Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa CV:tä kannattaa alkaa karsimaan?

Vierailija
07.01.2019 |

16-vuotiaana olin ensimmäisen kerran kesätöissä, ja sitä paikkaa hakiessa CV piti ikään kuin nyhjästä tyhjästä. Siispä kirjoitin sinne aika laajasti harrastuksia (ja miks ko harrastus tekee minusta hyvän työntekijän) ja yläasteen TET-harjoittelut. Lisäksi CV:ssäni on kaikki mahdolliset kurssit joita olen käynyt. Nyt aloin miettimään, kun kesätöiden hakeminen on taas ajankohtaista, että kannattaako CV:tä alkaa jo karsimaan? Olen nyt siis 19-vuotias ja työkokemusta on kolmelta kesältä. Onko siis vieläkin oleellista, että CV:ssä on mahdollisimman paljon tavaraa, vai kannattaako kolmen työkokemuksen jälkeen kirjoitella enää oleellisimmat ja "isoimmat saavutukset"?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:ssä kannattaa tietysti korostaa niitä asioita, jotka ovat oleellisia kulloinkin haettavan työn kannalta. Ei rekrytoijakaan jaksa kahlata läpi kilometrin  mittaista CV:tä, jos vain osa siitä on oikeasti häntä kiinnostavaa tietoa. CV muokkautuu siis tilanteen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt ainakin jo yläasteen TET-harjoittelut pois jos oikeaa työkokemusta on useammalta kesältä. Harrastuksista voi mainita jos ne oikeasti tukevat hakemaasi työtä, mutta älä nosta niitä mitenkään keskeiseksi asiaksi. Kaikkein ammattimaisimman kuvan antaa kuitenkin keskittyminen nimenomaan työkokemukseesi.

Nyrkkisääntönä on että CV:n pitäisi mahtua yhdelle sivulle, ellei sinulla ole erittäin poikkeuksellinen ura.

Vierailija
4/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita noin 5-6 asiaa, eli jos on kolme työpaikkaa ollut, niin lisäksi toinen mokoma muita aktiviteettejä.

Vierailija
5/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähtenyt siitä että CV mahtuu yhdelle A4:lle.

Vierailija
6/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykenen ajamaan nurmikon muutamissa minuuteissa.

Vierailija
7/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kykenen ajamaan nurmikon muutamissa minuuteissa.

Se on niin vttumaista puuhaa että sen juoksee läpi.

Vierailija
8/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4H-kerhot ei paljon työnantajia kiinnosta, jollei ne liity suoraan haettavaan työhön.

Vierailija
9/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt ainakin jo yläasteen TET-harjoittelut pois jos oikeaa työkokemusta on useammalta kesältä. Harrastuksista voi mainita jos ne oikeasti tukevat hakemaasi työtä, mutta älä nosta niitä mitenkään keskeiseksi asiaksi. Kaikkein ammattimaisimman kuvan antaa kuitenkin keskittyminen nimenomaan työkokemukseesi.

Nyrkkisääntönä on että CV:n pitäisi mahtua yhdelle sivulle, ellei sinulla ole erittäin poikkeuksellinen ura.

No enpä nyt sanoisi noinkaan. Kyllä minusta 2 sivua on ihan normi, en minä ainakaan lähtisi poistamaan relevantteja projekteja tai koulutuksia tai työpaikkoja siksi että cv:n pitää mahtua yhdelle sivulle. Sillä cv:llä tehdään päätös otetaanko henkilö haastatteluun, joten jos katsot cv:stä kaiken pois että mahtuu yhdelle sivulle voi olla niin että et koskaan pääse sinne haastatteluun selittämään niistä asioista jotka olet cv:stä tilanpuutteen vuoksi pudottanut.

Olen 31-vuotias enkä mitään ”erittäin poikkeuksellista” uraa tehnyt mutta cv:ni ei mahdu millään yhdelle sivulle jos haluan kertoa kaiken relevantin informaation osaamisestani ja työurastani.

Vierailija
10/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä nyt sanoisi noinkaan. Kyllä minusta 2 sivua on ihan normi, en minä ainakaan lähtisi poistamaan relevantteja projekteja tai koulutuksia tai työpaikkoja siksi että cv:n pitää mahtua yhdelle sivulle. Sillä cv:llä tehdään päätös otetaanko henkilö haastatteluun, joten jos katsot cv:stä kaiken pois että mahtuu yhdelle sivulle voi olla niin että et koskaan pääse sinne haastatteluun selittämään niistä asioista jotka olet cv:stä tilanpuutteen vuoksi pudottanut.

Olen 31-vuotias enkä mitään ”erittäin poikkeuksellista” uraa tehnyt mutta cv:ni ei mahdu millään yhdelle sivulle jos haluan kertoa kaiken relevantin informaation osaamisestani ja työurastani.

Priorisointi on yksi oleellinen taito, siksi CV yhdelle sivulle ja siihen ne asiat joista on eniten hyötyä kyseisen työpaikan saamiseksi. Työhakemuksella on tarkoitus päästä työhaastatteluun. Haastattelussa voi sitten esitellä osaamistaan yksityiskohtaisemmin.

Vierailija
11/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lähtenyt siitä että CV mahtuu yhdelle A4:lle.

Tämä.

Vierailija
12/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV tehdään jokaiseen työpaikkaan erikseen, jossain LinkedInissä voi olla perusta, jossa on kaikki. Muuten ei ole tarkoitus, että jokaiselle kerrotaan samat asiat, koska yhtä työnantajaa kiinnostaa kielitaito, toista aikaisempien tehtävien haastavuus.

Vierailija
13/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tajunnut tuota yhden sivun sääntöä. Siihen ei saa mitenkään mahdutettua helposti luettavassa muodossa edes olennaisinta työkokemusta, että osaamista (it-ala, pitkä lista asioita, tekniikoita ja sertifikaatteja), kielitaitoa yms. Harrastuksia en olekaan laittanut koskaan. Olen iloisesti mennyt kahden sivun Europass- CV:llä ja hyvin on töitä riittänyt.

Vierailija
14/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä tajunnut tuota yhden sivun sääntöä. Siihen ei saa mitenkään mahdutettua helposti luettavassa muodossa edes olennaisinta työkokemusta, että osaamista (it-ala, pitkä lista asioita, tekniikoita ja sertifikaatteja), kielitaitoa yms. Harrastuksia en olekaan laittanut koskaan. Olen iloisesti mennyt kahden sivun Europass- CV:llä ja hyvin on töitä riittänyt.

Näin. Ja toki cv:stä voi pudottaa kaiken pois ja sitten haastattelussa selittää ne suusanallisesti auki, mutta ainakin niissä rekryissä joissa olen itse ollut mukana tarkistetaan vielä cv:stä faktat haastatteluiden jälkeen kun työntekijä valitaan. Mutta varmasti tämä on alakohtaista, it-alalla ja rahastoaloilla on tärkeää että sieltä cv:stä näkee selvästi erikseen työpaikat, projektit ja sitten nämä sertifikaatit ja ohjelmisto-osaamiset ym. Mun cv menee tosiaan kahdelle sivulle ilman harrastuksia tai mitään muita kuin merkittäviä oman alan töitä ja koulutuksia. Siellä ei tosiaankaan ole mitäön opiskeluaikojen harjoittelupaikkoja.

Vierailija
15/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotiaallahan on monialaista kokemusta eri projekteista ja työpaikoista, jotta pitää olla monen sivun CV...

Vierailija
16/16 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä cv on kaksi sivua. En ole koskaan kuullut mistään yhden sivun säännöstä. Ei kukaan jaksa lukea täyteen ahdettua paperia ja liian karsittu cv taas ei välttämättä anna kilpailukykyistä kuvaa verrattuna muihin hakijoihin. Olen ollut jonkun verran mukana rekrytoimassa omaan tiimiin uusia jäseniä ja usein jokin pieni yksityiskohta hakijoiden taustassa tai kiinnostuksen kohteista on vaikuttanut siihen ketä kutsutaan haastatteluun. Hakijoista kun ensin karsii kolmanneksen, jotka ovat hupihakijoita (ei koulutusta, ei kokemusta), sitten toisen kolmanneksen, jotka ovat asiallisia mutta ei päteviä (saattavat olla liian nuoria tai muuten kokemattomia juuri kyseiseen tehtävään vaikka on koulutus ja uraa) ja sitten vikasta kolmannesta (pätevät eli oikea koulutus, urapolku ja kiinnostus) valitsee ne parhaiten sopivat.