Helsingin historiaa: Sofiankadun pieni koppi?
En löytänyt googlaamallakaan tietoa, että mikä on se vanha pieni koppi Sofiankadulla. Lähellä siis Senaatintoria ja Helsingin Tuomiokirkkoa. Joku historiallinen rakennushan tuo koppikin varmaan on. Sellainen tummanvihreä puinen koppi, ja harmaa katto, näyttäisi olevan kuvien perusteella. Olisin kiitollinen tiedosta! Onko tuo koppi muuten yhä siellä, vai onko purettu/siirretty? Ajattelin siirtyä sinne häpeämään tietämättömyyttäni ja huonoa googlaus-taitoani.
Kommentit (17)
Ei ole tuo, oottakaas etsin kuvan jostain...
Vierailija kirjoitti:
Tämä? https://media.izi.travel/f625a30b-ae55-4cee-afba-52bc49355bc2/0995d7c7-…
Just tuo! T: AP
Mun mielestä tuo näyttää kaivolta.
Kaivoa vähän mietin itsekin. T: AP
Oon aikeissa lähettää ulkomaille postikorttia, jossa on aikailla just tuo näkymä, eli tuo koppi ihan etualalla. Ja korttiin ois sitte tarkotus lyhyesti kirjottaa paikan historiasta. Kiva kun just tuo etualan koppero on sit semmonen että ”Dunno!” xD Muuten ois mielestäni kiva korttinäkymä, kun vaan tietäiskin... No, ”Might be an old well”?.
Ainakaan 80-luvulla Hesassa ja Kruununhaassa liikkuessa en nähnyt tuollaista. Kaivohan tuo kyllä on. 1700- ja 1800-luvuilla Hesan vesitilanne kallioniemellä oli heikko ja kaivoja vähän. Mikään alkuperäinen kaivolaite tuo ei kyllä ole.
Kiitos mielenkiintoisesta aloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Laivoja se on mutta ei aito tai "alkuperäinen". Paikka olis ollut huonopaikka pohjaveden puutteen vuoksi. Lisäksi "yläpuolella" oli vielä 1700-luvulla Ulriikka-Eleonoran kirkko ja hautausmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivoja se on mutta ei aito tai "alkuperäinen". Paikka olis ollut huonopaikka pohjaveden puutteen vuoksi. Lisäksi "yläpuolella" oli vielä 1700-luvulla Ulriikka-Eleonoran kirkko ja hautausmaa.
*Kaivohan se on...
https://helsinkikuvia.fi/search/details/?image_id=hkm.62C8BC48-28C9-4A8…
Kuva huokaustensillasta
Eihän se ole vanhanaikainen puhelinkoppi?