Onko 31-vuotias nainen liian vanha hankkimaan lapsen?
Vuosi vaihtui ja vauvakuumetta pukkaa. Täytin eilen 31 eikä ole tietoakaan miehestä, mutta baarituttavuudelle en lasta lähtisi tekemään. Olenko liian vanha jo vai onko toivoa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla liian vanha?
En tiedä olenko hedelmällinen vai en. 30-vuotiaana hedelmällisyys alkaa laskea, 35-vuotiaana vielä enemmän ja 40-vuotiaana raskautuminen ei enää olekaan mikään helppo juttu.
Jos nyt naiset keskimäärin saavat lapsia sinne nelikymppiseksi asti, niin mitäpä luulet, tarkoittaako se sitä, ettei nainen yleensä ole hedelmällinen enää kolmekymppisenä?
Mun hyvä ystävä sai ainokaisen lapsensa 24-vuotiaana. Hän taisi olla ilman ehkäisyä jostain 21-vuotiaasta (keskeytetty yhdyntä), 22 vuotiaana alkoi varsinainen yrittäminen. Hän ei ole käyttänyt ehkäisyä koskaan sen jälkeen, on nyt lähemmäs 40. Tutkimukset on hänelle ja hänen puolisolleen tehty, mitään vikaa ei ole löytynyt. Ei aina auta, vaikka nuorenakin aloittaa. Etukäteen ei voi oikein hedelmällisyydestään tietää, paitsi siinä tapauksessa, että on jo olemassa joku diagnoosi.
Olen neitsyt, joten ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt ja taustalla on teini-iästä asti sairastettu syömishäiriö. En välttämättä ole kaikista hedelmällisin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tuohan on melko lähellä ensisynnyttäjien keski-ikää nykyään.
Ei silti tarkoita että olisi optimaalinen ikä.
31 v alkaa lähentelemään jo sitä ikää, joilloin mies ottaa nuoremman.
Käy hedelmällisyysklinikalla arvioimassa tilanteesi. Voit vaikka pakastuttaa munasolujasi.
Vierailija kirjoitti:
Käy hedelmällisyysklinikalla arvioimassa tilanteesi. Voit vaikka pakastuttaa munasolujasi.
Pitää käydä hedelmällisyysklinikalla arvioimassa tilanne, jotta saan mielenrauhan. Toivottavasti lapsirakas mies löytyisi pian.
Ei sitä koskaan tiedä, miten elämässä käy. Kaikki sukulaisnaiset ovat saaneet helposti lapsia vielä nelikymppisinä, mutta mulle kerrottiin nyt että ehkä 20-vuotiaana olis just ja just ollut yksi kelvollinen munasolu, sen jälkeen olen vuotanut turhaan. Ikää siis 36 nyt.
Onneksi vauvakuumetta ei ole koskaan tullut, enkä kyllä halua miestäkään vaivoikseni. Yksin paras :).
Löydä vuoden sisään mies ja seurustelua vuodenverran ja sitten yrittämään. Ei todellakaan ole myöhäistä.