mihin vauva reagoi, neuvoja!!!!
erityisesti allergisten äidit, auttakaa!!
Meillä poika 4,5 kk ja iho alkaa olla aivan mahdoton. Taipeet rikki jaloista ja kaulasta,samoin korvantaustat. Posket korvien vierestä, käsivarret ja rintakehä.>Päälaki aivan hirveä.
Rasvailen, kylvetän ceridal-kylvyssä. Olimme pe allergologilla ja hän laittoi hamsteri ja koira-testeihin, tulokset tulee 1-2 viikon ja sitten aika taasen ihotautilääkärille.Koira laiette pois viime viikolla(hoitoon)samoin hamsteri ja siivottu aika tavalla.
Olen rajannut omasta ruokavalioistani pois nyt, maidot, muut kotimaiset viljat paitsi kauran,perunan, porkkanan, sitrushedelmät yms yksittäisiä tuotteita joiden tiedän allergisoivan helposti.
Meillä ei muut ole allergisia, joten asia uusi meille. Juon Juissi-mehuja, päärynää ja mustikka-vadelmaa, kupin kahvia, banaaneja, soya-juguttia,kananleikettä laitan gluteenittoman karjalanpiirakan päälle,tuorekurkkua.mihin poika reagoi?
alan olla epätoivoinen!!
Kommentit (11)
Soija tuotteet on sellasia jotka voi allergisoida. Kokeile siis jättää ne pois, samoin kananmuna jos et ole sitä jo tehnyt. Kysymys voi olla myös atopiasta. Meillä on esikolla atopia ja hänellä on pahoina kausina taipeet auki, kuiva iho ja kutiaa kovasti. Millaisia pesuaineita käytät? Myös vaatteiden silitys auttaa kun iho on huonossa kunnossa, ovat pehmeämpiä ihoa vasten.
Birdy (3v atoopikon äiti)
Kokeile sellasta, että suihkutat lapsen (esim. illalla ennen nukkumaan menoa) nopeasti haalealla vedellä ja sitten rasvaus perusvoiteella. Suihkutus vähentää bakteerikantaa iholla. Saimme tämän neuvon ihotautilääkäriltä ja on auttanut jonkin verran.
Birdy
Meillä poika 5kk. 2kk ikäisenä alkoi kauhea ihottuma. Mitä pesupulveria käytät? Suosittelen LV;n- ja Erisanin nestemäistä pyykinopesuainetta. Meillä auttoi pahimpaan ihottumaan huomattavasti (kannattaa myös käyttää tehohuuhteluohjelmaa). Ammeessa kannattaa kylvettää korkeintaan kerran viikossa, muutoin suihkussa. Käytätkö kortisoonivoidetta ja jotain rasvaista (esim. Lipolan) rasvaa. Itse olen ollut jo toista kuukautta munaton-maidoton ruokavaliolla. Lisäksi olen jättänyt sitrushedelmät, kalan, äyriäiset, mansikan, omenan (käytännössä testannut niiden allergisoivan). Vältän myös suklaata, kaakaota ja tomaattia. Oletko saanut ohjeita maidottomaan ruokavalioon. Maitoahan löytyy monesta, yllättävästäkin tuotteesta kuten leikkeleistäkin. Meillä on reilun viikon kuluttua maitoaltistus ja saadaan toista kuukautta sitten otettujen verikokeiden tulokset. Välttämistä kannattaa jatkaa parikin viikkoa ennen kuin tuloksia näkyy. Allergiaa voi aiheuttaa mikä tahansa, myös soija on aika yleinen. Lääkäriltä voi saada reseptin Atarax nimistä lääkettä varten joka on tarkoitettu kutinaan.
En osaa muuten auttaa, mutta meillä aleergiaa aiheuttavat kaura, riisi, maissi, omena ja päärynä. Ainakin. Menossa ollaan allergiatesteihin. Eli jos pesuaineet ja rasvat (olet varmaan kokeillut erilaisia) on poissuljettu, niin voihan ne nuo kaura ja päärynä mahdollisesti olla..
voi poika reagoida. Meillä käytössä libolan ja essexia:n olen käyttänyt.Mitä suosittelette?Saako reseptillä jotain parempia rasvoja?
Käytän Minirisk-pesuainetta. Voiskohan tosiaan olla kyse atoopikosta, ettei välttämättä allerginen olisikaan. Mitään eroa en ole huomannut vaikka ruokavalioni olisi mikä. Koiraankaan en oikein jaksa uskoa...
pulveri? Olen tosiaan käyttänyt pulveria. Hyvä pointti, että silittäisi vauvan vaatteet.
Olen koko ajan toivonut, että kesä tulee ja iho paranee, mutta pahenemista havaittavissa...
(yksityisellä)? Voiko atooppisesta ihosta parantua tais iis helpottaako vanhempana?
pesupulverista voi helposti jäädä jämiä vaatteisiin siksi nestemäinen parempi, huuhtoutuu paremmin pois. meillä kans käytössä Essex ja Lipolan, ovat toimineet hyvin. Atooppinen ihottuma voi nimenomaan johtua altistumisesta allergeeneille. Jotkut ruoka-aineet ym. saattavat pahentaa atooppista ihottumaa. Meillä pojan iho on ollut nyt tosi hyvässä kunnossa kun olen välttänyt tiettyjä ruoka-aineita ja kokeilemalla todennut allergisoivia ruoka-aineita. Mitä enemmän ihottumaa on, sitä tärkeämpää on pesu. Nyt siitepölyaikaan kannattaa varmaan käyttää suihkussa vaikka joka ilta. Me ollaan huomattu, että iho on ollut paremmassa kunnossa kun useimmin käyttää suihkussa (mikrobimäärä laskee). Me ollaan käytetty poikaa jopa vauvauinnissa (2kk sitten iho oli siinä kunnossa ettei olis tullut mieleenkään).Itselläni on atooppiset kädet ja olen huomannut, että Omega-rasvahappojen säännöllinen käyttö sekä valkoisen jauhon ja sokerin välttäminen auttavat tosi paljon. Yleisimmät ihoärsytyksen aiheuttajat ovat: villa- ja muut karheat tekstiilit, pesu- ja puhdistusaineet, hajustetut tuotteet, tupakansavu, liotinaineet ymv., kloori, märät- ja kosteat käsineet ja jalkoja hautovat jalkineet kuten kumisaappaat ja lemnkkarit pahentavat oireita, home, siitepöly, pölypunkit, lemmikkieläinten hilse, jotkut ruoka-aineet (tavallisimmin maito, kananmuna ja viljat, myös mm. pähkinät, sitrushedelmät, tomaatti, kaakao, suklaa, mansikka, kala, kiivi, mango, omena, porkkana). Lohdutuksena: n. puolet vauvaiässä alkaneista ihottumista paranee kouluikään mennessä.
Suklaa on myös sellanen joka saattaa pahentaa tilannetta, näin ainakin meillä. Kaikki perusvoiteet ei myöskään käy kaikille eli niissä saattaa olla jokin aineosa joka ei sovi, näin meille kertoi ihotautilääkäri. Kokeilemalla löytyy se kaikkein sopivin.
Atopia voi helpottaa kun ikää tulee lisää. Esikolla alkoi atopia kun hän oli 2kk ja aina 2,5v saakka oli todella paha nyt on hiukan helpottanut tai sitten menossa parempi jakso. Meillä on myös auttanut maitohappobakteeri jota annan päivittäin maidon seassa. Maitona voidaan käyttää vain luomumaitoa, mutta se ei ole sinulla vielä ajankohtaista :) Sressi, kuumuus, huonosti nukutut yöt, epäsäännöllinen päivärytmi tms. pahentaa atopiaa. Käytätkö paljon mausteita? Nekin voi pahentaa.
Ihotautilääkäri osaa kertoa sinulle enemmän sitten kun sinne mentte, mutta meiltä " kokeneilta" saa myös hyviä neuvoja jotka toimii tai sitten ei :)
Birdy
mnur:
voi poika reagoida. Meillä käytössä libolan ja essexia:n olen käyttänyt.Mitä suosittelette?Saako reseptillä jotain parempia rasvoja?Käytän Minirisk-pesuainetta. Voiskohan tosiaan olla kyse atoopikosta, ettei välttämättä allerginen olisikaan. Mitään eroa en ole huomannut vaikka ruokavalioni olisi mikä. Koiraankaan en oikein jaksa uskoa...
Reseptillä saat rasvat edullisemmin eli kannattaa pyytää lääkäriltä resepti muutamaan eri rasvaan. Itse suosittelen Ceralania. Essex on myös hyvä ja Aqualanit. Kannattaa myös kokeilla pesuainemerkin vaihtamista. Pääasia, että on hellävarainen, hajusteeton ja allergia-ja astmaliiton hyväksymä. Voit vielä kokeilla huuhdella vaatteet ylimääräisellä huuhteluohjelmalla, ettei ainakaan pesuainejäämiä ole. Toivottavasti näistä vinkeistä oli jotain hyötyä. :)
Vauva täysimetyksellä ja on iso poika, kasvanut todella hyvin. Kamala katsoa kun toinen kärsii, tuntuu, että pahenee koko ajan. Ikinä ei tiedä miltä aamulla näyttää kun herätään. Nukkuminen levotonta ja vähäistä, koska iho kutiaa.