A-studio: Kiusaaminen koulussa
Kommentit (26)
Miksi yksikään rehtori ei myönnä, että heidän koulussaan kiusataan jatkuvasti?
Ai, onko tämä se koulu, jossa opettajat nimittelevät lapsia hutsuiksi????
Vierailija kirjoitti:
Myös opettajat kiusaa.
Myös opettajia kiusataan sekä oppilaat että vanhemmat.
Kouluissa kaikki kiusaavat kaikkia. Opettajat opettajia, lapset lapsia, opettajat lapsia, lapset opettajia, vanhemmat opettajia, opettajat vanhempia, vanhemmat vanhempia... Koulut on oikeesti ihan p*rseenreikäpaikkoja. Onneksi ei enää tarvii kestää.
Miten puuttua ulkopuolelle jättämiseen? Minä en ainakaan keksiä mitään mikä vähentäisi tälläista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Miten puuttua ulkopuolelle jättämiseen? Minä en ainakaan keksiä mitään mikä vähentäisi tälläista käytöstä.
Pakottamalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottamalla
Ai yläkoulussako teinejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottamalla
Ja mitäs sitten, jos se ulkopuolelle jätetty onkin se pahin kiusaaja? Tämän olen nähnyt jo pariin kertaan - se ilmiselvä uhri onkin ulkopuolella koska muut lapset suorastaan pelkäävät häntä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se jättäminen minusta ole kiusaamista, koska siinä ei tarvitse pelätä henkensä edestä kotimatkoilla.
Mutta jos tyttö pukeutuu kuin hutsu, miksei hänelle saisi silloin sanoa että hän näyttää ihan hutsulta?
Tästäkin voidaan jauhaa loputtomiin mutta kiusaamista tulee aina olemaan eikä se lopu koskaan vaikka mitä tehtäisiin. Maailma nyt on vaan julma paikka sille ei voi mitään. Aina vahvat on sortanut heikompiaan ihmisen historian alusta asti.
Kuinkahan iso osuus näistä kiusatuiksi ilmoittautuvista on itse kiusannut? En olisi yllättynyt jos osuus olisi melko suuri.
Nollatoleranssi. Ei pitäisi olla vaikeata tehdä heti selväksi, että hyviä tapoja noudattamalla taataan paras mahdollinen oppimisympäristö. Koulussa ollaan opiskelemassa tietoja ja taitoja. Opettajan kuuluu ottaa oppilaansa "hanskaan", siitä ei liene kahta sanaa. Kyllä on kokemusta rehtorista joka väitti ettei hänen koulussa ketään kiusata vaan käytännössä se ei mennyt niin. Vanhempana pitää puuttua olipa lapsi kiusaaja tai kiusattava. Tauti nimeltä kiusaaminen tarttuu jo päiväkodissa jossa se nokkimisjärjestys näyttää muodostuvan. Sitä jatkuu sitten hamaan työyhteisöön asti. Oma tenava ala-asteella oli sortunut kiusaamaan joten tehtiin reissu kiusatun kotiovelle anteeksipyynnön kera. Eipä enää ollut ongelmaa puolin ei toisin.
Itse lukaisin kummastuneena maikkarin artikkelia kiusaamisesta, jossa esitettiin että kiusaamiselle voisi olla jotain geneettistä ja lajin hengissä selviämiseen/ kehittymiseen liittyvää, eli toisin sanoen kiusaamisominaisuus voi olla joltain kantilta katsottuna tarkoituksenmukaista. Ja tutkimukset suoraan jenkeistä. Maikkari ei petä.
Monesti nähnyt kuinka oppilaat nahistelevat käytävällä ja ope kävelee ohi ja katsoo kattolamppuun.
Vierailija kirjoitti:
Itse lukaisin kummastuneena maikkarin artikkelia kiusaamisesta, jossa esitettiin että kiusaamiselle voisi olla jotain geneettistä ja lajin hengissä selviämiseen/ kehittymiseen liittyvää, eli toisin sanoen kiusaamisominaisuus voi olla joltain kantilta katsottuna tarkoituksenmukaista. Ja tutkimukset suoraan jenkeistä. Maikkari ei petä.
Monesti huomaa että itse vähän heikosti pärjäävä poika kiusaa sellaista rauhallista kaveria syyttä suotta.
Mun mielestä pitäisi tapauskohtaisesti selvittää, mistä kiusaaminen johtuu. Ja ennen kaikkea puhua asioista oikeilla nimillä. Toisen hakkaaminen ei ole kiusaamista, vaan pahoinpitely jne
Auttaisiko asiaa, jos rikousoikeudellisen vastuun rajaa tiputettaisiin 15 -> 12, jolloin yhä nuoremmat joutuisivat vastuuseen teoistaan? En tiedä, mutta tuskin siitä haittaakaan olisi.
Sitten vielä kiva-koulut.... Projekti lakkautettava heti. Ei anneta rehtoreille ja opettajille tätä "Me olemme kivakoulu, ei meillä kiustata" -suojaa.
Miten koulussa puututaan kiusaamiseen?