Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Merikapteeni (AMK)

Vierailija
08.01.2019 |

Poika on miettinyt merikapteeniksi hakemista...
Onko kellään kokemusta lähipiiristä millainen ammatti / mitä on odotettavissa tuolla alalla? Onko merimiehille tarvetta vielä 20 vuoden päästä vai korvaako automaattilaivat miehistöt?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viihtyy ulkomaalaisten kanssa niin alalla saattaisi olla töitä nimenomaan kapteeneille luotsaussääntöjen vuoksi. Mutta siihen saa kyllä tottua että suurimmassa osassa tapauksista on aluksen ainoa suomalainen.

Vierailija
2/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne palkkaa laivoille väen jostain Filippiineiltä riisipalkalla? Paitsi Viking line, joka palkkaa vain ahvenanmaalaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne palkkaa laivoille väen jostain Filippiineiltä riisipalkalla? Paitsi Viking line, joka palkkaa vain ahvenanmaalaisia.

Ainakin suomalaisilla autolautoilla miehistö näyttää olevan suomalaista / ruotsalaista. Tiedä sitten maailmalla, mutta eikö tuommoset filippiiniläiset ja muut ole enemmän siellä tekevässä portaassa? Perämiehinä sitten on kouluja käynyttä porukkaa?

Vierailija
4/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Lapseni kaverin isä oli merikapteeni, mutta saatuaan lapsia, hakeutui muulle alalle. Ei tuo oikein perheelliselle sovi.

Tunnen myös merikapteenin lesken. Heidän lapset ja lasten äiti seilasi mukana merillä. Mies oli aika mustasukkainen eikä oikein tykännyt jättää pitkäksi aikaa maihin. En tiedä, miten olisi jatkunut, jos lapset olisi ehtineet saavuttaa kouluiän, mutta mies jäi sairaseläkkeelle ennen sitä.

Vierailija
5/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne palkkaa laivoille väen jostain Filippiineiltä riisipalkalla? Paitsi Viking line, joka palkkaa vain ahvenanmaalaisia.

Ainakin suomalaisilla autolautoilla miehistö näyttää olevan suomalaista / ruotsalaista. Tiedä sitten maailmalla, mutta eikö tuommoset filippiiniläiset ja muut ole enemmän siellä tekevässä portaassa? Perämiehinä sitten on kouluja käynyttä porukkaa?

Viikkarilla ahvenanmaalaisia, Tallinkilla virolaisia. Aika pienet voi olla mahdollisuudet päästä autolautalle kapteeniksi. Vaan ainahan voi yrittää!

Vierailija
6/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Lapseni kaverin isä oli merikapteeni, mutta saatuaan lapsia, hakeutui muulle alalle. Ei tuo oikein perheelliselle sovi.

Tunnen myös merikapteenin lesken. Heidän lapset ja lasten äiti seilasi mukana merillä. Mies oli aika mustasukkainen eikä oikein tykännyt jättää pitkäksi aikaa maihin. En tiedä, miten olisi jatkunut, jos lapset olisi ehtineet saavuttaa kouluiän, mutta mies jäi sairaseläkkeelle ennen sitä.

Tiedätkö mihin tuo merikapteeni kuoli? Oliko joku työstä tullut sairaus vai mikä?'

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne palkkaa laivoille väen jostain Filippiineiltä riisipalkalla? Paitsi Viking line, joka palkkaa vain ahvenanmaalaisia.

Miehistöstä suuri osa on nykyään rahtilaivoilla filippiiniläisiä. Mutta kapteeneja tämä ei koske, sillä mikäli varustamo ottaisi filippiiniläisen kapteenin joutuisi se maksamaan jokaisessa satamassa luotsista. Tulee siis halvemmaksi palkata kapteeni joka osaa puhua suomea tai ruotsia ja voi saada vapautuksen luotsin käytöstä.

Vierailija
8/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja kansainvälisesti arvostettu tutkinto. Myös automaation aikana tarvitaan merikapteeneita valvomaan automaatisoitujen alusten kulkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne palkkaa laivoille väen jostain Filippiineiltä riisipalkalla? Paitsi Viking line, joka palkkaa vain ahvenanmaalaisia.

Ainakin suomalaisilla autolautoilla miehistö näyttää olevan suomalaista / ruotsalaista. Tiedä sitten maailmalla, mutta eikö tuommoset filippiiniläiset ja muut ole enemmän siellä tekevässä portaassa? Perämiehinä sitten on kouluja käynyttä porukkaa?

Viikkarilla ahvenanmaalaisia, Tallinkilla virolaisia. Aika pienet voi olla mahdollisuudet päästä autolautalle kapteeniksi. Vaan ainahan voi yrittää!

Noilla merikapteenin papereilla pääsee ilmeisesti päällystöön, tuskin kukaan pääsee suoraan kapteeniksi mihinkään?

AP

Vierailija
10/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne palkkaa laivoille väen jostain Filippiineiltä riisipalkalla? Paitsi Viking line, joka palkkaa vain ahvenanmaalaisia.

Ainakin suomalaisilla autolautoilla miehistö näyttää olevan suomalaista / ruotsalaista. Tiedä sitten maailmalla, mutta eikö tuommoset filippiiniläiset ja muut ole enemmän siellä tekevässä portaassa? Perämiehinä sitten on kouluja käynyttä porukkaa?

Viikkarilla ahvenanmaalaisia, Tallinkilla virolaisia. Aika pienet voi olla mahdollisuudet päästä autolautalle kapteeniksi. Vaan ainahan voi yrittää!

Noilla merikapteenin papereilla pääsee ilmeisesti päällystöön, tuskin kukaan pääsee suoraan kapteeniksi mihinkään?

AP

Perämieheksi ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne palkkaa laivoille väen jostain Filippiineiltä riisipalkalla? Paitsi Viking line, joka palkkaa vain ahvenanmaalaisia.

Ainakin suomalaisilla autolautoilla miehistö näyttää olevan suomalaista / ruotsalaista. Tiedä sitten maailmalla, mutta eikö tuommoset filippiiniläiset ja muut ole enemmän siellä tekevässä portaassa? Perämiehinä sitten on kouluja käynyttä porukkaa?

Viikkarilla ahvenanmaalaisia, Tallinkilla virolaisia. Aika pienet voi olla mahdollisuudet päästä autolautalle kapteeniksi. Vaan ainahan voi yrittää!

Noilla merikapteenin papereilla pääsee ilmeisesti päällystöön, tuskin kukaan pääsee suoraan kapteeniksi mihinkään?

AP

Juu ei todellakaan pääse suoraan kapteeniksi, vuosia menee että siihen pisteeseen pääsee.

Vierailija
12/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Lapseni kaverin isä oli merikapteeni, mutta saatuaan lapsia, hakeutui muulle alalle. Ei tuo oikein perheelliselle sovi.

Tunnen myös merikapteenin lesken. Heidän lapset ja lasten äiti seilasi mukana merillä. Mies oli aika mustasukkainen eikä oikein tykännyt jättää pitkäksi aikaa maihin. En tiedä, miten olisi jatkunut, jos lapset olisi ehtineet saavuttaa kouluiän, mutta mies jäi sairaseläkkeelle ennen sitä.

Tiedätkö mihin tuo merikapteeni kuoli? Oliko joku työstä tullut sairaus vai mikä?'

AP

Ei ollut työstä johtuva sairaus, vaan muuan neurologinen sairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä nyt muitakin laivoja kuin autolautat Itämerellä.

Vierailija
14/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Lapseni kaverin isä oli merikapteeni, mutta saatuaan lapsia, hakeutui muulle alalle. Ei tuo oikein perheelliselle sovi.

Tunnen myös merikapteenin lesken. Heidän lapset ja lasten äiti seilasi mukana merillä. Mies oli aika mustasukkainen eikä oikein tykännyt jättää pitkäksi aikaa maihin. En tiedä, miten olisi jatkunut, jos lapset olisi ehtineet saavuttaa kouluiän, mutta mies jäi sairaseläkkeelle ennen sitä.

Tiedätkö mihin tuo merikapteeni kuoli? Oliko joku työstä tullut sairaus vai mikä?'

AP

Ei ollut työstä johtuva sairaus, vaan muuan neurologinen sairaus.

Oolrait.

Tuo "leski" vain kuulosti niin ikävältä.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja kansainvälisesti arvostettu tutkinto. Myös automaation aikana tarvitaan merikapteeneita valvomaan automaatisoitujen alusten kulkua.

Kapteenin työ on muutakin kuin aluksen ajamista. Hän on aluksen päällikkö joka johtaa kaikkea aluksen toimintaa. Itseasiassa isoimmissa laivoissa kapteeni on vahtivapaa joka tarkoittaa sitä että kapteeni ajaa laivaa ainoastaan laiturista lähdettäessä ja satamaan tultaessa.

Vierailija
16/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja kansainvälisesti arvostettu tutkinto. Myös automaation aikana tarvitaan merikapteeneita valvomaan automaatisoitujen alusten kulkua.

Kapteenin työ on muutakin kuin aluksen ajamista. Hän on aluksen päällikkö joka johtaa kaikkea aluksen toimintaa. Itseasiassa isoimmissa laivoissa kapteeni on vahtivapaa joka tarkoittaa sitä että kapteeni ajaa laivaa ainoastaan laiturista lähdettäessä ja satamaan tultaessa.

Lopun ajan kapteeni on valkoinen puku päällä viihdyttämässä matkustajia mm. päivällisellä.

Vierailija
17/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja kansainvälisesti arvostettu tutkinto. Myös automaation aikana tarvitaan merikapteeneita valvomaan automaatisoitujen alusten kulkua.

Kapteenin työ on muutakin kuin aluksen ajamista. Hän on aluksen päällikkö joka johtaa kaikkea aluksen toimintaa. Itseasiassa isoimmissa laivoissa kapteeni on vahtivapaa joka tarkoittaa sitä että kapteeni ajaa laivaa ainoastaan laiturista lähdettäessä ja satamaan tultaessa.

Lopun ajan kapteeni on valkoinen puku päällä viihdyttämässä matkustajia mm. päivällisellä.

https://i.ytimg.com/vi/UsM7SSR23_M/hqdefault.jpg

Vierailija
18/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja kansainvälisesti arvostettu tutkinto. Myös automaation aikana tarvitaan merikapteeneita valvomaan automaatisoitujen alusten kulkua.

Kapteenin työ on muutakin kuin aluksen ajamista. Hän on aluksen päällikkö joka johtaa kaikkea aluksen toimintaa. Itseasiassa isoimmissa laivoissa kapteeni on vahtivapaa joka tarkoittaa sitä että kapteeni ajaa laivaa ainoastaan laiturista lähdettäessä ja satamaan tultaessa.

Lopun ajan kapteeni on valkoinen puku päällä viihdyttämässä matkustajia mm. päivällisellä.

...🛳come aboard, we’re expecting you, love boat...💖🎶

Vierailija
19/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja kansainvälisesti arvostettu tutkinto. Myös automaation aikana tarvitaan merikapteeneita valvomaan automaatisoitujen alusten kulkua.

Kapteenin työ on muutakin kuin aluksen ajamista. Hän on aluksen päällikkö joka johtaa kaikkea aluksen toimintaa. Itseasiassa isoimmissa laivoissa kapteeni on vahtivapaa joka tarkoittaa sitä että kapteeni ajaa laivaa ainoastaan laiturista lähdettäessä ja satamaan tultaessa.

Lopun ajan kapteeni on valkoinen puku päällä viihdyttämässä matkustajia mm. päivällisellä.

Tämäkin on vain pieni osa kapteenin työstä ja koskee vain niitä aluksia joissa on matkustajia.

Vierailija
20/38 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne palkkaa laivoille väen jostain Filippiineiltä riisipalkalla? Paitsi Viking line, joka palkkaa vain ahvenanmaalaisia.

Miehistöstä suuri osa on nykyään rahtilaivoilla filippiiniläisiä. Mutta kapteeneja tämä ei koske, sillä mikäli varustamo ottaisi filippiiniläisen kapteenin joutuisi se maksamaan jokaisessa satamassa luotsista. Tulee siis halvemmaksi palkata kapteeni joka osaa puhua suomea tai ruotsia ja voi saada vapautuksen luotsin käytöstä.

EU on kieltämässä filippiiniläiset merimiehet koska heidän koulutuksensa ei vastaa EU:n määräyksiä.