Kamala stressi tavarapaljoudesta, oletteko "uskaltaneet" tyhjentää kaiken turhan pois kerralla?
Tekisi mieli heittää oikeista kaikki turha pois ns kerralla. Onko kukaan tehnyt niin eikä ole katunut asiaa yhtään? Kaipaako sitä oikeasti sitten niitä tavaroita vai onko vaan helpottunut. Vaatteita on ainakin ihan kamalasti....
Kommentit (21)
Määrittele turha. Onko se tavara jota ei ole tarvittu kuukauteen/vuoteen/kahteen vuoteen?
Tyhjennä tavarat kaapeista kasaan tai laatikoihin. Hae kasasta/laatikoista sitten tarpeen mukaan tarvitsemiasi tavaroita ja laita ne sitten käytön jälkeen alkuperäisille paikoilleen.
Vuoden kuluttua siirrä jokainen käyttämättä jäänyt tavara varastoon. Hae varastosta tavaraa vain kun on tarve.
Kahden vuoden kuluttua tyhjennä varastosta tavarat joita et ole tarvinnut kahteen vuoteen, joko myy tai vie kierrätyskeskukseen..Samalla olet myös selvittänyt itsellesi mikä todella on tarpeellista ja mikä ei
Siis esim kaikenlaisia iittalan lasiesineitä (lahjaksi saatuja), iittalan tai aallon laseja/mukeja, kirjoja, roope setiä, vaatteita, kenkiä, huiveja jne. Osa säilössä kun on saatu lahjaksi (ja eihän sellaisia saa hävittää), suurin osa vaatteista jos vielä pidän -tyyppisiä....JOs vielä laihdun :)
Joo. Joskus tuli eteen, että olisin tarvinnut. Mutta vain kerran tai pari.
Lasiesineet voi hyvin myydä. Ei niillä minusta ole samanlaista tunnearvoa kun vaikkapa edesmenneen mummon kutomissa sukissa, vaikka olisi lahjaksi saatu.
Minä tein muutama vuosi sitten ison karsinnan. Meillä toki asuu myös mies ja kaksi lasta, jolla on myös sanansa sanottavana asiaan - itse pärjäisin vähemmälläkin tavaramäärällä mitä meillä on.
Kävin läpi kaikki kaapit, ja kiertoon lähti kaikki, mitä en ole muistanut meidän omistavankaan sekä ne, jota on käyttöön nähden useita (esim. kaksi spagettikauhaa, yhdelläkin pärjää - onko se yksikään välttämätön?) tai mitä ei ole käytetty. Mm. lakanat ja pyyhkeet karsin niin, että jokaiselle on kahdet. Vieraat voivat käyttää niitä ei käytössä olevia, jos tulee enemmän vieraita, osa voi tuoda mukanaan. Ainoa, mitä jäin kaipaamaan, oli pieni kylmälaukku, joka olisi myöhemmin ollut kätevä tytön kisareissullla, kun terveellisten eväiden piti säilyä koko päivän bussimatkan. Mutta ilmankin on pärjätty, meillä on mm. eväsrasia, jonka kansi toimii kylmäkallena.
Tavaraa on taas kertynyt ja nyt olen aloittanut uuden karsintakierroksen, en kestä enää tätä tavaramäärää! Mistä sitä tuleekin?! No meillä ainakin mummot eli molempien äidit tuovat kaikenlaista turhaa tavaraa tullessaan, kielloista huolimatta. Ja lapset kasvavat, nyt leluista voi karsia miltei kaiken pois, ellei jotain halua säilyttää ns. muistona.
En ymmärrä miksi kukaan katuisi sitä että luopuu tavarasta jota ei tarvitse eikä halua.
Vierailija kirjoitti:
Siis esim kaikenlaisia iittalan lasiesineitä (lahjaksi saatuja), iittalan tai aallon laseja/mukeja, kirjoja, roope setiä, vaatteita, kenkiä, huiveja jne. Osa säilössä kun on saatu lahjaksi (ja eihän sellaisia saa hävittää), suurin osa vaatteista jos vielä pidän -tyyppisiä....JOs vielä laihdun :)
Miksei tarpeettomia lahjoja saa pistää eteenpäin? Kuka hyötyy siitä että ne makaavat kellarissasi?
Vierailija kirjoitti:
Miksei lahjaksi saatuja tavaroita saa hävittää? Ei minulla ole mitään velvollisuutta käyttää kaappi- tai varastotilojani sellaisen tavaran säilyttämiseen, jota en tarvitse. Jossain vaiheessahan pitäisi muuttaa isompaan asuntoon vain siksi, että saa lisää säilytystilaa turhalle tavaralle.
Iittalat ym. menevät hyvin kaupaksi, myyntiin vaan. Esim. äitini ei jostain syystä usko, vaikka joka kerta hänelle asiasta huomautan, että me ei tarvita kuutta enempää Iittalan Taika-mukeja. Ostaa joka joulu kaksi punaista lahjaksi??!! Aina sanon, että olen jo sanonut, ettei me tarvita näitä. Osan olen antanut anopille, osan myynyt nettikirppiksellä. Menevät kaupaksi saman tien. Vaikka oma vaivansa siinäkin on, aina laatia myynti-ilmoitus kun en niitä viitsi spr:llekään viedä saati suoraan lasinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan kaikki tarpeettomat tavarat saa hävittää riippumatta siitä millä tavalla ne ovat asuntoon tulleet. Jos vielä pidän-vaatteet veks vaan, koska mikään ei palkitse enempää kuin vaatekaapin sisällön uusiminen sitten kun on laihtunut.
Heitän turhaa tavaraa pois sen mukaan miten on varaa. En ymmärrä miten tavaroiden poisheittäminenkin voi olla näin kallista. Turhan tavaran karsiminen ei pitäisi hyvinvointivaltiossa olla rahakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Heitän turhaa tavaraa pois sen mukaan miten on varaa. En ymmärrä miten tavaroiden poisheittäminenkin voi olla näin kallista. Turhan tavaran karsiminen ei pitäisi hyvinvointivaltiossa olla rahakysymys.
En ymmärrä lainkaan tätä lausetta. Selitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein muutama vuosi sitten ison karsinnan. Meillä toki asuu myös mies ja kaksi lasta, jolla on myös sanansa sanottavana asiaan - itse pärjäisin vähemmälläkin tavaramäärällä mitä meillä on.
Kävin läpi kaikki kaapit, ja kiertoon lähti kaikki, mitä en ole muistanut meidän omistavankaan sekä ne, jota on käyttöön nähden useita (esim. kaksi spagettikauhaa, yhdelläkin pärjää - onko se yksikään välttämätön?) tai mitä ei ole käytetty. Mm. lakanat ja pyyhkeet karsin niin, että jokaiselle on kahdet. Vieraat voivat käyttää niitä ei käytössä olevia, jos tulee enemmän vieraita, osa voi tuoda mukanaan. Ainoa, mitä jäin kaipaamaan, oli pieni kylmälaukku, joka olisi myöhemmin ollut kätevä tytön kisareissullla, kun terveellisten eväiden piti säilyä koko päivän bussimatkan. Mutta ilmankin on pärjätty, meillä on mm. eväsrasia, jonka kansi toimii kylmäkallena.
Tavaraa on taas kertynyt ja nyt olen aloittanut uuden karsintakierroksen, en kestä enää tätä tavaramäärää! Mistä sitä tuleekin?! No meillä ainakin mummot eli molempien äidit tuovat kaikenlaista turhaa tavaraa tullessaan, kielloista huolimatta. Ja lapset kasvavat, nyt leluista voi karsia miltei kaiken pois, ellei jotain halua säilyttää ns. muistona.
Tämä on kyllä ärsyttävää. Meillä anoppi roudaa miehen lapsuuden tavaroita ja askarteluja meille, joita on sitten aika vaikea hävittää kun ovat muistoja. Jos hän on ne säästänyt niin pitäisi kotonaan! Ei me niitä haluta tänne kun on omienkin lasten askartelut.
Jos asut yksin, voit tehdä tavaroillesi mitä haluat. Jos hävität jotain tarpeellista, voit kärsiä sen kukkarossasi, ostaa uuden ja syödä sen viikon vaikka kaurapuuroa.
Mutta jos asut jonkun muun kanssa tai sinulla on kokonainen perhe, tulee sinun olla tarkempi siitä, mitä heität pois.
Sen tuplakappaleen pastakauhasta voit varmaan laittaa pois, mutta tykkääkö muu perheesi käyttää pastakauhaa yleensäkin. Jos tykkää, se ei ole turha. Jos kukaan ei halua käyttää sitä jatkossakaan, voit laittaa molemmat pois.
Jos koriste-esineet eivät tuota kellekään iloa, ne on mielestäni ensimmäisenä hävitettävien listalla. Niitä ei tarvita minkään asian tekemisessä, joten niitä harva kaipaa myöhemminkään.
En todellakaan ole minimalisti, mutta koska taloudessani asuu myös mies, huomioin myös hänen mielipiteensä asioissa. Käyn kuitenkin säännöllisesti kotiamme läpi, koska viime kerralla joku säilytetty juttu on sittenkin osoittautunut turhaksi ja sen voi lopulta laittaa pois.
Sellaisia asioita en kuitenkaan hävitä, joita tarvitsemme vaikka harvoinkin, mutta joiden ostaminen uudelleen olisi ihan turhaa myös taloudellisesti. Näitä ovat esimerkiksi makuupussit, iso määrä kuohuviinilaseja, jo aiemmin ostamani villalangat jne. tärkeitä asioita silloi, kun niitä tarvitsee.
Suosittelen tätä tavarapaljous-ketjua:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3969618/ketju/tavarapaljous?changed=154…
Ja vastaus kysymykseen. Olen uskaltanut, sinäkin uskallat. Tosin pistä hyväkuntoinen tavara toiseen pussiin ja kippaa kierrätykseen/lahjoitukseen.
Menenkin nyt siivoamaan vaatehuoneesta tarpeetonta tavaraa kun sain tästä inspiraation.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lainkaan tätä lausetta. Selitä.
Ohis selittää: Tarpeeksi köyhä ei uskalla heittää mitään pois koska jos sitä joskus tarvitsee, ei voi vaan mennä kauppaan ja ostaa uutta tilalle.
En. Ei ole kukaan tullut ostamaan kaikkia turhia, mutta arvokkaita tavaroita. Ei 100-1000 euron kapineita viitsi roskiin heittää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi roudaa miehen lapsuuden tavaroita ja askarteluja meille, joita on sitten aika vaikea hävittää kun ovat muistoja. Jos hän on ne säästänyt niin pitäisi kotonaan! Ei me niitä haluta tänne kun on omienkin lasten askartelut.
Aika ristiriitaista. Moitit anoppia siitä, ettei raaski hävittää muistoja, mutta sitten kun ne on raahattu teille, ette itsekään kykene niitä hävittämään.
Paljon olen ´´uskaltanut´´,mutta paljon on vielä jäljellä.Ongelma on siinä kun suurin osa on lahjaksi saatuja tai joltain läheiseltä perittyjä.Itse hankitut on helppo heittää pois,mutta ei sellaista joka on ´´aina´´ ollut suvussa.
No kaikki rikkinäinen esim. rosoiset teflonpannut, halkeilleet astiat ja vanhat muoviastiat kaikki pois. Huonot kirjat ja käyttämättä olevat vaatteet/tekstiilit kiertoon. Lasi- ja koriste-esineet voit myydä jos niillä on arvoa. Kärjistetysti kaikki millä ei ole käyttötarkoitusta joutaa pois. Kierrätä!
En ole karsinut kaikkea kerralla pois, vaan aloitin jo 20 vuotta sitten, siisti koti ja vähän tavaraa on aina ollut mun juttu. Tykkään kodin tunnelmasta kun kaikki on paikallaan ja kaikelle on paikka. Mitään ylimääräistä ei meillä ole esillä, siivous on helppoa eikä tarvitse "viikkosiivota".
Voithan aina ostaa harkinnan mukaan uutta laadukasta tilalle.