Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun vai päiväkodin eskari?

Vierailija
08.01.2019 |

Nyt haku on taas ajankohtainen, joten olisi kiva kuulla huomioita yleisellä tasolla ja ehkä tähän omaan tilanteeseeni. Itse olen täysin kahden vaiheilla, kumpikin vaihtoehto on omalla tavallaan hyvä. Olen vauvan kanssa kotona, joten muuta hoitoa ei eskarituntien lisäksi tarvita. Lapsi on rauhallinen ja sisäänlämpiävä, alkuvuodesta syntynyt, osaa jo lukea ja kirjoittaa, liikunnalliset perustaidot hallussa.

Vaihtoehdot siis ovat:

Päiväkodin eskari: matkaa noin 2 km. Tuttu pieni yksikkö, vanhat kaverit (tosin lapsi vähän tippunut ryhmän menosta kun on ollut paljon kotona minun ja vauvan kanssa viime kuukausina). Sijainti erittäin keskeinen, paljon retkiä ja yhteistyötä monien tahojen kanssa. Pieni suojaisa piha, oma sali. Hyvät aikuiset. Kaveriporukasta kukaan ei mene samaan kouluun lapseni kanssa.

Lähikoulun eskari. Matka vain noin 300 metriä. Iso yksikkö, samaa pihaa käyttää lähes tuhat lasta ja nuorta. Meluisa ruokala, jumppasaliin pääsee varmaan joskus ja jouluna. Käytössä joustava esi- ja alkuopetus, eli lapsi pääsisi ehkä jo eskarina eka- ja tokaluokkalaisten kanssa samoihin ryhmiin. Samoin tutustuisi tuleviin luokkakavereihin.

Ajatuksia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähikoulun eskari, monesta syystä

Vierailija
2/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin. Tuollaisiin suuriin laitoksiin mahdollisimman myöhään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei tarvitse muuten hoitoa, niin eikö se ole oikeastaan ihan sama kummassa saa esiopetusta. Jos menee koulun yhteyteen, niin tulee samalla tuleva koulu tutuksi.

Vierailija
4/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaikki käytä pihaa tai ruokalaa yhtä aikaa, vaan heidät on porrastettu.

Ja ne itse ryhmät on ihan samankokoisia, oli se sitten päiväkodissa tai koulussa.

Koulun eskariin. Lyhyt matka, tutustuu j kouluun ja tuleviin luokkakavereihin, opettajiin jne.

Vierailija
5/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä eskaria itse saa valita?

Vierailija
6/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä hakemus tehdään.

Vierailija
7/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun

Vierailija
8/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun.

Vierailija
9/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, meilläkin sai laittaa 3 vaihtoehtoa, mutta käytännössä kaupunki päätti, kuka menee minnekin, ekaluokan koulunaloituksen mukaan.

Vierailija
10/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, meilläkin sai laittaa 3 vaihtoehtoa, mutta käytännössä kaupunki päätti, kuka menee minnekin, ekaluokan koulunaloituksen mukaan.

Minun kaikki kolme lastani on päässeet niihin eskareihin joihin olen heidät hakenut. Eikä muuten ole edes meidän alueellamme, vaan siellä, missä koulujen painotukset oli.

Vierailija
11/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin ehdottomasti päikyn jos siellä olisi kavereita ja tulevia luokkakavereita. Tuossa tilanteessa varmaan kuitenkin ehkä kallistuisin kouluun. Toisaalta jos tietää homman olevan laadukasta päikyssä, ni onhan sekin todella arvokasta. Taas toisaalta koulussa homma helpommin rytmittyy paremmin eskariajan mukaan. Päikyssä voi ehkä helpommin jäädä ulkopuoliseksi, jos vaan puolipäiväläinen.

Vierailija
12/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on myös tuollainen jättikoulu, jossa on päiväkoti, esikoulu ja ala-aste ja lisärakennuksen jälkeen tulee myös yläaste. Päiväkotilaiset ovat omassa siivessään ja heillä on oma piha. He eivät paljon tiedä koulun puolen menosta. Eskareillakin on ihan oma maailmansa. He syövät eri aikaan kuin koululaiset ja ulkoilevat omien aikataulujensa mukaan omalla pihallaan. Onhan se suuri paikka, mutta mielestäni ei niin pelottava ja turvaton kuin voisi kuvitella. Muutenkin koululaiset ovat useissa eri siivissä, joten suuruutta ei sillä tavalla huomaa. 

Sinulla koulun eskaria puoltaa myös lyhyt välimatka ja tutustuminen tulevaan kouluun ja luokkaan ja luokkakavereihin. Jos päiväkodista kukaan kaveri ei tule samaan kouluun, niin olisin kyllä koulun eskarin kannalla. 

Vierailija
13/14 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Ihan niin kuin aavistelinkin, kummallekin vaihtoehdolle on hyvät perustelut. Mielelläni kuulen vielä lisääkin mielipiteitä ja kokemuksia.

Kukaan lapsen kaveri ei mene tuohon jättikouluun, joten jossakin vaiheessa siirtyminen yksin uuteen ympäristöön on edessä. En vain tiedä, onko se helpompi eskarissa vai ekaluokalla. Se pienempi koulu, johon päiväkotikaverit suurimmaksi osaksi menevät, ei ota ketään oman alueensa ulkopuolelta.

Ja kyllä, eskarit tosiaan näyttävät juoksevan huomioliiveissä tuolla isojen teinien seassa. En ollut itsekään uskoa silmiäni.

-Ap.

Vierailija
14/14 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään uusia kokemuksia/näkökantoja?

-Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi