Te joilla on genitaaliherpes, miten toimitte..
Jos se ei ole aktiivinen, kerrotteko siitä seksikumppanille?
Voiko se tarttua minulta lapsiin käsien välityksellä? Syljestä?
Kommentit (59)
Sitä ihmettelen, että miten jengi onnistuu saamaan näitä tauteja itselleen. Ei tulis mieleenkään altistaa itseä vaaralle. Ennen seksiä aina testit molemmilta ja tulokset tiskiin. Jos on infektio, niin siihen loppuu juttu.
Todennäköisestihän näillä jeesustelijoillakin on jo infektio itsellään. Jäävät vaan pienet kihelmöinnt ja punoitukset huomaamatta.
Jos minulla olisi herpes, en kyllä seksiä haluaisi harrastaa. Olisi kamalaa jos tartuttaisin sen jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisestihän näillä jeesustelijoillakin on jo infektio itsellään. Jäävät vaan pienet kihelmöinnt ja punoitukset huomaamatta.
Tämä on aina vakioselitys näiltä vastuuttomilta tyypeiltä jostka sitä huolettomasti levittävät.
Syökää lysiiniä, auttaa pitään rakkulat poissa.
Jos nykyisestä suhteesta eroan, niin luultavasti olen loppuelämäni sinkku herpeksen takia. Joten en todellakaan, missään nimessä harrastaisi kenenkään kanssa seksiä kertomatta herpeksestä!
Vierailija kirjoitti:
No, tuttuni ei ollut kertonut miesystävälleen herpeksestään, mies oli luonnollisesti raivoissaan kun sai tartunnan. Tähän nainen yritti perustella että ei ollut aktiivisena, no eipä estänyt tartuntaa.
Mielestäni saisi kriminalisoida sp-tautien tietoisen levittämisen, on oltava jokaisen oma tietoinen valinta pelatako venäläistä rulettia omalla terveydellään. Kumppanille sp-taudista kertomatta jättävä tekee tämän valinnan hänen puolestaan.
Itse vaadin pitkäaikaisilta kumppaneilta aina tuoreet testitulokset ennen kuin kumista luovutaan, näin ei tule huijatuksi.
Ei sitä herpestä testata kun ei siinä olisi mitään järkeä kun jopa kolmasosalla on vanhan immuniteetin merkkinä vasta-aineita ja se voi johtua vain huuliherpeksestä joka voi olla myös alapäässä ja se alapääherpeskin voi olla huulissa taas, niitä on nykyisin ristiin molempia herpeksiä molemmissa päissä seksitapojen muututtua eli suuseksin yleistyttyä tuossa 70-80 - luvun vaihteesta alkaen. Jopa 30% ihmisistä kantaa jompaa kumpaa tai molempia herpeksiä. Aktiivisessa vaiheessa taas ei ole tarpeen testata tai tuoretta tartuntaa testata kun jokainen lääkäri näkee sen herpeksen silmillään, se on niin tyypillinen kirvelevä kivulias rakkulaihottuma ja huomaahan sen yleensä itsekin ilamn lääkäriäkin jos herpes on tarttunut tai uusinut. Järkeä ottaa verikokeet, joista voidaan todeta että sinulle on joskus tarttunut herpes, voi olla vain huuliherpestä tai sitten ei. Ja jos taas tauti on päällä niin sen voi todeta ilman verikokeitakin. Klamydia voi olla oireetonkin ja on syytä hoitaa ja se voidaan testata virtsasta, on varsin yleinenkin. Tippuri oireilee yleensä, mutta on helppo testata virtsasta ja on syytä hoitaa pois sekin. Kondyloomaa ei testata erikseen, senkin näkee silmillään jos on syyliä, tosin naisilla kyllä papakokeesta se näkyy mutta papa katsotaan muusta syystä kuin sukupuolitautitestinä. HIV voidaan testata jos on syytä epäillä tartuntaa, esim. maksullinen seksi suojaamattomana tai suonensisäisten huumeiden käyttäjän kanssa suojaamaton seksi. Kuppa voidaan testata myös, mutta ääriharvinainen suomalaisilla, maahanmuuttajilla tätä kyllä jonkin verran näkee. Yleensä testataan tippuri ja klamydia virtsasta ja joskus erikoistapauksissa HIV ja kuppa. Kondyloomaa tai herpestä ei turhaan testata kun ne näkee silmilläänkin ilman testejäkin ja toisaalta melko viattomat virusinfektiot kyseessä ja kondyloomaa kantaa varmaan 70-80% ihmisistä ja herpestäkin 30%.
Herpeksen voi testata! Vasta-aineet voi katsoa HSV1 ja HSV2. Ei tarvitse olla aktiivinen vaihe ja tosiaan, vaikka yleensä HSV1 on huulissa ja HSV2 alapäässä, niin on mahdollista olla toisinkin päin. Kiitos etenkin suojaamattoman suuseksin. Mutta myös käsillä voi levittää tartuntaa eri puolille kehoa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että miten jengi onnistuu saamaan näitä tauteja itselleen. Ei tulis mieleenkään altistaa itseä vaaralle. Ennen seksiä aina testit molemmilta ja tulokset tiskiin. Jos on infektio, niin siihen loppuu juttu.
Mitkä taudit haluat testattavan? Herpeksenkö myös? Miten? Vasta-aineistako? Onko itseltäsi testattu herpestä muka? Ei sitä yleensä testata turhaan kun ei tuloksesta voi päätellä järkevästi oikein mitään. Näkeehän sen jos kumppanilla on herpes päällä eikä silloin sen herpesrokahtumasta kärsivän varmaan tee mieli edes seksiä kun tekee kipeää. Onpa spontaania seksiä, jos tavataan, aletaan hyväillä yms. ja sitten pistetään homma poikki ja varataan aikaa lääkäriin ja labraan ja jatketaan taas tästä sitten kun on labratulokset tulleet ja muistathan printata ne tulokset mukaan ja pyydä allekirjoitukset joissa todistetaan oikeaksi tulokset ja että ne ovat sinun. Sitten katsotaan tuloksia yhdessä ja todetaan että ei kuin jatkamaan. Eikä niissä labroissa edes sitten ole kondyloomaa ja herpestä eli niitä yleisimpiä.
Herpeksistäkin suurin osa saadaan pitkissä vakituisissa suhteissa Huuliherpeksen voi saada vaikka vanhemmiltaan ja sen voi tartuttaa suuseksissä ja sen voi saada vaikka neitsyeltä siis joka on harrastanut suuseksiä.
Vierailija kirjoitti:
Herpeksen voi testata! Vasta-aineet voi katsoa HSV1 ja HSV2. Ei tarvitse olla aktiivinen vaihe ja tosiaan, vaikka yleensä HSV1 on huulissa ja HSV2 alapäässä, niin on mahdollista olla toisinkin päin. Kiitos etenkin suojaamattoman suuseksin. Mutta myös käsillä voi levittää tartuntaa eri puolille kehoa.
Onpa siis järkevää testata kun testi voi näyttää kumpaa vain herpestä ja kyseessä voi olla jo lapsena saatu huuliherpes. Tuloksista voi siis päätellä että sinulla on herpes, voi olla tarttunut jo vaikka parivuotiaana eikä voida sanoa onko sukuelinherpes vai huuliherpes.
Miten sitten tuolta pohjalta jatkatte seksiä? Pelkän kumin kanssa vain vaikka olisi oiretonkin eikä tietoa onko kyseessä edes alapääherpes. Ja se voi tarttua vielä kumista huolimattakin. Onko vain pakko lyödä suhde varmuuden vuoksi poikki jos HSV1 tai HSV2 vasta-aineita löytyy ja kannattaa huomata että n. 30%:lta löytyy. Liatatteko kumppanin aina herpesvasta-ainetesteihin jos näyttää sille että suhde on kehkeytymässä ja homma seis jos vasta-aineita löytyy vai miten? Se voi tarttua iholta sukuelimistä vaikka olisi kumikin käytössä. Miten suojaudutte sitten suuseksissä naisen osalta jos vasta-aineita on, sehän voi tarttua oireettomassakin vaiheessa, joskin heikommin toki, yleensä vain rakkuloidessa sitä virusta kunnolla erittyy ja silloin ei kivuliaisuuden takia tee mieli seksiä. Onko halki leikattu kondomi paras suoja eli kondomi saksilla halki ja sillä peitellään naisen sukuelimet ja sen läpi nuollaan? Tuntuuko tuo silti hyvältä naisesta sitten?
Lääkäri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuttuni ei ollut kertonut miesystävälleen herpeksestään, mies oli luonnollisesti raivoissaan kun sai tartunnan. Tähän nainen yritti perustella että ei ollut aktiivisena, no eipä estänyt tartuntaa.
Mielestäni saisi kriminalisoida sp-tautien tietoisen levittämisen, on oltava jokaisen oma tietoinen valinta pelatako venäläistä rulettia omalla terveydellään. Kumppanille sp-taudista kertomatta jättävä tekee tämän valinnan hänen puolestaan.
Itse vaadin pitkäaikaisilta kumppaneilta aina tuoreet testitulokset ennen kuin kumista luovutaan, näin ei tule huijatuksi.
Ei sitä herpestä testata kun ei siinä olisi mitään järkeä kun jopa kolmasosalla on vanhan immuniteetin merkkinä vasta-aineita ja se voi johtua vain huuliherpeksestä joka voi olla myös alapäässä ja se alapääherpeskin voi olla huulissa taas, niitä on nykyisin ristiin molempia herpeksiä molemmissa päissä seksitapojen muututtua eli suuseksin yleistyttyä tuossa 70-80 - luvun vaihteesta alkaen. Jopa 30% ihmisistä kantaa jompaa kumpaa tai molempia herpeksiä. Aktiivisessa vaiheessa taas ei ole tarpeen testata tai tuoretta tartuntaa testata kun jokainen lääkäri näkee sen herpeksen silmillään, se on niin tyypillinen kirvelevä kivulias rakkulaihottuma ja huomaahan sen yleensä itsekin ilamn lääkäriäkin jos herpes on tarttunut tai uusinut. Järkeä ottaa verikokeet, joista voidaan todeta että sinulle on joskus tarttunut herpes, voi olla vain huuliherpestä tai sitten ei. Ja jos taas tauti on päällä niin sen voi todeta ilman verikokeitakin. Klamydia voi olla oireetonkin ja on syytä hoitaa ja se voidaan testata virtsasta, on varsin yleinenkin. Tippuri oireilee yleensä, mutta on helppo testata virtsasta ja on syytä hoitaa pois sekin. Kondyloomaa ei testata erikseen, senkin näkee silmillään jos on syyliä, tosin naisilla kyllä papakokeesta se näkyy mutta papa katsotaan muusta syystä kuin sukupuolitautitestinä. HIV voidaan testata jos on syytä epäillä tartuntaa, esim. maksullinen seksi suojaamattomana tai suonensisäisten huumeiden käyttäjän kanssa suojaamaton seksi. Kuppa voidaan testata myös, mutta ääriharvinainen suomalaisilla, maahanmuuttajilla tätä kyllä jonkin verran näkee. Yleensä testataan tippuri ja klamydia virtsasta ja joskus erikoistapauksissa HIV ja kuppa. Kondyloomaa tai herpestä ei turhaan testata kun ne näkee silmilläänkin ilman testejäkin ja toisaalta melko viattomat virusinfektiot kyseessä ja kondyloomaa kantaa varmaan 70-80% ihmisistä ja herpestäkin 30%.
Ja muistakaa, että klamydia ja tippuri voi tarttua nielun limakalvoille ja sitä kautta helpostikin miehen penikseen suihinotossa (huonommin pillun nuolemisessa, mutta sekin toki mahdollista) ja siitä taas seuraavaan pilluun. Nieluklamydiaa ja -tippuria ei havaita, ellei näytettä oteta myös nielusta. Nielusta tauti häviää yleensä itsestään noin kolmessa kuukaudessa, mutta sen aikana voit tosiaan tartuttaa sitä eteenpäin.
Olettehan kaikki jeesustelijat varmistaneet kumppaneiltanne, että näytteet on otettu joka limakalvolta?
Suuri osa genitaaliherpeksistä on tarttunut suuseksissä. Monella on hyvin vähäoireinen huuliherpes, tyyliin pikkuruinen finni eikä tajua sitä herpekseksi ennen kuin tartuttaa kumppaniinsa.
Ja joo, testi ei kerro mitään, koska jopa 90 %:lla on herpesvasta-aineita.
Mua mietityttää tämä, miksi genitaaliherpeksestä nostetaan niin iso haloo aina, mutta huuliherpestä ei tarvitse mainita vaikka olisi suuseksiä antamassa jos se ei ole pinnassa??
Toinen asia on tämä "mutta ei se kumppanilleni tarttunu". Mistä sitä voi sanoa onko se piilevänä ollut vaikka kokoajan hänellä?!
Avoimuus kannattaa aina <3
Kuinka clueless ihmisiä täällä kirjoittelee?
Tiedoksi: Totta kai spontaania seksiä harrastetaan ilman testejä, mutta silloin käytetään kumia. Ihan perusjuttu. Kondomi ei välttämättä suojaa 100% kaikilta taudeilta, mutta parempi sekin kuin ei mitään.
Jos suhde vakavoituu ja halutaan tehdä lupaus seksin rajoittamisesta vain tähän yhteen kumppaniin, on aika varata aika sp-testeihin. Jos tulokset negatiivisia kummallakin, kumin ja suuseksisuojan voi jättää pois. Jos ei, kummankin käyttö jatkuu. Ihan perusjjuttu tääkin.
Itse olen ollut sen verran onnekas että vakikumppaneilla on ollut 100% puhtaat paperit, kuten myös itsellä. Ei ole ollut koskaan yhtään sp-tautia eikä edes huuliherpestä. Ei nykyisellä aviomiehelläkään. Hyvin olen pysynyt näillä keinoilla sp-taudittomana, vaikka seksikumppaneita on ollut noin 30. (Monen mielestä voi olla näin nykyaikana pieni luku, mutta mun kohdalla saa olla luku johon jään. Saa tämä nykyinen riittää loppuelämän.)
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi: Totta kai spontaania seksiä harrastetaan ilman testejä, mutta silloin käytetään kumia. Ihan perusjuttu. Kondomi ei välttämättä suojaa 100% kaikilta taudeilta, mutta parempi sekin kuin ei mitään.
Jos suhde vakavoituu ja halutaan tehdä lupaus seksin rajoittamisesta vain tähän yhteen kumppaniin, on aika varata aika sp-testeihin. Jos tulokset negatiivisia kummallakin, kumin ja suuseksisuojan voi jättää pois. Jos ei, kummankin käyttö jatkuu. Ihan perusjjuttu tääkin.
Itse olen ollut sen verran onnekas että vakikumppaneilla on ollut 100% puhtaat paperit, kuten myös itsellä. Ei ole ollut koskaan yhtään sp-tautia eikä edes huuliherpestä. Ei nykyisellä aviomiehelläkään. Hyvin olen pysynyt näillä keinoilla sp-taudittomana, vaikka seksikumppaneita on ollut noin 30. (Monen mielestä voi olla näin nykyaikana pieni luku, mutta mun kohdalla saa olla luku johon jään. Saa tämä nykyinen riittää loppuelämän.)
Luku on aivan järkyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luku on aivan järkyttävä.
Jaa-a, olen 44 ja aktiivista seksielämää on takana lähes 30 vuotta joten suhteellista sekin. Kumppani per vuosi on musta aika vähän, toki pari pidempää vakisuhdetta välissä. Mutta tää ei siis ollut se pointti vaan pointti oli se, että suht aktiivisellakin seksielämällä ja vaihtuvilla kumppaneilla voi säilyttää sen sp-tautien nollatason kunhan ei lipsu kumin käytöstä ja vakisuhteen kanssa vaatii ne sp-testit.
Miten sen kanssa voi elää?