaan.
Hammaslääkäri kiitteli kun kaikki alkavatkin reiänalut oli pysähtyneet, ikenet terveet ja hammaskiveä ja blakkia oli aiempaan verrattuna niin vähän. Kiitos pätkäpaaston ja oilpullingin.
voithansää pureskella, mutta et nielase, vaan sylkäset poies